S Soul99 skrev:
Det håller jag med om 100%. Rekommendation från vår förvaltare är även detsamma, de "mindre" underhållskostnader skall det fonderas för men all större investering ska finansieras via lån. Därav min fundering om varför amorteringar till investeringslån inte räknas med till sparandet. I vårt fall är det ca 50/50 indelning mellan underhåll och investering på de 300kr/kvm vi siktar på. Om det är tänkt att vi ska ha sparande på 300kr/kvm utöver all amortering av investeringslån, vad ska investeringsdelen av sparandet till undrar man då, om jag inte missar något..
Lite sen på bollen. Nyckeltalet sparande är mycket väldefinierat i lag och av FAR. Det är resultat rensat från händelser som inte återkommer varje år tex investeringar plus avskrivningar och genomfört planerat underhåll. Det har inget alls att göra med amorteringar som hanteras i balansräkningen och som påverkar likviditeten. Amorteringar påverkar alltså inte resultatet vilket avskrivningar och planerat underhåll och investeringar som finansieras utan lån gör. Ta vårt exempel vi gör ett resultat på 983 tusen kronor, har investerat 250 tusen, avskrivning 1,5 miljoner och har lagt 500 tusen på planerat underhåll (finns i underhållsplanen för året) tillsammans blir det 3,233 miljoner konor. Vi amorterade 2, 8 miljoner samma år men med vilka pengar jo vårt resultat är ju pengar på banken liksom avskrivningarna = 2,4 miljoner + 400 tusen från vår goda likviditet. Vårt sparande var 3,233/12250 m2= 263 kr per m2. Våra lån minskade med 2.8 miljoner vilket ger en minskad ränte kostnad på ca 70 000 per år och utrymme för nya lån när vi behöver göra större renoveringar. I en BRF har amortering och lån inget att göra med nyckeltalet sparande!

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.