Hej,

Skulle behöva lite synpunkter från någon utomstående gällande vårt nybygge.

Vi ska bygga en variant av Fiskarhedenvillans modell Viggen. Alltså ett h-hus med 45 graders takvinkel (sadeltak).
Arkitektritningar av en husfasad mot nordost och en annan mot sydväst med 45 graders sadeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till detta ska det även byggas en dubbelcarport med förråd.

Vår bygglovsritare har ritat carporten med samma design som en av flyglarna, dvs exakt samma mått och samma takvinkel (45 grader).

Arkitektritningar av en carport med sadeltak, fasad vy mot A och C.
Skapa konto

Vår tanke var att det skulle bli väldigt enhetligt på detta vis.

När vi nu skickade in och ansökte om bygglov hos kommunen så har de reagerat på takvinkeln på carporten och anser att den byggnaden kommer ha ett dominerande intryck.

Vi bygger utanför detaljplanerat område och har ett förhandsbesked sedan tidigare, så tveksamt om de kommer någon vart.

Men vår fråga är egentligen rent estetisk. Det blir kanske inte bra med samma takvinkel på carporten? Någon som har erfarenheter eller tankar?

Bifogar en del bilder och tar tacksamt emot kommentarer!
Bygglovsritning för nybygge med hus och carport med angivna mått och takvinklar.
Skapa konto

Hemmakatten
Håller med om att garaget får ett alltför kraftigt uttryck. Snyggare, tycker jag, om garagetaket blir nättare.

Förhandsbeskedet ger dig bara tillåtelse att byģga hus i viss storlek. Det är när bygglovet ges som man går ner på detaljer som utseende, takvinkel mm.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
harry73
Man skulle kunna argumentera att det ska likna en liten gård, och då ska takvinkeln vara rund 45 grader.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Håller med om att garaget får ett alltför kraftigt uttryck. Snyggare, tycker jag, om garagetaket blir nättare.

Förhandsbeskedet ger dig bara tillåtelse att byģga hus i viss storlek. Det är när bygglovet ges som man går ner på detaljer som utseende, takvinkel mm.
Vad hade du valt för takvinkel på carporten?

Hittills har vi inte fått något nej, utan de anser bara att vi bör se över takvinkeln. Med tanke på att den enda närliggande fastigheten har större byggnader (stall/carport etc), så kan jag nog tänka mig att det släpps igenom om man känner för att argumentera.

Men om det är snyggare med en annan takvinkel så passar vi ju på att ändra såklart :) Ingen annan som sagt något och därför inget vi funderat över förrän nu!

harry73 harry73 skrev:
Man skulle kunna argumentera att det ska likna en liten gård, och då ska takvinkeln vara rund 45 grader.
Ja, det är en stor tomt på 1,5 hektar och den enda intilliggande fastigheten är just en gård, så lite gårdsliknande blir det ju (även med tanke på val av boningshus).

Men frågan är ju om det är snyggt med 45 grader även på carporten. En sak på en ritning och en annan i verkligheten :)

Jag tycker kommunen för ett nonsensresonemang. Carporten blir ju en betydligt lägre byggnad. Dessutom, det finns ingen taklutning som har lika historisk förankring som 45 grader. Samma taklutning på små och stora byggnader är ett vedertaget sätt att skapa formmässig likhet. Det finns inget stöd i PBL för kommunens hållning. Tvärtom, 45 grader är optimalt mht hållfasthet.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Tänk också på att med 45 graders takvinkel så blir det ett stort utrymme där uppe.
Ett utrymme som kan vara väldigt bra att ha på sikt

Jag tror att om ni har infart till carporten på gaveln så kommer det se för bastant ut.

Jag hade nog personligen vridit carporten 90° och haft infarten till carporten på långsidan. Då får man mer en illusion av lada och det kommer inte ge ett lika "tungt" intryck :)

Dvs typ såhär

Alt: Tvåvåningsgarage av trä med lutande tak, fyra takfönster och yttertrappa till övervåningen.
Skapa konto

• Gilla
egr och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Jag tror att om ni har infart till carporten på gaveln så kommer det se för bastant ut.

Jag hade nog personligen vridit carporten 90° och haft infarten till carporten på långsidan. Då får man mer en illusion av lada och det kommer inte ge ett lika "tungt" intryck :)
Det är redan inritat infart från långsidan :)
Om du kollar situationsplanen (sista bilden), så syns det där!

Så vi har resonerat precis som dig!

Infarten till huset blir alltså där (S) är på kartan då om jag förstår dig rätt?

J Jarlsgård skrev:
Infarten till huset blir alltså där (S) är på kartan då om jag förstår dig rätt?
Nej, man kommer till tomten nerifrån på bilden på att säga. Så infart till carporten blir på långsidan där det inte står S.

Tomtkarta med markerade vägar, den befintliga blå och den planerade orange, infart till carport vid långsidan.
Skapa konto

Alltså blå är befintlig väg och sedan svänger vi in på den i orange färg :)

J Jarlsgård skrev:
Grusväg som svänger vänster vid cypress, grönt fält framför och röd leksaksbil nederst i bilden.
Skapa konto

Man svänger alltså vänster där uppe efter cypressen (tror jag trädet heter...) och kommer då in på gårdsplanen mot boningshuset.
Grön gräsmatta med träd, vänstersväng vid cypress nära en grusväg med vit bil i bakgrunden.
Skapa konto

Och rakt fram där det är plant kommer byggnaderna att ligga. Infarten strax nedanför den vita bilen man skymtar!

Kan nog bli bra :ok::ok:

• Gilla
egr
  • Laddar…
Uppdatering i ärendet:
När ordinarie bygglovshandläggare kom tillbaka från sin semester, så var det helt plötsligt inga problem länge.
Så vi fick vänta en månad i onödan, men nu har vi vårt bygglov och det blir alltså samma takvinkel på både hus och carport :)

• Gilla
sir_daniel och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.