Någon fler än jag som tänker ge sig själv något snickar/verktyg/maskin relaterat nyårslöfte? Jag tänker lära mig att göra snygga skarvar i trä! Joints på utrikiska. Har vi förresten inga bra svenska namn på alla dessa skarvar som finns, eller har jag missat det totalt? Mortis and tenons, dovetails, halflaps för att nämna några. Har alltid varit lite avundsjuk på dom som kan göra snygga, täta skarvar i trä. Men nu ska jag lova mig själv att försöka lära mig det! Och att fortsätta jobba på ordningen i garaget såklart... Jag blev bara lite nyfiken på om det var någon fler än jag som tänkt försöka ge något liknande nyårslöfte.
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Inte liknande, men filar på ett löfte i stil med: mer ut än in (i verkstan). Vet bara inte om jag ska räkna i kilogram gjutjärn, antal maskiner, projekt eller liknande.
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Nu ska vi inte vara sånaV vectrex skrev:
Just därför jag filar på löftet, ett sätt är ju att räkna inköpsdatum istället för inflyttningsdatum.. eller helt enkelt införa ny tideräkning, istället för före och efter Kristus kanske man ska räkna före och efter hyveln..
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Mitt nyårslöfte är att göra klart och sätta igång spånsugen som jag köpte för ”några” år sen
250mm rör för stam skall dras och rördelar och tilllbehör skall inhandlas, och elen ska dras.. en liten våt dröm är el/luft skjutspjäll men får se hur de blir med de.. känns dyrt om man inte hittar begagnade 
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Nyårslöftet är att färdigställa några projekt jag påbörjat men på ngt sätt lämnat till sitt öde.
- permanent plats åt min 160l kompressor och montera min vattenavskiljare
- bygga färdigt fräsbordet
- få upp min 2.4x1.2m CNC ur kartong... denna är lite skämmig.
- få upp lillcncn på väggen.
- bygga en ny systainertop och blåsa ut mina systainerfötter i pe1000 istället för 3dprintade. Fötterna är nedladdade ca 1000 gånger och remixade ett antal gånger på thingiverse
- permanent plats åt min 160l kompressor och montera min vattenavskiljare
- bygga färdigt fräsbordet
- få upp min 2.4x1.2m CNC ur kartong... denna är lite skämmig.
- få upp lillcncn på väggen.
- bygga en ny systainertop och blåsa ut mina systainerfötter i pe1000 istället för 3dprintade. Fötterna är nedladdade ca 1000 gånger och remixade ett antal gånger på thingiverse
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Svenska namn? Tja, vi har ju fingerskav..P P-G H skrev:Någon fler än jag som tänker ge sig själv något snickar/verktyg/maskin relaterat nyårslöfte? Jag tänker lära mig att göra snygga skarvar i trä! Joints på utrikiska. Har vi förresten inga bra svenska namn på alla dessa skarvar som finns, eller har jag missat det totalt? Mortis and tenons, dovetails, halflaps för att nämna några. Har alltid varit lite avundsjuk på dom som kan göra snygga, täta skarvar i trä. Men nu ska jag lova mig själv att försöka lära mig det! Och att fortsätta jobba på ordningen i garaget såklart... Jag blev bara lite nyfiken på om det var någon fler än jag som tänkt försöka ge något liknande nyårslöfte.![]()
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Klicka här för att svara
