Fairlane
harry73 skrev:
Jag har alltid tyckt att bästa däcken ak är en konstig regel, eftersom det känns viktigare att kunna nödbromsa för en fotgöngare eller cyclist, (och då behöver man bästa däcken fram) än att kunna gasa genom en kurva utan att bilen bryter ut på baksidan.
Jag tror att bromssträckan påverkas marginellt (förutsatt att det inte sitter totalt usla däck fram). Bromsar du kraftig lättar bakänden och risken för att det släpper bak ökar. Isåfall bromsar man sämre och tappar möjligheten att styra undan också. OBS! Det är bara vad jag tror. Bästa däck bak minskar även risken för vattenplaning.

Bästa däcken bak är för bromsförmågan. Det måste vara bättre grepp bak då det annars blir som att skjuta en kedja framför sig och bilen kommer att snurra runt vid inbromsning ...

Snailman
Bästa däcken bak är för att om du tar en bil och slänger iväg den på ett halt underlag så kommer den att vända sig så de bästa däcken är bak. Sätter man bästa däcken fram och slänger iväg den så kommer den att vända sig med fronten bakåt.

Det har inte med någonting annat att göra.

Bilar är konstruerade för att krocka med fronten först, plus att man ser vad som händer bättre på det sättet ;)

Trots detta har jag oftast bästa däcken fram (har framhjulsdriven bil)

Det kan väll inte stämma? Så länge bromsarna tar jämt så är risken att slå runt åt ett håll försumbar vid bra väglag.

Snailman
dannan skrev:
Det kan väll inte stämma? Så länge bromsarna tar jämt så är risken att slå runt åt ett håll försumbar vid bra väglag.
Man brukar ha mer problem när det är dåligt väglag typ regn, snö eller is, så det sker fler olyckor då, så man prioriterar bilens uppförande då.

Sannolikt spelar det ingen större roll iom att sämsta däcken har 5 mm mönster och du kör en familjetraktor i sansad fart. Byt bara det dåliga paret om du ska köra typ 1000 mil, annars alla fyra. När jag körde mer, ca 3500 mil/år, gick det runt 2-3 mm per säsong.

Vi testade detta vid en Active Driving kurs, undanmanöver vid halt väglag med bättre däck fram var hopplöst. Ungefär lika hopplöst som att försöka svänga undan konerna vid 90km/h genom att rycka i handbromsen för att framtvinga en "kontrollerad" sladd, men kul hade vi ...

K
Nu är jag ju 3/4 smålänning, men man får ju använda sina däck tills man har 1,6 mm kvar så varför byta något?

Själv har jag de bästa däcken fram, inte för att jag tror att det spelar någon roll utan för att de syns mest om jag parkerat med snedställda hjul ;)

Ni som argumenterar för bästa däcken fram kan aldrig ha provat själva. Jag testade på skoj för en massa år sedan. Bra däck fram, riktigt usla däck bak, framhjulsdriven bil utan ESP. Behövdes inte mycket provokation alls för att hamna i fullständigt ohanterbara situationer. Och det var på torr asfalt ...

Förresten, hur har du lyckats slita ut sommardäcken på en två år gammal bil som bara rullar 1.000 mil per år?

Norrhyttan skrev:
Förresten, hur har du lyckats slita ut sommardäcken på en två år gammal bil som bara rullar 1.000 mil per år?
Blyfot? :cool:

Bästa däcken bak gäller. Har kört en del på bana och vill även påpeka att greppet mot asfalten blir väldigt mycket sämre än vad man kan föreställa sig, bara den blir lite blöt.

Man tänker inte på det när man glatt blåser på i 130 i regn på en vanlig väg, men har man ett blött parti på en bana.. En kurva som man kanske kan hålla stumt i 110 blås klarar man kanske inte mer än i 80.. så det säger ju en del om greppet. Nej jag körde inte på en sådan nivå att man hade specialdäck för regn.

C
Norrhyttan skrev:
Felaktig hjulinställning är inte sällan boven har jag märkt.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
cpalm skrev:
Felaktig hjulinställning är inte sällan boven har jag märkt.
Då har det ju hänt något med bilen, som kanske omfattas av nybilsgarantin.

Norrhyttan skrev:
Jag köpte bilen beggad förra mars, däcken höll en säsong.... Nope, det är inte någon blyfot. Tyvärr.

magda136 skrev:
Jag köpte bilen beggad förra mars, däcken höll en säsong.... Nope, det är inte någon blyfot. Tyvärr.
Aha!

Ska man inte rotera däcken så att slitaget hålls jämnt? Min erfarenhet är att framdäcken slits mycket hårdare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.