4 594 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Nybygget - Hur måla?
Sida 1 av 2
Äntligen har M-sjöhuset kommit. Har precis fått det snickarfärdigt på utsidan.
Det är "grundat"/ Transportskyddat från fabriken.
Vad skall jag göra nu?
Tvätta?
Grunda igen? :-/
Måla?
Och vad skall man måla med? Finns ju lika många tips som människor (nästan)
Bor i mälardalen och det skiljer sig från Lule.
Läste Folksams målartips.
Tack på förhand
Mats
Det är "grundat"/ Transportskyddat från fabriken.
Vad skall jag göra nu?
Tvätta?
Grunda igen? :-/
Måla?
Och vad skall man måla med? Finns ju lika många tips som människor (nästan)
Bor i mälardalen och det skiljer sig från Lule.
Läste Folksams målartips.
Tack på förhand
Mats
Vi har precis börjat måla huset och det restes i augusti förra året och därför har alla sagt till oss att vi måste tvätta det innan grundning. Men om jag fattat rätt hade vi sluppit tvättandet ifall vi hade målat direkt.
Grundmåla däremot måste man nog om huset bara är transportgrundat.
Sen finns det någon ny färg, Tinova VX, där man kan måla direkt två ggr och slippa grundfärg, verkar rekommenderas av de som säljer färg, men det kändes för "modernt" för oss så vi valde det gamla sättet.
Grundmåla däremot måste man nog om huset bara är transportgrundat.
Sen finns det någon ny färg, Tinova VX, där man kan måla direkt två ggr och slippa grundfärg, verkar rekommenderas av de som säljer färg, men det kändes för "modernt" för oss så vi valde det gamla sättet.
Jag håller på med andra varvet med Nordsjö Tinova VX, annars hade det behövts ett lager grundfärg innan de två varven målning. Resultatet har blivit bra, färgen är dock inte direkt billig men när det finns en hel del saker att syselsätta sig med förutom målning så var det värt en slant att slippa måla ett varv med grundfärg (som inte är gratis)
Och med passa sig så innebär det att man får måa 3ggr.
Först grund och sedan 2st strykningar.
Då kan man ju lika gärna köpa ett annat färgsystem som är lite billigare. Inte för att jag vill snåla in på ngt när det gäller mitt hus men det finns färg som är nästan 50% billigare. Är den färgen 50% sämre då? ???
Fan vad svårt att få raka svar från leverantörerna.
Alla säger att "deras" är det optimala.. Såklart.
Jaja, en ny tur till en annan färghandlare alltså.
/Mats
Först grund och sedan 2st strykningar.
Då kan man ju lika gärna köpa ett annat färgsystem som är lite billigare. Inte för att jag vill snåla in på ngt när det gäller mitt hus men det finns färg som är nästan 50% billigare. Är den färgen 50% sämre då? ???
Fan vad svårt att få raka svar från leverantörerna.
Alla säger att "deras" är det optimala.. Såklart.
Jaja, en ny tur till en annan färghandlare alltså.
/Mats
Frågan gällde väl ett fabriksgrundat hus. Försök olja det om du kan... Isåfall får du nog avlägsna fabriksgrunden på något sätt ; oljan lägger sig ovanpå. Vi oljade in de (mycket få) bitar som uppenbarligen inte var fabriksgrundade och målade sedan direkt
med Tinova VX. Lite över ett år sedan. Har inga problem med mögel eller sprickor ännu (knappast att vänta efter bara ett år antar jag!), men en av burkarna måste det ha varit kraftigt fel på pigmenten, för den ändrade färg från vit till pissgul gradvis över tre-fyra månader efter målningen.
Berit
med Tinova VX. Lite över ett år sedan. Har inga problem med mögel eller sprickor ännu (knappast att vänta efter bara ett år antar jag!), men en av burkarna måste det ha varit kraftigt fel på pigmenten, för den ändrade färg från vit till pissgul gradvis över tre-fyra månader efter målningen.
Berit
Jag förstår inte riktigt Tinnova VX´s system .. vad skulle den färgen göra som gör att man slipper grunda huset ? Nja jag skulle köra på Demidekk optimal eller Alcro Bestå systemet .. dock grunda och 2ggr täckstrykning.
Jag undrar hur Tinnova VX färgen ser ut efter några år.
Vi målar just nu 280kvm, grundat klart och nu Täckstrykning. Vi kör på Alcro Bestå .. blev avrådd från Tinnova VX.
Jag undrar hur Tinnova VX färgen ser ut efter några år.
Vi målar just nu 280kvm, grundat klart och nu Täckstrykning. Vi kör på Alcro Bestå .. blev avrådd från Tinnova VX.
Göran .. på vems inrådan då kan man undra ???
Jag skulle nog aldrig måla mitt nya hus utan att få på en riktig grund först, då menar jag inte den blaskiga fabrikssprutnings grunden.
Jag tycker nästan att Tinnova VX är lite för dom lata
och sen kan man ju undra hur den ser ut om ett par år.
Jag skulle nog aldrig måla mitt nya hus utan att få på en riktig grund först, då menar jag inte den blaskiga fabrikssprutnings grunden.
Jag tycker nästan att Tinnova VX är lite för dom lata
Det var nog precis raka motsatsen till de personer som avrådde dig, som rådde mig..M@ZE skrev:
Var och en blir salig på sin fason.
Med en bra rabatt blev det inte så stor prisskillnad,
men om man gillar att bära hem vatten så...
Nu måste jag vila, jag är så lat att jag bara målar från 7-18 på semestern...
Kommer väl bilder på hemsidan senare. 8)
Skall välja mellan Tinova VX och Demidekk Optimal idag...
Enligt Folksam testet så blir det mer mögel påväxt på Demidekk, men vad jag såg igår hos en granne som målat med bägge var att Tinova V (inte VX) hade fruktansvärt mycket mögelpåväxt och Demidekk inte någonting alls!!!!
Fler som har erfarenhet av bägge?
Enligt Folksam testet så blir det mer mögel påväxt på Demidekk, men vad jag såg igår hos en granne som målat med bägge var att Tinova V (inte VX) hade fruktansvärt mycket mögelpåväxt och Demidekk inte någonting alls!!!!
Fler som har erfarenhet av bägge?