Har just börjat renovera en villa byggd 65 och skall bl.a. förnya ytorna på innerväggarna. Har börjat riva bort den gamla tretexen i ett rum och undrar nu vad som skulle vara bästa alternativet att gå vidare. Tänkte dra gips som yta och troligtvis osb under för att få det rakt. Men undrar om jag behöver sätta fast modern ångbroms på plankorna till ytterväggen eller låta det vara. Väggen ser ut att bestå av enskilda träpanel element. Bild 2 är skarven mellan två paneler.

• IMG_9143.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9150.jpeg
    Skapa konto
Redigerat:
Jag tror att det räcker med ett lager standardgips, föreslår att du monterar dem liggande.

Vill du kosta på mer pengar och arbete är nog det bästa att först skruva ett lager plywood och sen gips med skarvarna förskjutna.

F fribygg skrev:
Jag tror att det räcker med ett lager standardgips, föreslår att du monterar dem liggande.

Vill du kosta på mer pengar och arbete är nog det bästa att först skruva ett lager plywood och sen gips med skarvarna förskjutna.
Jag har kollat väggarna med rätskiva och alla ser ganska raka ut förutom en planka som går bra att hyvlas ner. Så det borde gå att sätta bara gips. Men frågan är lönar det sig att sätta ångroms under? Hittade ett hål i väggen och kunde se att det finns bra med isolering i väggen och troligtvis masonit skiva också. Kommer att sätta in ångroms på kallvinden för att jag byter ut den gamla isoleringen till cellulosa och förbättrar ventilationen. Finns redan lite tecken på fukt och vitmögel från vintern som skall åtgärdas.

• IMG_9153.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_8998.jpeg
    Skapa konto
D
Litet påpekande. Det där är bräder, inte plankor.

D datja skrev:
Litet påpekande. Det där är bräder, inte plankor.
Hehee. Är från Finland så för mig är de alla plankor

• Gilla
datja
  • Laddar…
D
JakHen JakHen skrev:
Hehee. Är från Finland så för mig är de plankor.😀
Planka brukar definieras som minst 2 tum 6, dvs hyvlat minst 45 x 145.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Planka brukar definieras som minst 2 tum 6, dvs hyvlat minst 45 x 145.
Exporteras planken kan de iofs vara 11/2 tum tjocka innan hyvlingen.

• Gilla
datja
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.