Har installerat nya termostater i flera element i huset, MMA Evosense.

När jag eldar i min kamin tänker jag att dessa ska känna av att det är tillräckligt varmt och sen inte skicka mer värme till de elementen. Jag har ett element typ 30 cm ifrån kaminen, och när jag eldar är det fortfarande väldigt varmt. Eller det är varmt i toppen och ljummet i botten på elementet. Andra element som ligger längre ifrån har samma beteende. Jag eldade ca två timmar.

Jag testade stänga termostat helt och då blev det kallt, tänkte ifall piggen inte kunde tryckas in tillräckligt. Kollar jag värmepump så har jag framledning på 47 och retur på 39. Jag får även en integral på -360, vilket borde betyda att den trycker på rejält? Nu har jag slutat elda sen ett tag och nu är integralen - 760, samtidigt som vi har 23.5 grader inne och ett rumvärde på 21 och värmekurva på 40.

Det är -5 ute, så visst, ganska kallt för Göteborg men inte så extremt... Någon som vet om det kan vara termostater eller någon annan inställning i värmepump?
 
Krilleman
Har du termostatventiler från MMA också?
Eller är det annat märke?

Ventil av metall med märkning "FVR 10 S", potentiellt del av ett värmesystem, diskuteras i samband med termostatventiler från MMA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Har du termostatventiler från MMA också?
Eller är det annat märke?

[bild]
Står det MMA kanske? :)
 
  • Ventilanslutning med texten "10 MMA" på en metallkoppling mot vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Borken1 Borken1 skrev:
Står det MMA kanske? :)
Absolut, det gör det!
Då har vi uteslutit den felkällan beträffande tillverkare av själva ventilen.

Fjädrar alla "piggar" bra?
Någon som är trög?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Absolut, det gör det!
Då har vi uteslutit den felkällan beträffande tillverkare av själva ventilen.

Fjädrar alla "piggar" bra?
Någon som är trög?
Ja alltså, de är lite tröga att trycka in. Det går om jag exempelvis tar platta sidan på en kniv eller liknande. Det går inte trycka in den lätt med ett finger, men det kanske är normalt? När de väl är intryckta så kommer de tillbaka rätt lätt.
 
Vad står termostaterna på?

Om de står på max så börjar de inte strypa flödet förrän vid termostatens maxtemperatur som kan vara allt mellan 18⁰ & 28⁰ beroende på vald modell.
https://blobfilesprod.purmogroup.app/public/1335694/1788141
28⁰ är typ den vanligaste.

Stiftet brukar vara trögt, nästan omöjligt, att trycka in med bara fingret, mycket lättare om man har något hårt mellan stiftet & fingret.
 
Ja det är 28. Samtidigt måste det varit över 28 grader vid det element som sitter vid kaminen.

Jag har alltid lärt mig att man ska ha fullt öppet på radiatorer om man har bergvärme, så styr pumpen resten (beroende på värmekurva etc).
 
Borken1 Borken1 skrev:
Har installerat nya termostater i flera element i huset, MMA Evosense.

När jag eldar i min kamin tänker jag att dessa ska känna av att det är tillräckligt varmt och sen inte skicka mer värme till de elementen. Jag har ett element typ 30 cm ifrån kaminen, och när jag eldar är det fortfarande väldigt varmt. Eller det är varmt i toppen och ljummet i botten på elementet. Andra element som ligger längre ifrån har samma beteende. Jag eldade ca två timmar.

Jag testade stänga termostat helt och då blev det kallt, tänkte ifall piggen inte kunde tryckas in tillräckligt. Kollar jag värmepump så har jag framledning på 47 och retur på 39. Jag får även en integral på -360, vilket borde betyda att den trycker på rejält? Nu har jag slutat elda sen ett tag och nu är integralen - 760, samtidigt som vi har 23.5 grader inne och ett rumvärde på 21 och värmekurva på 40.

Det är -5 ute, så visst, ganska kallt för Göteborg men inte så extremt... Någon som vet om det kan vara termostater eller någon annan inställning i värmepump?
Det du ska ha koll på att du inte får larm HÖG RETUR eftersom du tappar på integralen.Om du får ett integralvärde på -760 så har du ett värmeunderskott men eftersom du har kamin vil du inte hamna att termostaterrna börjar strypa förr mycket så du kortslutning systemet.Sänk rumbörvärdet till 20 och testa där
 
Nu är det morgon. Visserligen +1, men integralen -50. Är det rimligt med såna variationer?
 
Borken1 Borken1 skrev:
Ja det är 28. Samtidigt måste det varit över 28 grader vid det element som sitter vid kaminen.
På vilken sida av radiatorn sitter termostaten, mot eller från kaminen?
Hur nära kaminen är termostaten?

Borken1 Borken1 skrev:
Jag har alltid lärt mig att man ska ha fullt öppet på radiatorer om man har bergvärme, så styr pumpen resten (beroende på värmekurva etc).
Det är felaktigt.
En termostat bör vara inställd/injusterad så att den nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen. Tanken med termostater är att de bara ska strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning, kamineldning.

Förinställningen/Kv-värdet ska vara injusterat så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att det blir jämn rumstemperatur mellan rummen.

Centrala reglersystemet injusteras gällande värmekurvan så att det blir lagom/"rätt" framledningstemperatur oberoende utetemperaturen. Centrala reglersystemet bör utöver framledningsgivare & utegivare även ha en innegivare. Rätta placeringen av innegivaren är det lurigaste.
 
Demmpa Demmpa skrev:
På vilken sida av radiatorn sitter termostaten, mot eller från kaminen?
Hur nära kaminen är termostaten?


Det är felaktigt.
En termostat bör vara inställd/injusterad så att den nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen. Tanken med termostater är att de bara ska strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning, kamineldning.

Förinställningen/Kv-värdet ska vara injusterat så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att det blir jämn rumstemperatur mellan rummen.

Centrala reglersystemet injusteras gällande värmekurvan så att det blir lagom/"rätt" framledningstemperatur oberoende utetemperaturen. Centrala reglersystemet bör utöver framledningsgivare & utegivare även ha en innegivare. Rätta placeringen av innegivaren är det lurigaste.
Den sitter ca 50 cm från kaminen, dvs mot kamin. Upplevde dock att problemet uppstod på radiatorer mycket längre från kaminen också.


Ja okej! Det lät avancerat. 😃 Jag har tyvärr ingen innegivare och det finns bara trådade alternativ till min Thermia. Visst, kan ju koppla in Ngenic eller liknande, men känns tråkigt att klippa kablar på en pump som är 1 år gammal.

Tycker det känns märkligt att pumpen tror det är ett värmeunderskott (integral -350) i huset när det är typ 23-24 grader och jag har inställt rumvärde på 21 grader.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.