Jag tolkar §14 i postlagen som att tystnadsplikt råder, dock ej mot avsändare eller mottagare.

Tystnadsplikt m.m.
14 § Den som i postverksamhet har fått del av eller tillgång till någon av de uppgifter som anges i 1-3 får inte obehörigen röja eller utnyttja vad han eller hon därigenom har fått veta. De uppgifter som omfattas av tystnadsplikten är
1. uppgifter som rör ett särskilt brev som befordras inom verksamheten,
2. andra uppgifter som rör en enskild persons förbindelse med verksamheten när det gäller befordran av brev, eller
3. uppgifter som handlar om att kvarhålla eller beslagta försändelser enligt 27 kap. rättegångsbalken.

Tystnadsplikten enligt första stycket 1 och 2 gäller inte i förhållande till avsändaren och mottagaren av brevet.


(Min rödmarkering)

Punkt 1 borde gälla även information på utsidan av brevet.
 
Om du varit tydlig med att du inte uppskattar det och bett honom sluta, kolla med hans uppdragsgivare om de kan flytta han till en annan rutt.
Det låter på dig som att du skulle kunna varit tydligare mot din granne.
 
X xLnT skrev:
Om du varit tydlig med att du inte uppskattar det och bett honom sluta, kolla med hans uppdragsgivare om de kan flytta han till en annan rutt.
Det låter på dig som att du skulle kunna varit tydligare mot din granne.
Absolut att jag kunnat vara tydligare, har försökt ändå hålla mig till god ton mot grannarna. Vill inte direkt bråka med dom. Sa ifrån om små saker förut när han exempel gnällt att sonen skrattat när han badat i poolen att han måste ju få skratta ? Han skrek inte direkt .. men han besvarade med att skrika inne på sin tomt till och från i ett par dagar för att störa.. ska tillägga att vi båda har stor tomt med bra utrymme ifrån varandra och vi har aldrig någonsin stört grannarna med höga ljud eller dylikt.
Så a jag får väll skylla mig själv som inte sagt ifrån. Vi ska ju flytta så kanske bara ska lägga det på is så får dom nya ägarna välja vad dom vill göra om han fortsätter.
 
tommib
Jag skulle säga att det är ett väldigt olämpligt beteende.

Du kan ju rota igenom hans brevlåda och ta upp det med honom, se hur kul han tycker det är.

Svårt att säga om det är olagligt men olämpligt som sagt.

Jag är själv läkare så jag kanske har en annan bild av det där med tystnadsplikt men samma gällde t. ex som väktare. Jag har träffat ytligt bekanta på jobbet och då har jag varit väldigt noga med att hålla käft om det när vi setts på t.ex barnkalas.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
tommib
Anders243 Anders243 skrev:
Jag tolkar §14 i postlagen som att tystnadsplikt råder, dock ej mot avsändare eller mottagare.

Tystnadsplikt m.m.
14 § Den som i postverksamhet har fått del av eller tillgång till någon av de uppgifter som anges i 1-3 får inte obehörigen röja eller utnyttja vad han eller hon därigenom har fått veta. De uppgifter som omfattas av tystnadsplikten är
1. uppgifter som rör ett särskilt brev som befordras inom verksamheten,
2. andra uppgifter som rör en enskild persons förbindelse med verksamheten när det gäller befordran av brev, eller
3. uppgifter som handlar om att kvarhålla eller beslagta försändelser enligt 27 kap. rättegångsbalken.

Tystnadsplikten enligt första stycket 1 och 2 gäller inte i förhållande till avsändaren och mottagaren av brevet.


(Min rödmarkering)

Punkt 1 borde gälla även information på utsidan av brevet.
Punkt ett gäller nog men din andra rödmarkering verkar faktiskt göra det möjligt för grannen att prata med dig om dina brev. Inte om din partners brev, men om dina.
 
Ville bara meddela att jag varit i kontakt med postnord. Detta gick helt klart emot deras policy.
Hängde självklart inte ut grannen med namn utan nämnde vart det gällde så dom kommer ta upp det med berört postkontor att det inte är okej.
 
  • Gilla
Snailman och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.