Så jag och familjen har flyttat in i ett nybyggt hus som vi hyr. Huset i sig är jättefint och vi trivs jättebra förutom att gräsmattan är väldigt dålig. Huset byggdes 2021 men har stått tomt fram tills vi flyttade in i slutet av förra sommaren. Jag har spridit ut gräsfrön på ställen men även lagt jord ovanpå och vattnat rikligt men klövern tar över ev att det försvinner så det bara är "kala" fläckar med jord. Jag grävde lite i trädgården och märke att det var väldigt tjock jord i gräsmattan, lite likt lera. Vad kan jag göra för att få en bättre gräsmatta? Håller den inte näring som den ska när jorden är så kompakt och vad kan jag göra åt alla gropar i den?

Inye ovanligt att jorden kompakterats av diverse lastbilar/byggmaterial/betongsäckar/ets under bygget. Gräsmattan måste ev luftas genom att den grävs upo och ev blandas upp med luftigare material. Kolla först med ett trädgårdsproffs.

Vad finns det jag kan göra själv? Jag är rätt så händig men är inte så kunnig inom växter. Kan jag prova att vertikalskära, gå med en maskin som gör hål i marken och sen fylla på med gräsfrön? Såg något på Youtube om att dem lade ut sand för att jämna till ojämnheter, gör det någon annan nytta för gräsmattan? Jag har även tillgång till massa gödsel ifrån en lantbrukare, hade det kunnat hjälpa?

Enklast är nog att hyra en jordfräs (stor modell), fräsa upp hela gräsmattan, rensa bort grästuvor, välta och så nytt (alternativt köpa på rulle).

Alternativt är att köra med Hålpipsluftare (efter trädgårdstraktor), fylla på med ett lager med toppdress.gödsla och så nya frön Nackdelen är att klövern kommer vara kvar, osäkert om det blir bra, man kan få hålla på i många år. Går även åt mycket toppdress ,tonvis även för ett tunt lager.

Vad proffset gör är att med liten lättare traktor gräva 30-50(?) cm, lyfta upp jorden och låta den falla. Därefter krattas och tumlas ytskiktet, ev med inblandning av lämpligt material med hänsyn taget till leran.

När jag byggde stängslade jag den framtida trädgården och bestämde tillsammans med byggarna var de fick köra/dumpa. Den framtida carporten blev lämpligt kompakterad och grusades utan problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.