Lisa&Sluggo
Hej!
Ni som bygger eller har byggt nytt hus med totalentreprenad hur funkar det för er? Kommer de hantverkare som ni blivit lovade eller dyker det upp andra? Bokade i typ andra, tredje hand av de som åtagit sig uppdraget?
Är det ok eller är man så lurad som man känner sig?

Det beror väl hel och hållet på vad du har för förtroende för den byggfirma du har avtal med.

Har själv aldrig byggt med totalentreprenad, däremot med en som gjorde allt mark-, avlopps- och grundplatte-arbete, och en annan som gjorde allt ovan jord, inklusive UE för el, ventilation, rör mm.

Det fungerade utmärkt, för det var folk som jag kände och visste att jag kunde lita på att de skulle göra ett bra jobb.

Lisa&Sluggo
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det beror väl hel och hållet på vad du har för förtroende för den byggfirma du har avtal med.

Har själv aldrig byggt med totalentreprenad, däremot med en som gjorde allt mark-, avlopps- och grundplatte-arbete, och en annan som gjorde allt ovan jord, inklusive UE för el, ventilation, rör mm.

Det fungerade utmärkt, för det var folk som jag kände och visste att jag kunde lita på att de skulle göra ett bra jobb.
Hade mycket stort förtroende från början. Men det dalar eftersom.
Byggfirman vi blev tilldelade skickar dit andra byggare. Hur vet man att deras kompetens finns...
Betalar för "proffs" men får vad? Är det verkligen lagligt?

Lisa&Sluggo Lisa&Sluggo skrev:
Betalar för "proffs" men får vad? Är det verkligen lagligt?
Bra fråga!
Jag har väl haft tur helt enkelt!
Kontrakterade samma firma att bygga vårt nya hus 2010, som hade lagt om taket på vår förra kåk 2009.
Och det var samma duktiga bygglag som kom och byggde åt oss.

Hej,
vi har nog också haft tur. Byggde nytt hus under 2015 och hantverkarna var hela tiden desamma.
Vi hade aldrig något strul utan allt gick enligt plan.

/Christer

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.