Hej,

Jag har en undran som jag hoppas någon kan svara mig. Jag har nyligen blivit berättad för mig av en besiktningsman att mitt begrepp av en nyckelfärdig entreprenad inte alls är vad jag hade föreställt mig. Utan att gå in på detaljer på vad besiktningsmannen i fråga beskrev för mig vad begreppet betyder hoppas jag att någon kan förklara för mig vad detta begrepp innefattar så jag får mera klarhet av vad jag kan vänta mig av färdigställandet av min entreprenad.

Tacksam för svar :)

Försöker svara på detta utan att veta exakt hur du menar kanske. :) Hade varit lättare om du berättat vad du föreställt dig eller nämnt vad besiktningsmannen sa till dig.

Nyckelfärdigt kan det vara oavsett vilken entreprenadform du väljer, delad, general eller total. Entreprenadformen, antalet kontrakt du behöver skriva med leverantören bör du ha klart för dig först.

Nyckelfärdigt i sig är enligt mig att att du köper alla moment i entreprenaden som krävs för att huset ska vara 100% färdigt. Men fullt färdigt är en defintionsfråga såklart, jag menar markarbetet, trädgård, ibland trappor till entreer, utvändig målning är sådant som inte ingår oavsett om det heter nyckelfärdigt.

En del vill göra vissa moment själva såsom att måla, tapetsera, lägga golv o.s.v. och då köper man inte nyckelfärdigt utan kanske väljer delad entreprenad och undantar vissa delar av entreprenaden specifikt.

blizzet skrev:
Försöker svara på detta utan att veta exakt hur du menar kanske. :) Hade varit lättare om du berättat vad du föreställt dig eller nämnt vad besiktningsmannen sa till dig.

Nyckelfärdigt kan det vara oavsett vilken entreprenadform du väljer, delad, general eller total. Entreprenadformen, antalet kontrakt du behöver skriva med leverantören bör du ha klart för dig först.

Nyckelfärdigt i sig är enligt mig att att du köper alla moment i entreprenaden som krävs för att huset ska vara 100% färdigt. Men fullt färdigt är en defintionsfråga såklart, jag menar markarbetet, trädgård, ibland trappor till entreer, utvändig målning är sådant som inte ingår oavsett om det heter nyckelfärdigt.

En del vill göra vissa moment själva såsom att måla, tapetsera, lägga golv o.s.v. och då köper man inte nyckelfärdigt utan kanske väljer delad entreprenad och undantar vissa delar av entreprenaden specifikt.
nyckelfärdigt avses enligt vad byggarna säger,klart lägenhet/villa möljigen slutstädning kvar inomhus.
markarbeten kan vara helt kvar att göra.
men nyckelfärdigt kan ej beblandas med andra entepenad former än totalentrepenad eller generalentepenad.
vidare kan modulhus vara nyckelfärdiga.
men ett hus med målning invändigt kvar eller liknande är inte nyckelfärdigt

Problemet är att "nyckelfärdigt" inte är ett definierat begrepp, som tex "generalentreprenad". Nyckelfärdigt är mer ett marknadsföringsbegrepp, som tillverkaren/säljaren kan lägga vilken betydelse som helst i.

andersmc skrev:
Problemet är att "nyckelfärdigt" inte är ett definierat begrepp, som tex "generalentreprenad".
Japp!
Nyckelfärdigt tolkas dock oftast som att bygnaden är färdig att flyttas in i direkt utan några andra åtgärder än möjligen städning.
Utvändiga markarbeten brukar inte ingå annat än sådana som krävs för att kunna uppföra byggnaden.
Nyckelfärdigt säger inget om vilken entreprenadform du köpt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.