Byggahus.se
Hej

Jag har en bostadsrätt på tre våningar från 2023 där det finns FTX installerat och tilluft till varje rum. På tredje våningen som är ett stort vardagsrum så vill vi bygga upp väggar så det blir tre rum iställlet. Befintligt tilluftsdon byggs då in i ett av rummen. Alla rum har fönster med ventiler.

Jag har verkligen ingen lust att lägga pengar på ventilationen, men förstår om det är ett måste. Mina frågor är:

1. Är det ett lagkrav att jag ska ha tilluft till varje rum i en ny bostad?
2. Räcker det med ventil på fönster som jag har.
3. Hur kan jag billigast och enklast få in tilluft i de nya rummen.
4. Vad händer om jag inte gör detta, som jag förstår det så är det inget krav på OVK besiktning efter att fastigheten byggdes. Det är 4 radhus, alla med egna ftx system.
 
BirgitS
1. Det är antagligen inte uttryckt på det sättet i lagen utan där står troligen något typ att inomhusmiljön ska vara sån att bostad och boende mår bra. Sen "översätts" det till lämpliga flöden av myndigheter i t.ex. förordningar som också ska följas eller bör-krav som man inte behöver följa men om man inte följer dem så måste man kunna visa att ens egen lösning minst lika bra följer det underliggande lagkravet.

2. I FTX-system ska man inte ha fönsterventiler utan då ska det vara reglerad tilluft.

3. Dra nya tillluftskanaler till de nya rummen och justera in FTX-aggregatet så att det blir normenliga flöden.

4. OVK ska göras regelbundet i flerfamiljshus och bostadsrätter brukar räknas dit (flera familjer som bor på en fastighet = mark). Jag tror det är vart 3:e år för FTX. Det är normalt fastighetsägaren, alltså föreningen, som är ansvarig för att genomföra OVK och att bostäderna klarar OVK. Kolla stadgarna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
1. Det är antagligen inte uttryckt på det sättet i lagen utan där står troligen något typ att inomhusmiljön ska vara sån att bostad och boende mår bra. Sen "översätts" det till lämpliga flöden av myndigheter i t.ex. förordningar som också ska följas eller bör-krav som man inte behöver följa men om man inte följer dem så måste man kunna visa att ens egen lösning minst lika bra följer det underliggande lagkravet.

2. I FTX-system ska man inte ha fönsterventiler utan då ska det vara reglerad tilluft.

3. Dra nya tillluftskanaler till de nya rummen och justera in FTX-aggregatet så att det blir normenliga flöden.

4. OVK ska göras regelbundet i flerfamiljshus och bostadsrätter brukar räknas dit (flera familjer som bor på en fastighet = mark). Jag tror det är vart 3:e år för FTX. Det är normalt fastighetsägaren, alltså föreningen, som är ansvarig för att genomföra OVK och att bostäderna klarar OVK. Kolla stadgarna.
Stort tack för svar! Är det ett jättejobb att dra nya kanaler? Jag vet inte om man kan komma upp vinden ovanför rumstaket (måste man ju kunna?) Kan man placera överlyftsdon?
 
BirgitS
Hur tidsödande det är att dra kanaler beror på förutsättningarna.

Menar du överluftsdon?
I nybyggda hus och med nyinsatta dörrar brukar man ha en springa under dörren så då behöver man inga överluftsdon mellan rummen.
https://www.lindab.se/produkter/ventilation/luftburna-rumsprodukter/overluftsdon/

I rum där man vistas längre tid så ska man ju ha frisk luft och inte luft som någon annan redan har "använt". Har man otillräcklig ventilation så kan man få t.ex. huvudvärk och sömnproblem.

Eftersom det normalt är föreningen som är ansvarig för ventilationen enligt stadgarna så är det styrelsen som ska lämna tillstånd för ändring av ventilationen. Om jag satt i styrelsen så skulle jag ju vilja att den som vill ändra ventilationen tar in en ventilationsexpert som kommer fram till hur det ska göras för att bli korrekt (=OVK går igenom utan anmärkning).

Jag antar att någon från alla radhusen sitter i styrelsen men dels bör man nog försöka hålla isär sina roller som boende resp. styrelsemedlem (=tänka långsiktigt på vad som är bra för hela föreningen) och dels tänka över jävssituationen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur tidsödande det är att dra kanaler beror på förutsättningarna.

Menar du överluftsdon?
I nybyggda hus och med nyinsatta dörrar brukar man ha en springa under dörren så då behöver man inga överluftsdon mellan rummen.
[länk]

I rum där man vistas längre tid så ska man ju ha frisk luft och inte luft som någon annan redan har "använt". Har man otillräcklig ventilation så kan man få t.ex. huvudvärk och sömnproblem.

Eftersom det normalt är föreningen som är ansvarig för ventilationen enligt stadgarna så är det styrelsen som ska lämna tillstånd för ändring av ventilationen. Om jag satt i styrelsen så skulle jag ju vilja att den som vill ändra ventilationen tar in en ventilationsexpert som kommer fram till hur det ska göras för att bli korrekt (=OVK går igenom utan anmärkning).

Jag antar att någon från alla radhusen sitter i styrelsen men dels bör man nog försöka hålla isär sina roller som boende resp. styrelsemedlem (=tänka långsiktigt på vad som är bra för hela föreningen) och dels tänka över jävssituationen.
Vi har ju fått ok från föreningen (som utgörs av byggherren fortfarande) att bara det görs fackmannamässigt och enligt lagar och regler så är det ok.

Nu har vi redan börjat bygga rummen och jag är orolig att vi får en massa merjobb då vi informerats dåligt om vad som gäller och vilka förutsättningar det är. Det är ändå något vi undersökt innan.

Jag är orolig att det här kommer bli fruktansvärt dyrt och att vi rentav måste riva det vi håller på att bygga. Det känns inte alls bra.
 
Prime86 Prime86 skrev:
Vi har ju fått ok från föreningen (som utgörs av byggherren fortfarande) att bara det görs fackmannamässigt och enligt lagar och regler så är det ok.

Nu har vi redan börjat bygga rummen och jag är orolig att vi får en massa merjobb då vi informerats dåligt om vad som gäller och vilka förutsättningar det är. Det är ändå något vi undersökt innan.

Jag är orolig att det här kommer bli fruktansvärt dyrt och att vi rentav måste riva det vi håller på att bygga. Det känns inte alls bra.
Stommen i huset? Betong, trä ? Kanalsystemet ligger i bjälklaget är det ingjutet så lär du behöva dra nya grenkanaler från stamkanalen.
 
Hur mycket jobb det är att dra ett nytt tilluftsdon är omöjligt att säga utan att veta hur det är draget. Om det är draget på en vind där man kan röra sig är det inte så mycket jobb om kapaciteten finns. Systemet behöver justeras in igen efteråt.
En enkel variant är att nyttja fönsterventilen i det nya rummet. Ev öppna den då man ska sova/vara länge i rummet. Du stör ventilationen och får sämre värmeåtervinning men man får väga kostnaderna.
Idag är alla fönsterventiler stänga?
 
Varför i hela friden sitter det fönsterventiler i ett nyproducerat hus med FTX?!
 
  • Gilla
ogget
  • Laddar…
Claes Sörmland
Huset är ju nybyggt så läs ventilationsprojekteringshandlingarna. Här behöver man ju inte gissa, en dyr konsult har ju designat detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.