Hej,

I ett modernt hus har man ju som bekant redan väldigt låga driftskostnader vad gäller uppvärmning. Nu vill jag ändå av rent principiella och vetenskapliga skäl se om jag kan få ner förbrukningen mha att använda vår braskamin. En förutsättning som vi har, är också att vi har gratis ved vilket såklart gör sitt.

Som jag förstår det är vattenburen golvvärme ett trögt system och min tolkning är att jag inte kan räkna med att "spara" på att elda då den vattenburna värmen kommer slå av och på hela tiden om jag exempelvis utnyttjar en innegivare.

Så, då är min högst amatörmässiga fundering följande;

Om jag exempelvis ställer in min Nibe 750 att istället för att "hålla" en innetemp på 22 grader vilket är defaultinställningen, så konfigurerar jag den till att hålla huset i 18 grader, så att jag på gränsen till "småfryser" hemma. Vill jag sedan få upp temperaturen till högre så "eldar" jag fram din sista graderna och kan på så sätt hålla en temperatur på säg 23-24 grader.

Huset är ett enplanshus med extremt öppen planlösning och braskaminen installerad i mitten av huset.

Är jag helt ute och cyklar i mitt tänk?

Vol

Oj vilken lång tråd detta kan bli...
I teorin tänker du ju rätt...
Men somliga kommer hävda att det inte finns ved som är gratis...
Du kan sälja veden till någon annan och använda pengarna till att köra din VP...
Och med det tänket så går du back på varje pinne du eldar...
Personligen tycker jag det är skitsnack och att du ska köra på din tanke...

Adolf skrev:
Oj vilken lång tråd detta kan bli...
I teorin tänker du ju rätt...
Men somliga kommer hävda att det inte finns ved som är gratis...
Du kan sälja veden till någon annan och använda pengarna till att köra din VP...
Och med det tänket så går du back på varje pinne du eldar...
Personligen tycker jag det är skitsnack och att du ska köra på din tanke...
Haha, ja det var såklart en ekvation jag inte tagit hänsyn till - men jag kan redan nu säga att det antingen är att elda ved, eller ingen ved alls - sälja veden finns inte på kartan så vi kan stryka den lilla parametern direkt.

I övrigt är jag tveksam till att det blir en lång tråd... Det tog ju rätt många dygn innan ens första svaret dök upp. Svalt intresse ;)

Hmm, ja vänta du bara...
Ett dygn med regn mitt i semestern får nog fart på debatten🍺👍

D09
Om du eldar med kaminen värmer du ytorna och det avgår med andra ord mindre värme från flvp, dvs högre temp i retur och mindre elförbrukning

Gjorde likadant med inställningen på min flvp, ställde graderna till 18, stängde av Elpatronen för att motivera mig att elda och det gjorde en del på elförbrukningen och var alltid kallt på morgonen.

Redigerat:
Har liknande hus och våran värmeinstallatör tyckte att de va enbart mysfaktor om man eldade och menade på att på 2h ska all luft i huset redan bytts ut så värmen stannar inte lika länge utan man eldar lite för kråkorna...

D09
Borde inte nästan samma värme ventileras bort från golvvärmen då?
Kanske inte riktigt med tanke på återvinningen, samtidigt så återvinner pumpen ju bäst på sommaren och betydligt mindre i jämn med vintern när Elpatronen hälsar på

Värmen bör ju värma material på vägen ut. Men absolut är det nog mycket som går till Spillo med kamin.

Man kan ju Minska ventilationen på vintern också, blir väldigt torr luft annars när man eldar.

Ja man tycker ju att den varma luft som blir när man eldar borde sätta sig som sagt på vägen ut:/ medans värmen i golven kanske håller sig längre annars?

Ventilationen går ju minska men det är inget jag skulle våga göra för mycket iallafall :/

Fast, som jag har förstått det går det åt *betydligt* mycket mindre energi att värma ett hus till 18 grader jämfört med t.ex 22 grader. Dom sista fyra graderna gör att det drar iväg ordentligt.

Med andra ord, är min tanke att om jag ställer FLV att hålla huset 18 grader och "eldar" för att hålla en högre temperatur om jag känner mig frusen bör det ju göra en rätt stor skillnad på ett helår?

I övrigt finns det väl en magisk gräns för när elpatronen slår till också, kanske går det att hålla sig under den gränsen mha ovan nämnd metod? Huset är i södra Sverige, kanske jag ska säga också.

Vol

• Gilla
Örjan.S
  • Laddar…
D09
JoakimJohansson skrev:
Ja man tycker ju att den varma luft som blir när man eldar borde sätta sig som sagt på vägen ut:/ medans värmen i golven kanske håller sig längre annars?

Ventilationen går ju minska men det är inget jag skulle våga göra för mycket iallafall :/
Borde iofs spela roll med att kaminens värme ska från luft till material och golvvärmen ska från material till luft.

Jag kör med flvp och kamin men nu åker en vedpanna in för det blir stora temp skillnader när man eldar varmt ( man kompenserar ju för att den svalnar snabbt ) och sedan vakna till kyligt.

Lite som att hoppa in och ur en varm bil på vintern, man får ett konstigt klimat :)

Gällande vent så fick jag ett tips om att luftdonen ska klara och hålla ett A4 ark utan problem, om det är sant eller ej har jag ingen utrustning att mäta med så jag har inte en susning ;)

D09
Volatyle skrev:
Fast, som jag har förstått det går det åt *betydligt* mycket mindre energi att värma ett hus till 18 grader jämfört med t.ex 22 grader. Dom sista fyra graderna gör att det drar iväg ordentligt.

Med andra ord, är min tanke att om jag ställer FLV att hålla huset 18 grader och "eldar" för att hålla en högre temperatur om jag känner mig frusen bör det ju göra en rätt stor skillnad på ett helår?

I övrigt finns det väl en magisk gräns för när elpatronen slår till också, kanske går det att hålla sig under den gränsen mha ovan nämnd metod? Huset är i södra Sverige, kanske jag ska säga också.

Vol
Finns stora skillnader att spara i % per grad du sänker tempen men det blir lätt svajigt klimat med kall varmt kallt varmt och det är lite påfrestande också för kroppen :)

Har du inte köpt kamin än så satsa på en som du kan docka mot niben så blir du av med elpatronen. :)

D09 skrev:
Finns stora skillnader att spara i % per grad du sänker tempen men det blir lätt svajigt klimat med kall varmt kallt varmt och det är lite påfrestande också för kroppen :)

Har du inte köpt kamin än så satsa på en som du kan docka mot niben så blir du av med elpatronen. :)
Förstår vad du säger... Men, bör inte temperaturskillnaderna i så fall ligga mellan 18 grader som lägsta punkt och sedan upp till högre beroende på hur flitigt det eldas?

Det känns ju överkomligt rent kroppsligt :-)

Borde inte den värme som produceras av kaminen och som sedan ventileras bort till stordel återvinnas av FLVP?

Viktigt att ta tilluft utifrån dock, så du inte drar in extra mycket kall luft i huset när du eldar

Ja men kan ju tyckas att den varma luften borde återvinnas till viss del....

Docka med pannan vore säkert det bästa men vad vet jag! Har själv nibe 750 med en extra varmvattnen beredare pga badkar samt en conturaspis med lamelltopp! Så om det finns pengar att spara vore det ju intressant!

Gå ner till 18 grader på pannan borde göra det lite bättre men för min del skulle det nog inte uppskattas om jag snålar på värmen i nya huset och ha kalla golv!! Det vill man inte heller....

Intressant tråd. Ska själv konvertera mitt 70-talshus, blir radiatorer och (troligen) en F750. Tycker också din tes borde stämma, har kört så med elradiatorerna, de är inställda på 17 grader överallt förutom i sovrummen och man eldar på när man fryser. Dock med en gammal Hugo som blir stenkall när man slutar elda, med en rejäl Contura täljsten plus värmemagasin hoppas jag kunna jämna ut inneklimatets sinuskurva.

Men man kanske tänker helt fel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.