Hej

Jag skall under vinter/våren bygga lite motorfästen och detaljer till en motorbrygga/pontonbåt och skall skaffa svets.

Det kommer i huvudsak handla om 2-4mm plåt/stål i vinklar eller rör/fyrkantsprofil för detta.

Jag har tillgång till 10A 230v enfas.

Priset är en stor faktor, men samtidigt kommer jag inte köpa dumsnålt.

I framtiden kanske jag skall bygga en sjösättningskärra till båten oxå.
Ca-mått på båten 2.5x5-6m.

Tips, ideer, förslag och synpunkter mottages tacksamt.

Mvh
Rikard

Köp en vanlig invertersvets för pinne. Exempel, se bild.

Det är en smidig maskin att ta med sig "över axeln" och det går att svetsa i det mesta förutom alu. Med MIG får du tyvärr en stor och tung maskin och du behöver också gas och ev. två tuber om du ska köra både svart och vitt.

Till 2 mm gods kan du köra med 1,6 mm pinne, finns t om pinnar för tunnplåt. Har kört med pinne på nästan allt möjligt.

• Image2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kan du svetsa? Annars skulle jag lägga pengarna på att gå till någon med svets som svetsar ihop dina metallbitar för några hundralappar. Motorfäste räcker väl med en planka med en rostfri plåt påskruvad på varje sida?

Såg en sån där liten sak idag och blev mäkta imponerad, är alla nya (inverterteknik?) elpinnsvetsar kompakta numera?
Sist jag svetsade med pinne var det med en stor Esab-kluns på hjul, stor som en skottkärra (fast massiv).

Tack för tipset.
Hade missat den Green när jag kikade på sidan. Hittade Jet 160T först, men denna ser ut att kräva mindra ström.

När man tittar på elektråder, är bågspänning/tändspänning samma sak?
Om man jämför 48.00 2mm med Rutil 2mm?

cem77: Nej, jag kan inte påstå att jag kan svetsa även om jag använt mag ibland i garaget (fick hjälp å svetsa chassit på släpet å testade lite på lämmarna själv).

Jag kunde å andra sidan inte köra bil innan jag testade heller, och under de 15år jag haft körkort så har jag hunnit lära mig köra bil+släp, lastbil+släp (militären), truck, hjullastare och traktor.

Jag tänkte altså lära mig hobbysvetsa för eget bruk innan jag köper hus/gård/lantställe om 1-3år.
Min vision är att bli hyfsat självförsörjande på mat/skog mm med liten traktor och tillbehör.

Då resonerade jag att det kan vara bra att kunna svetsa hjälpligt.

Edit: Båten kommer bli en katamaran men kardan eller kedjedriven propeller med "inombordare" på däcket.

Inspiration: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2301936
/Edit

Mvh
Rikard

Redigerat:
  • Gilla
Elfströmsgardn
  • Laddar…
Dom små är ju klenare och överhettar lättare, det finns ju både små och stora nya också.

Förresten måste jag säga att jag är impad av hur bra biltema svetsarna är, speciellt med tanke på hur billiga dom är.

Jag har i många år använt Esab svetsar, både MIG och pinne i jobbet (och farsans Esab MIG privat)
Men nu köpte jag privat först en pinnsvets på biltema som jag har svetsat ca 10kg pinnar med än så länge, och har nu även en MIG därifrån som jag tycker är grymt fin att använda.
Jag kör just nu med flusstråd, men jag har en del rostlagning att göra på en bil så jag ska fixa gas och vanlig tråd så länge.

Personligen tycker jag att MIG svetsar är väldigt allround, funkar till allt från lövtunn plåt till grova metallkonstruktioner.

Redigerat:
Har en mycket fin Kempi MIG/ MAG av större modell, men den är på 230 V och klarar bara tunnplåt, svetströmmar över 100 A kan man nästan glömma. Så jag har en inverter för det syftet, dvs där Kemppin slutar tar invertern vid, ska man svetsa grovt är det trevligt med pinnar och ingen gasförbrukning. Det är också trevligt att kunna svetsa utomhus där man ej behöver oroa sig för att gasen blåser bort och inget stort aggregat att släpa på. Ska man ha en MIG/MAG för grovsvetsning är det 3-fas som gäller och en maskin som väger runt 50-60 kg...

F.n. så bor jag utan möjlighet till svets/verkstad/arbetsytor inomhus (räknar ställningskapellet som regnskyddat :)

Av det jag sett på både jula/biltema/clas mfl är att mig/mag kräver mer ström är små pinnsvetsar, rätt/fel?

Justnu så är som sagt tillgång till ström den största flaskhalsen, har 10A att röra mig med om jag inte skall behöva skaffa en motorsvets eller motsvarande (vilket jag även kikat på men då springer plånboken å gömmer sig).

Jag har även funderat på gas, men det tror jag skulle bli orimligt dyrt för mig i längden.

Mvh
Rikard

Det är nog så att dom MIG svetsarna du kollat på kan hantera högre ström.

Jag kan precis köra med pinne på 10A säkring, men ibland går den ändå.
MIG:en kan jag kräma på ordentligt och säkringen håller ändå.

Redigerat:
Om det ska vara en Mig så ska den gå att använda med gas och vanlig tråd eller så att man kan välja om man vill ha flusstråd eller vanlig.
Flusstråd är bra till grövre prylar men om du kanske ska svetsa tunnplåt någon gång i framtiden så är den lite jobbig pga den högre värmen som blir när man inte har någon gas utan fluss istället.

Angående strömförbrukning så upplever jag att med pinne så går säkringen oftast mitt i en svetssträng, aldrig när man börjar.

De med gas-anslutning, och "låg" strömförbrukning springer gärna iväg i pris.
Sedan har jag tillgång till en sån med gas i garaget hos morbror, men det är en 30-40min bilväg dit (har dock släp så kan transportera utan problem).

Mvh
Rikard

Tycker allt lutar mot invertersvets pinne, min lilla inverter har jag kört allt från 1,6-3,2 mm pinne och svetsat upp till 8 mm gods med rejäla fogar och gjort mycket utomhusjobb, även med långa skarvkablar och givetvis bara med 10A säkring. Sålänge du ej ska svetsa bilplåt klarar du dig med pinnsvets.
De nya invertersvetsarna är ju som en dröm, jag menar 4 kg hänger man över axeln och jobbar precis var man vill.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.