Tjenare! Jag har målat två av mina köksluckor nu.
Det var tänkt att dom skulle vara ljusgråa.
Men det vart mörkare än vad som var tänkt...
Måste jag återigen åka till bauhaus och köpa ny färg? Lr kan man blanda i lite vit färg i den gråa för att få ljusare nyans?
Färgen är jotun. Vattenbaserad.
Det var tänkt att dom skulle vara ljusgråa.
Men det vart mörkare än vad som var tänkt...
Måste jag återigen åka till bauhaus och köpa ny färg? Lr kan man blanda i lite vit färg i den gråa för att få ljusare nyans?
Färgen är jotun. Vattenbaserad.
http://www.bauhaus.se/butinox-snickerifarg-20-2-7-l.html
Detta är färgen. Så om man köper denna och sedan en tom 10 liters färghink för att det ska bli samma nyans på allt ( har 3 färdigblandade 3 liters burkar med den mörka färgen, ) blandar ihop den vita med den gråa tills jag är nöjd med nyansen så borde det alltså funka?
Detta är färgen. Så om man köper denna och sedan en tom 10 liters färghink för att det ska bli samma nyans på allt ( har 3 färdigblandade 3 liters burkar med den mörka färgen, ) blandar ihop den vita med den gråa tills jag är nöjd med nyansen så borde det alltså funka?
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
När man blandar in vitt eller svart i en färg så blir den inte bara ljusare/mörkare, även färgtonen kan förändras. Din färg skulle till exempel kunna uppfattas som blå om du bara blandar in vitt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Det där var mörkt, tom mörkare än det vi målade över med vitt för 15 år sedan.
Tänk också på att kulören ändras när det torkar så provstryk på en bit och låt torka.
Protte
Tänk också på att kulören ändras när det torkar så provstryk på en bit och låt torka.
Protte
Ett tips. Hade liknande problem. Och började tillföra vit i den mörkare. Helt fel. Det gick så mycket mer vit för att göra färgen ljusare.
Ta 10l hink med 3 liter vit i. Väg allt. Tillsätt sakta och i omgångar. Väg igen så att du kan upprepa det vid behov.
Jag gissar att du ska behöva 3 liter vit och kanske 1 liter av det mörka. För att göra nyansen synligt.
Det kostar inget att följa mitt råd. Börjar du med den mörka, med 3 l behöver du kanske tillsätta 9 liter vitt!
Ta 10l hink med 3 liter vit i. Väg allt. Tillsätt sakta och i omgångar. Väg igen så att du kan upprepa det vid behov.
Jag gissar att du ska behöva 3 liter vit och kanske 1 liter av det mörka. För att göra nyansen synligt.
Det kostar inget att följa mitt råd. Börjar du med den mörka, med 3 l behöver du kanske tillsätta 9 liter vitt!
Ja det blir över förväntan iaf! Med tanke på att det är första gången jag riktigt sprutmålar och att förutsättningarna inte är dom mest optimala. Står i gammla pannrummet och har inget utsug så det blir lite dammigt.
Jag kör med Biltemas spruta som dom kallar proffs.
Funkar klockrent!
Jag kör med Biltemas spruta som dom kallar proffs.
Funkar klockrent!