pappskallen skrev:
Äsch...... trygghet är, åtminstone enligt mig, svårt att "lära ut" genom att "ta smällen" och har man fler än ett barn så inser man tämligen omgående att det som fungerar bra med det ena barnet inte med automatik funkar lika bra med det andra.
Så det betyder nog inte att de barn som ibland vill sova i föräldrarnas säng med automatik är otrygga och dessvärre inte heller att alla som sover i egen säng är trygga per definition.
//Christina.
Mina framtida barn får gärna sova i vår säng.....har svårt att tänka mig att jag skulle vilja vara ifrån dem mer än nödvändigt...
Men det kanske är för att jag inte har några än?
I värsta fall kan man ju sparka ner gubben på golvet så blir det bättre plats. Han kan få en madrass och nåt billigt täcke. ;D
I värsta fall kan man ju sparka ner gubben på golvet så blir det bättre plats. Han kan få en madrass och nåt billigt täcke. ;D
Eller så kan maken lägga sig i någon av barnens säng, välprövad modell har jag hört! *S* Just därför skaffade vi breda sängar.... *S*Snigel skrev:Mina framtida barn får gärna sova i vår säng.....har svårt att tänka mig att jag skulle vilja vara ifrån dem mer än nödvändigt...Men det kanske är för att jag inte har några än?
Dottern ligger i stort sett alltid i vår sång, sonen ligger lika ofta i sin egen säng. Själv tycker jag det är rätt mysigt att vakna med en sovande fyraåring bredvid mig, särskilt när de är i värsta trotsperioderna. När de sover ser de inte lika monsteraktiga ut som de kan göra på dagarna... ;D
Jag säger bara Carpe diem.
Dom sängarna är så sköna. Min man och jag har olika hårdhet på madrasserna och en bädmadrass som täcker hela sängen, den är ca 7cm tjock. Vi sover jätte bra.
Sen har jag en tempur kudde också. Har svårt att sova utan den. Hade nästan jämt ont i axen förut, men när jag köpte ny kudde försvann det onda.
Ska påpeka att det var andra sängar när kudden köptes.
Dom sängarna är så sköna. Min man och jag har olika hårdhet på madrasserna och en bädmadrass som täcker hela sängen, den är ca 7cm tjock. Vi sover jätte bra.
Sen har jag en tempur kudde också. Har svårt att sova utan den. Hade nästan jämt ont i axen förut, men när jag köpte ny kudde försvann det onda.
Ska påpeka att det var andra sängar när kudden köptes.
Vi köpte nyligen en Svane Hilton Kontinental på MIO å den e underbar!!! Har sovit på ett otal antal IKEA-madrasser de senaste 10 åren och tänkte att vi äntligen skulle slå till på en rejäl säng.
Beträffande sänggavel till denna säng (som ju är högre än vanligt) så går det att beställa hos MIO. Dock inte vilken gavel som helst, men vissa av deras serier byggs efter beställning, bl a Eken som vi har valt. Det kostar inte så mkt mer än standard (dryga tusenlappen bara).
Angående barn o hög säng (har 4 barn själv i alla storlekar
) så går det bra. Visst finns risken för att de ska ramla ur sängen, men är de av den åliga, krypande sorten så bör man ju inte lämna dem utan tillsyn ändå.
Våra ungar stormtrivs i sängen, å vi med, så hos oss är det nästan slagsmål om vem som ska ligga i den
/Mia
Beträffande sänggavel till denna säng (som ju är högre än vanligt) så går det att beställa hos MIO. Dock inte vilken gavel som helst, men vissa av deras serier byggs efter beställning, bl a Eken som vi har valt. Det kostar inte så mkt mer än standard (dryga tusenlappen bara).
Angående barn o hög säng (har 4 barn själv i alla storlekar
Våra ungar stormtrivs i sängen, å vi med, så hos oss är det nästan slagsmål om vem som ska ligga i den
/Mia
;DSjälvklart, kunde bara inte låta bli att retas lite...........byggimpert skrev:Äsch...... trygghet är, åtminstone enligt mig, svårt att "lära ut" genom att "ta smällen" och har man fler än ett barn så inser man tämligen omgående att det som fungerar bra med det ena barnet inte med automatik funkar lika bra med det andra.
Så det betyder nog inte att de barn som ibland vill sova i föräldrarnas säng med automatik är otrygga och dessvärre inte heller att alla som sover i egen säng är trygga per definition.
//Christina.
(med er lata, bekväma småbarnsföräldrar som lär ut fel ;D ;D ;D)
En sådan här diskussion skulle aldrig sina, men det känns som den inte har i detta forum att göra,så vi kan väl ta den i "forum för präktiga föräldrar" (mig själv inräknad). ;D
Nä nu har jag nog retats färdigt för stunden, lycka till med sängarna eller vad det nu var?
Snigel skrev:
Hmmm...... undrar om det är detta som redan har hänt hemma hos "pappskallen", modern till hans barn kanske var lite snabbare med den lyyyysande idén ;D ;D
//Christina.
PS: Nu ska inte jag heller retas mer, i detta ärende
jag kan rekommendera tempur om man har tendens att få ont i ryggen. Har man väl vant sig kan man aldrig byta tillbaka till en vanlig igen *s* 
Dyra som skrutt (dock inte som Hästens) men det räcker faktiskt med bara madrassen. Sen kan du ju köra med IKEA-sängram eller vad du vill... :-*
Dyra som skrutt (dock inte som Hästens) men det räcker faktiskt med bara madrassen. Sen kan du ju köra med IKEA-sängram eller vad du vill... :-*
Detta med sängar är ju jättesvårt.
Vi hade en odämpad vattensäng i nästan 20 år och stortrivdes med den. Men när sovrummet skulle renoveras åkte den ut. Eftersom vi vid den tiden var stadda vid lite "kassa" och eftersom vi bor granne med Hästens i Köping så började vi där, men till slut blev det en kontinentalsäng från Jensen. Vi stortrivs med den och kan verkligen rekomendera den.
När vi köpte vår säng var Jensen just i färd med att byta mönster på sitt tyg vilket resulterade i en kraftig "rabatt".
Vi hade även två andra typer på G och det var Lectus och Strömsholm. Båda byggs i vårt närområde av avhoppare från Hästens och är precis lika bra fast till halva priset.
Sov Gott
Vi hade en odämpad vattensäng i nästan 20 år och stortrivdes med den. Men när sovrummet skulle renoveras åkte den ut. Eftersom vi vid den tiden var stadda vid lite "kassa" och eftersom vi bor granne med Hästens i Köping så började vi där, men till slut blev det en kontinentalsäng från Jensen. Vi stortrivs med den och kan verkligen rekomendera den.
När vi köpte vår säng var Jensen just i färd med att byta mönster på sitt tyg vilket resulterade i en kraftig "rabatt".
Vi hade även två andra typer på G och det var Lectus och Strömsholm. Båda byggs i vårt närområde av avhoppare från Hästens och är precis lika bra fast till halva priset.
Sov Gott
SVD hade gort ett säng test nån gång i våras och Mio's Svane (minns inte exakt vad den hette) var bäst i test och lagom i priset. Andra sängförsäljare , framförallt Hästens, var jätte sura på testet. Det kan man förstå
.
Men förslaget på IKEAS sängar med Tempura madrassen låter oxo intressant.
/Galina.
Men förslaget på IKEAS sängar med Tempura madrassen låter oxo intressant.
/Galina.
Har funderat på detta med Tempur-bäddmadrasser och många verkar ju vara otroligt nöjda, funderar nu på att köpa en sån till min far som är grav reumatiker och har jättebesvärligt med ffa. sina axlar när han ska försöka sova :'( :-/FlitigaLisa skrev:Vi har IKEAs resårbottnar och på det har vi Tempure-bäddmadrasser. Man sover otroligt skönt på Tempure. Jag brukar tom ta med min madrass på charter-resor (den går ner i en stor resväska om man kämpar lite), min kropp är pga av sjukdom otroligt tryckkänslig och jag kaninte sova på annat än Tempure. Personer med samma sjukdom som mig säger att det blir samma sak med Hästens men vårt alternativ är billigare!
Har kollat med lokal återförsäljare och fick då veta att den finns i mjuk-medium-fast variant, dessvärre har de bara mediumvarianten hemma för provning så nu undrar jag om det är någon som har nåt tips på hur man ska komma fram till lämplig fasthetsgrad spm passar till en "liten, skinntorr, reumatisk, äldre man" som väger 66-68 kg ???
Tacksam för all hjälp//Christina.