810 läst · 4 svar
810 läst
4 svar
Varför bildas det blåsor i den nya våtrumstapeten?
För ett par månader sedan fick jag badrummet renoverat av fackmän. De satte våtrumstapet på väggen, underlaget är reglar och gips. Resultatet blev snyggt och slätt, och mitt intryck av hela renoveringen är att det ser proffsigt ut. Men nu har jag märkt att när jag använder duschen så bildas det stora blåsor (5-10 cm i diameter) på nedre delen av väggen i duschhörnet. Mitt på väggen, inte vid skarven, men i den delen som blir översköljd av vatten. En halvtimme senare så är väggen slät igen. Jag har aldrig varit med om detta och tycker att det verkar jättemärkligt. Jag kommer att höra av mig till hantverkarna, förstås, men innan jag gör det så skulle jag gärna höra om någon här i forumet har tankar om vad det är som händer och om det kan vara tecken på begynnande problem. Tacksam för hjälp!
Redigerat:
Tack för svaret! Är det vanligt och något man kan förvänta sig? Tänker spontant att det inte borde vara det, men jag är ingen våtrumsexpert...J jawen skrev:
Det borde du reklamera.
Visa problemet genom att spola varmt vatten på den aktuella ytan, samtidigt som den ansvariga för renoveringen tittar på. (testa först själv innan, så du vet hur du snabbast påvisar problemet)
Risk finns att bubblan växer sig större & större med tiden, så det måste lösas snarast.
Skickliga yrkesmän kan med tunn spruta injicera lim där blåsan är, och "massera" ut limmet så den del som inte fäst då limmas.
Den som gör detta ingrepp bör vara erfaren, för att minimera att det lilla hålet som blir av sprutan blir helt vattentät.
/John
Visa problemet genom att spola varmt vatten på den aktuella ytan, samtidigt som den ansvariga för renoveringen tittar på. (testa först själv innan, så du vet hur du snabbast påvisar problemet)
Risk finns att bubblan växer sig större & större med tiden, så det måste lösas snarast.
Skickliga yrkesmän kan med tunn spruta injicera lim där blåsan är, och "massera" ut limmet så den del som inte fäst då limmas.
Den som gör detta ingrepp bör vara erfaren, för att minimera att det lilla hålet som blir av sprutan blir helt vattentät.
/John