2 285 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Nya vitvaror som läcker - men varför?
På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Fördjupad undersökning ska förklara varför vattenskador i kök ökar.
Du kan läsa artikeln här: Nya vitvaror som läcker - men varför?
Du kan läsa artikeln här: Nya vitvaror som läcker - men varför?
Det måste väl vara bra att undersöka detta, men det kan ju inte vara en kioskvältare att det blir fler vattenskador när vi installerar fler tappställen i rum som inte är våtrum. Det som man behöver förstå är kanske om det är vitvarorna eller tappvatteninstallationen som fallerar.
Tittar jag på min erfarenhet av nyare kylskåp så är de ju fullständigt värdelösa på att ta hand om kondensvatten. Alltså vatten som rinner ner längs bakstycket (på insidan), i vårat fall har vi pajat parketten både i förra lägenheten och i nuvarande hus därför att det rinner vatten ner längs baksidan och det lilla hålet som det ska rinna ner i är fullt av gegga från dill/persilja/blast och annat strunt som fastnar då det först kommer i kontakt med bakstycket och fryser fast, smälter när dörren är öppen extra länge eller något och åker ner o täpper igen hålet. Sedan rinner vatten under fruktlådan och ut på golvet till en stor fin böl som samlas under kylskåpet och parketten reser sig och är ful. Kan inte tycka att det vore väldigt svårt att antingen göra ett större hål så det inte kletar igen så lätt eller en "list" på insidan så det är uppenbart att vatten ansamlas så man ser det innan det runnit ut på golvet eller till och med kosta på sig en vattenvarnare som piper när det inte rinner fritt genom hålet.
Jag stoppar ner damsugaren en gång i månaden och suger upp möget.T TypRätt skrev:Tittar jag på min erfarenhet av nyare kylskåp så är de ju fullständigt värdelösa på att ta hand om kondensvatten. Alltså vatten som rinner ner längs bakstycket (på insidan), i vårat fall har vi pajat parketten både i förra lägenheten och i nuvarande hus därför att det rinner vatten ner längs baksidan och det lilla hålet som det ska rinna ner i är fullt av gegga från dill/persilja/blast och annat strunt som fastnar då det först kommer i kontakt med bakstycket och fryser fast, smälter när dörren är öppen extra länge eller något och åker ner o täpper igen hålet. Sedan rinner vatten under fruktlådan och ut på golvet till en stor fin böl som samlas under kylskåpet och parketten reser sig och är ful. Kan inte tycka att det vore väldigt svårt att antingen göra ett större hål så det inte kletar igen så lätt eller en "list" på insidan så det är uppenbart att vatten ansamlas så man ser det innan det runnit ut på golvet eller till och med kosta på sig en vattenvarnare som piper när det inte rinner fritt genom hålet.
Tar 10sek
Jag kan varmt rekomendera det här vattenlarmet. Fördelen är att det upptäcker vattnet redan innan du ser läckaget, minsta lilla smygläckage upptäcks innan skadan är skedd 
https://vattenlarm.se/products/produkttest-2
https://vattenlarm.se/products/produkttest-2
Klicka här för att svara