489 läst ·
2 svar
489 läst
2 svar
Nybörjare behöver hjälp! (nikotinväggar)
Hej,
jag har sökt på google och forumet samt frågat närmsta färghandeln.
Kort bakgrund: jag har köpt en lägenhet där en rökare bott. Helt gult.
Taket har rengjorts av företag (amoniaklösning) så där räcker det med vanlig becker grundfärg och takfärg.
Väggarna har vi dragit bort tapetens yttersta yta. Det är dock lite gult i bottenlagret på väggen trotsallt, vilket är tydligt där en tavla suttit. Kommer inte orka skrapa ner till gipsskivorna.
Färgvaruhandeln säger att jag bör använda isospärr innan målning/tapetsering. Annars kommer nikotinet krypa fram.
Städbolaget gissar att det räcker med vanlig grundfärg.
Forumet här har lite olika svar men många skriver oljebaserad grundfärg.
Jag vill inte behöva göra om jobbet men ogillar att betala 2600kr för 10L spärrgrund istället för 800kr för 10L vanlig becker grund om det funkar.
Jag gör en omröstning och utgår från den svenska demokratiska andan. Flest röster blir valet - om inget väldigt starkt argument väger över i någons svar nedan 🙂👍
Mvh/Oskar
jag har sökt på google och forumet samt frågat närmsta färghandeln.
Kort bakgrund: jag har köpt en lägenhet där en rökare bott. Helt gult.
Taket har rengjorts av företag (amoniaklösning) så där räcker det med vanlig becker grundfärg och takfärg.
Väggarna har vi dragit bort tapetens yttersta yta. Det är dock lite gult i bottenlagret på väggen trotsallt, vilket är tydligt där en tavla suttit. Kommer inte orka skrapa ner till gipsskivorna.
Färgvaruhandeln säger att jag bör använda isospärr innan målning/tapetsering. Annars kommer nikotinet krypa fram.
Städbolaget gissar att det räcker med vanlig grundfärg.
Forumet här har lite olika svar men många skriver oljebaserad grundfärg.
Jag vill inte behöva göra om jobbet men ogillar att betala 2600kr för 10L spärrgrund istället för 800kr för 10L vanlig becker grund om det funkar.
Jag gör en omröstning och utgår från den svenska demokratiska andan. Flest röster blir valet - om inget väldigt starkt argument väger över i någons svar nedan 🙂👍
Mvh/Oskar
Definitivt spärrfärg av något slag. Vi köpte hus av en rökare och det gick inte med något annat. I ett rum så målade vi takpanel med oljebaserad grundfärg och sen akrylat och efter ett par år så kom det krypande gula fläckar ändå (jag hade tvättat med ammoniak)
På väggarna i samma rum så körde jag spärrfärg och sedan vanlig väggfärg och fick inga problem.
På väggarna i samma rum så körde jag spärrfärg och sedan vanlig väggfärg och fick inga problem.
tack, det kommer målas med flugger spärrfärg mot nikotin som grund överallt 🙂👍T Testarn skrev:Definitivt spärrfärg av något slag. Vi köpte hus av en rökare och det gick inte med något annat. I ett rum så målade vi takpanel med oljebaserad grundfärg och sen akrylat och efter ett par år så kom det krypande gula fläckar ändå (jag hade tvättat med ammoniak)
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nybörjare ska sätta sten närmast husväggen. Behöver hjälp av erfarna!
Grund & Markarbeten -
Nybörjare behöver hjälp
Möbelsnickeri -
Nybörjare på pelletseldning behöver hjälp.
Ved, Pellets, Flis -
Rörkopplingar vägrar bli täta - nybörjare behöver hjälp!
Vatten & Avlopp -
Ännu en nybörjare som behöver hjälp med "Ogräs"
Gräsmatta