Hej,
Jag är rätt så ny när det gäller handöverfräs. Vad behöver en (utrustning) och vad borde en köpa? DeWalt eller Blå Bosch kanske?? Borde man investera i ett bord också - isåfall vad borde man tänka på?? Manga frågor, men hoppas på ett positivt svar!!
Jag är rätt så ny när det gäller handöverfräs. Vad behöver en (utrustning) och vad borde en köpa? DeWalt eller Blå Bosch kanske?? Borde man investera i ett bord också - isåfall vad borde man tänka på?? Manga frågor, men hoppas på ett positivt svar!!
Några råd efter varit i samma situation:
1. Se till att fräsens chuck tar 8 mm
2. Kontrollera glappet i gejdrarna då de är låsta, min gamla Bosch Pof 600 glappade även efter att den var låst vilket fick till följd att frässtålet ändrade position under fräsning - ny fräs blev lösningen. Lås fräsen på önskad höjd och tryck fräsen nedåt med handagen, kontrollera då om chucken (frässtålet) ändrar position
3. Om möjligt välj fräs med integrerat dammutsug.
4. Välj fräs med finjustering av höjd integrerat. Om du skall bordsmontera så finns lösningar för att montera höjdjustering i efterhand (extrautrsutning)
5. Var inte dumsnål, satsa på en märkesfräs , dewalt,blå bosch,makita,metabo.
Om du tröttnar kan du alltid sälja på blocket. Nackdelen är att du inte kan skylla på kasst verktyg när det det går åt fanders!
6. Bygg fräsbord själv! Billigt och roligt projekt.
Några länkar till fräsbordsbygge:
Router Table Plans - Build a Router Table
Rekommenderad fräs som jag själv har (sved i plånboken vid inköp!)
DeWalt 621
Förklaring till glappet som jag led av på min första fräs:
1. Se till att fräsens chuck tar 8 mm
2. Kontrollera glappet i gejdrarna då de är låsta, min gamla Bosch Pof 600 glappade även efter att den var låst vilket fick till följd att frässtålet ändrade position under fräsning - ny fräs blev lösningen. Lås fräsen på önskad höjd och tryck fräsen nedåt med handagen, kontrollera då om chucken (frässtålet) ändrar position
3. Om möjligt välj fräs med integrerat dammutsug.
4. Välj fräs med finjustering av höjd integrerat. Om du skall bordsmontera så finns lösningar för att montera höjdjustering i efterhand (extrautrsutning)
5. Var inte dumsnål, satsa på en märkesfräs , dewalt,blå bosch,makita,metabo.
Om du tröttnar kan du alltid sälja på blocket. Nackdelen är att du inte kan skylla på kasst verktyg när det det går åt fanders!
6. Bygg fräsbord själv! Billigt och roligt projekt.
Några länkar till fräsbordsbygge:
Router Table Plans - Build a Router Table
Rekommenderad fräs som jag själv har (sved i plånboken vid inköp!)
DeWalt 621
Förklaring till glappet som jag led av på min första fräs:
har du en fräs idag? eller använt en och konstaterat att du kommer använda den mycket framöver?
om inte så skulle jag börja med en billigare modell... köpte själv en grön bosch för fyra år sen, den är idag utbytt mot en dewalt 621 och 625...
621 är grymt smidig
625 är krallig
bästa av båda världarna
(edit) köpte båda mina i England
om inte så skulle jag börja med en billigare modell... köpte själv en grön bosch för fyra år sen, den är idag utbytt mot en dewalt 621 och 625...
621 är grymt smidig
625 är krallig
bästa av båda världarna
(edit) köpte båda mina i England
Testade en billigare BlackDecker fräs.
Liknande den på woodrats bild.
Glapp även när den va låst.
Så vred man på den så blev det en
annan vinkel på stålet.
Den lämnades tillbaka så blev det en DW621.
Används inte så ofta men när man ska köra
vill man ha nått som funkar.
Mvh Putte
Liknande den på woodrats bild.
Glapp även när den va låst.
Så vred man på den så blev det en
annan vinkel på stålet.
Den lämnades tillbaka så blev det en DW621.
Används inte så ofta men när man ska köra
vill man ha nått som funkar.
Mvh Putte
Jag har en Blå Bosch GMF 1400 CE
Bosch - elverktyg hantverkare/industri - Multifunktionsfräs GMF 1400 CE
Kombinerad insticks- och kopierfräs och är väldigt nöjd.
Bäst är den exakta fininställningen när man har kopierfräsbasen, den här även knapp med on/off läge och bra är att använda med fräsbord.
Det som saknas men säljs som tillbehör är paralellanslag och det är ett måste.
Nästa tillbehör jag skulle vilja köpa är fräscirkel och adapter för styrskena.
/Patrik
Bosch - elverktyg hantverkare/industri - Multifunktionsfräs GMF 1400 CE
Kombinerad insticks- och kopierfräs och är väldigt nöjd.
Bäst är den exakta fininställningen när man har kopierfräsbasen, den här även knapp med on/off läge och bra är att använda med fräsbord.
Det som saknas men säljs som tillbehör är paralellanslag och det är ett måste.
Nästa tillbehör jag skulle vilja köpa är fräscirkel och adapter för styrskena.
/Patrik
Klicka här för att svara