Skall sätta upp två korta vägar nere i källaren, som inte kommer att ha kontakt med ytterväggarna. Kan jag köra vanlig träregel, eller skall jag köra med plåtreglar istället?
Passar även på att fråga om golvet. Hade tänkt lägga parkettgolv. Vad skall jag ha under, mot betonggolvet? Har kollat i hela utrymmet och har idag inga fuktgenomslag någonstans i golvet. Höjden är inte jättehög, så ju mindre jag behöver bygga på höjden, desto bättre. :)

Så länge regeln inte har kontakt med betonggolvet heller så borde det vara lugnt, du måste ha något oorganiskt emellan.

Med golvet är det väldigt svår att veta, om du har naken betong idag så är golvet så ventilerat som det kan bli. Att du inte har fuktgenomslag betyder inte särskilt mycket. Har du provat att tejpa en bit plast på golvet för att se om någon fukt stängs in?

Allra minst skulle jag lägga någon platonliknande matta, bygger mindre än en centimeter.

Jag har kollat med plast över hela ytan som skall bli rum, samt att det i två år stått flyttkartonger rätt på golvet, som inte visar några tecken på fukt, men det är ju som sagt än så länge. :)

Bauhaus m fl har en plast med foam som ger ventilation som heter ProVent.

I ordning nedifrån: Ljuddämpningsnät, Platonmatta. Cellplast (vid utrymme), spånskiva, skumplast, sen golvet. ventilerade öster till det. Se till att du inte får så kallade generalskarvar (skarv på flera materia på samma ställe.)
Lycka till!

Många parkettgolv, 14mm och tjockare, kan läggas på platon utan spånskiva. Man får kolla golvtillverkarens anvisningar.

ProVent är intressant, även för platon sägs det att det blir luftcirkulation av att man går på golven. Om denna är tillräcklig eller försumbar tvistas det. En fördel med platon är att man med lite planering kan komplettera med mekanisk ventilation i efterhand om det visar sig att man har kvar problem.

Men det är svårt med dessa betonggolv att veta vad som är lagom lösning, lätt att lägga ganska mycket pengar på sånt som inte behövs .

Om jag skall köra på de träreglar jag har hemma, vad skall jag då lägga mellan regel och golv?

Vanlig grundpapp/syllpapp fungerar. Personligen hade jag lagt ett par lager...

pelle242 skrev:
Fundera en gång till innan du går den vägen. Hur skall du fästa reglarna tex?

Byggmax har en platonkopia för 25/m2...
[länk]
Har kollat in platonkopian på byggmax och kör nog på den.

SÅ du hade kört på plåtreglar istället?

Plåtreglar? Till väggarna menar du? Eftersom jag redan har alla väggar på plats i min källare har jag inte funderat så mycket i de banorna. Om man tittar i platons anvisningar :
http://www.isola.se/assets/Sweden/Brochure/PlatonGolv2013web.pdf på sidan 11 så verkar regeln ligga ovanför mattan och är därmed fuktisolerad. Exakt hur regeln fästs i golvet framgår inte. Det finns särskilda spikbrickor som passar i bulorna på mattan om man borrar genom regeln ner i betonggolvet, pluggar och skruvar fast regeln med sånadär brickor emellan borde det bli ok.

Obs, jag ser nu att du inte skrivit något om hur gammalt ditt hus är, jag ha förutsatt att det är ett äldre hus med oisolerad platta och utan golvvärme. Om du har en isolerad platta så är det ett annat läge och om det är golvvärme får du absolut inte borra i plattan.

Gammalt hus med oisolerad platta. :)

Kan man göra iordning regelverket, med grundpapp mellan den liggande regeln och betonggolvet och sedan efter det lägga platon på resterande golv, eller måste platonmattan även ligga under golvregeln?

Du borde kunna regla innan du lägger golvet. Det är små anliggningsytor när det kommer till ett par väggar. Det rör sig inte om ett helt golv i trä. JAg tror spontant att det är svårt att få det stabilt om du sätter det ovanpå platongolvet.
Jag använde själv byggmax "platonmatta" och är nöjd med den. Och precis om pelle242 beskrev så finns det golv som är tjocka nog att spånskiva inte behövs. Jag hade mycket utrymme och valde spånskiva + ett billigare ikeagolv som jag sen kan byta när källaren om några år slutar vara hockerink....
Lycka till.

Jag skall lägga ett 14mm parkettgolv från hornbach. Om jag inte kör på golvspån, skall jag då lägga "foam" mellan golv o platonmatta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.