nu har den gamla skruvdragaren gett upp. nu är det dax för att skaffa 2 st nya skruvdragare. ska man då köpa ett kit? har kollat på både makita och bosch blå serien.
duger det med 14,4v eller ska man satsa på 18v?
vad är det som är bra med14,4v jämfört med 18v
skulle ju vara bra om man fick en så lätt och smidig maskin som möjligt.
har ganska mycke att skruva till våren och sommaren så dom kommer bli flitigt använda. . blir att rutsa utsidan på huset bygga altan samt att en hel del gips ska upp inomhus i vinter. samt att man är lite pryl fixerad:)
ska ta åka och känna på lite skruvdragare vilka som ligger bäst i handen testade makita BTD140Z tror jag det var. och den låg bra i handen.
ska man importera från usa eller uk vilket är smidigaste?

Jag har sen tidigare en 12V makita som har fått slita hund under många år så för mig var det ny Makita som gällde
Skaffade en BDF442SFE på kampanjen de hadde på Krauta. Det är samma maskin som BDF442RFE men i SFE paketet är det en 60 min laddare istället för 22 minuters i RFE.
Iom att det var 2 st 3.0AH batterier med så känns det inte som om det gör någon skillnad.

Dragaren ligger väldigt bra i handen och orkesmässigt så drog jag 6X80 träskruv genom plywood och reglar utan minsta problem.
Jag har dragit 5X100 med 12V makitan och den här ska vara 50% starkare så den lär dra 6X100 utan minsta problem

Volt hit och volt dit, stirra dig inte blind på detta fenomen.
Bättre att se till så man har ordentligt med Ah.....

Tycker Ah är rätt ointressant, ser på Nm istället. Sällan man står helt utan batterier för att man håller på och laddar.

eftersom jag nästan alltid är själv så tycker jag det borde vara så att batteriet hinner ladda innan jag hinner köra slut på det andra. och om 14.4v håller för det mästa så skulle jag nog satsa på dom då dom borde vara lättare och smidigare tycker jag.

Jag anser att Ah är en ointressant siffra. Ju fler Ah desto tyngre batteri och maskin.

Min skruvdragare är en Makita med 1.3Ah NiCd batteri. Det är sällan batteriet tar slut när jag håller på, men när det gör det har jag (nästan) alltid ett nyladdat.

Det man skatitta på är laddtiden, vissa B&D har runt 8h laddtid - helt oanvändbart.

Följande tycker jag att du ska titta efter och väga mot varandra
-Balans
-Vikt
-Vridmoment (Nm)
-Chuck eller bitshållare
-Maskinen ska ha broms, dvs chucken ska låsas när du släpper knappen
-Laddtid för batteriet
-Kompatibilitet med andra batteriverktyg som cirkelsåg etc.

Men fundera hur du tänker använda maskinen oftast. Om det är till småskruv - köp en lätt maskin.

Makita 14.4v vs 18v skulle jag säga 18v pga större utbud av maskiner, skiljer så lite i vikt så du kan lika gärna ha 18v med 1.5Ah batterier istället.
Har 18v paket med slagborrmaskin och slagskruvdragare, ser ingen fördel med att ha slagborren men den följde med i paketet, fast handtaget som följde med är bra den dagen jag ska köra hålsågar :)
Kan tipsa dig om att det finns skruvautomater till bra pris om du köper utan batteri och laddare, perfekt att komplettera med när du ska skruva gips eller bygga en altan osv !

Skulle jag köpa nytt idag skulle jag satsat på:
BDF 454 eller BDF 456 beroende på om du behöver stödhandtag (lägg märke till viktskillnaden)
BTD 145 för att spara på handleden
BFR 550/750 för gips och långa serier av samma skruv, finns två versioner, en för långa och en för korta skruvar, går att köpa huvudet löst för att få bägge från samma maskin !

http://www.makita.se/dk1853x_combokit + skruvautomaten "naken" kan vara en bra start.

Har provat handla både från usa och england, skulle rösta england då du får rätt spänning på laddaren och slipper tull+moms !

Redigerat:
Håller med K_arlström helt. En basic skruvdragare till enklare skruvning och borrning. En slagskruvdragare för de flesta skruvjobb och är för mig helt ovärderlig när man testat medan innan var jag tveksam. O sen en skruvautomat till gips o trall

Jag har oxå 18v kittet med de maskinerna o trivs ypperligt även om jag sen jag fick lilla 10,8v kittet alltid har den lilla slagskruvdragaren med mig istället

kinglolle skrev:
Jag har oxå 18v kittet med de maskinerna o trivs ypperligt även om jag sen jag fick lilla 10,8v kittet alltid har den lilla slagskruvdragaren med mig istället
När är det du behöver de större doningarna?

Har du något förslag på budgetalternativ som duger för hemmabruk? Hylsnyckelsats?

Ja alltså jag skäms att säga det men i verkligheten har det knappt hänt att jag dragit fram de större bara för att den lilla slagskruvdragaren ligger så bra i min hand och med tillräcklig kraft.

Den vanliga skruvdragaren åker fram när det ska borras i trä. Slagskruvdragaren borde åka fram oftare men som i somras så körde jag 6x120 och 5x100 med den lilla men då jobbade jag själv så maskinen fick lite pauser och laddaren hann hela tiden ha ett fräscht batteri. Däremot när man ska dra många grövre skruvar så är ju 18 v slagskruvdragaren perfekt.

Den maskin som ändå används en del är skruvautomaten som till trallen i somras, bara att krita ett streck o sen gå med automaten o snabbt få dit hela trallen

Som sagt 10.8v kittet var ju nåt jag fick av frun mest för att ha i huset då alla andra verktyg är i stora verkstan, lilla verkstan eller snickeriet. Trodde det mest skulle dugga till lite möbelmontering och tavelupphängning men den är min lilla allroundmaskin och väger lagom nog för att alltid hänga i hölstret i byxan

Ja alltså för mindre renoveringsr skulle i mina ögon hylsnyckelsats och ett 10.8v kitt o en elborrmaskin funka toppen. Men börjar vi prata större projekt som carport/garagebygge, bygga större trädäck mm kan en större batterimaskin vara en vettig investering

Min lillebrors Ryobi 18v är en inte alltför dum budgetlösning

Skruvautomat och altan är en höjdar kombination.

Tittar du på det så har Toolstop BFR550RFE med 2 * 3 Ah batterier för 4189SEK

MEN ... Dom har även ett kit med BHP452 (med 2 * 3 Ah batterier) OCH BFR550Z (naken) för 4082SEK
http://www.toolstop.co.uk/makita-bhp452rfx-bfr550z-18v-2-speed-combi-drill-2-batteries-auto-screw-driver-p6759
OK, du får ingen väska till skruvautomaten men i princip betalar Toolstop dig en hundring för att du skall ta emot en skruvdragare

Kompletera sen med en BTD140 naken för 916SEK
http://www.toolstop.co.uk/makita-btd140z-18v-li-ion-cordless-impact-driver-naked-p6346
så har du ett rätt bra kitt att starta med om du inte absolut vill ha senaste modellen på skruvdragarna.

Hej

Var hittat man trallskruv som är syrafast till denna skruvautomat

TeroM skrev:
Skruvautomat och altan är en höjdar kombination.

Tittar du på det så har Toolstop BFR550RFE med 2 * 3 Ah batterier för 4189SEK

MEN ... Dom har även ett kit med BHP452 (med 2 * 3 Ah batterier) OCH BFR550Z (naken) för 4082SEK
[länk]
OK, du får ingen väska till skruvautomaten men i princip betalar Toolstop dig en hundring för att du skall ta emot en skruvdragare

Kompletera sen med en BTD140 naken för 916SEK
[länk]
så har du ett rätt bra kitt att starta med om du inte absolut vill ha senaste modellen på skruvdragarna.
Man skall inte skriva inlägg för sent, Toolstop paketet jag tänkte på och som jag skaffade var ju inte med BFR550, BFR750 skall det vara för att klara längre skruvar,
http://www.toolstop.co.uk/makita-bh...mbi-drill-2-batteries-auto-screw-driver-p6819

Kostar 4590 istället.

Finns ju även denna combo
http://www.toolstop.co.uk/makita-lx...-combi-2-piece-kit-auto-feed-screwdrive-p9314 för 5800:-

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.