Byggahus.se

Nya rön om fuktig syll.

1. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    SP har gjort en studie om hur mögeltillväxten blir på syll som blivit blöt.
    Jag inser att jag själv måste omvärdera lite åsikter jag har, allt torkar inte så bra som jag trott. :O

http://www-v2.sp.se/publ/user/default.aspx?RapportId=12532#12532
    Laboratoriestudie av syllar och reglar som utsatts för regn
    SP Rapport 2011:18
    Författare Olsson, Lars
    Sammanfattning

Vår erfarenhet från byggplatsbesök är att träsyllar blir utsatta för regnvatten om det regnar under montagetiden. Dock har det funnits delade meningar i byggbranschen om det är ett problem med avseende på risken för mögelpåväxt. Studien utfördes för att undersöka om träsyllar och träreglar tål att kortvarigt utsättas för vatten innan eller i samband med inbyggnad och om det finns risk för att mögelpåväxt uppstår.

2. O
    Medlem Nivå 9
    Intressant studie.

"I många provpunkter med riklig påväxt så var inte påväxten synlig för blotta ögat. Detta bekräftar att det krävs en mikrobiell analys för att säkert kunna avgöra om virket är an-gripet av mögelpåväxt.
    I flera provpunkter fanns sparsam påväxt före vattenbelastning och klimatsimulering. Virket har sannolikt fått påväxten innan det levererades till SP."

Om man inte kan se påväxten med blotta ögat och trät kan vara dåligt redan vid leverans, även om det ser utmärkt ut, är det ju rätt besvärligt. Hur ofta görs mikrobiell analys på allt virke man får levererat?

Men, hur "farligt" är virke med mikrobiell påväxt som inte blivit synlig? Hur stort är problemet?

3. G
    Lösvirkesbyggare · Nivå 14
    Är det någon fara att bygga in en syll som har synlig mögelpåväxt om den fått torka?
    Mögeltillväxten måste väl avstanna efter att syllen torkat?

Sen att det kan ta många månader för syllen att torka och att de flesta inte har tid att vänta så länge är såklart ett problem.

Kan man behandla syllen med tex träolja innan montering?

4. A
    Medlem · Nivå 10
    Snart får du:

1) inte bygga hus själv utan certifiering
    2) endast bygga med gipsträ som belagts med glasfiber på bägge sidor

Någon som känner igen argumentationen från våtrumshysterin för ett par år sedan (även känt som byggbranschens svar på baconfeber)?

Allvarligt, hur många hus har inte platsbyggts där virket har regnbegjutits under byggtiden? Även om man är försiktig är det nästan omöjligt att undvika vttenbegjutning under byggtiden vid platsbygge.

Jag vill inte verka gnällig och jag är inte emot framsteg men det här med husbygge känns för mig som ett färdigutforskat område. Vi har de byggmaterial och byggtekniker vi behöver. De fall av sjuka hus man läst om i tidningarna beror ju oftast på ren idioti (enstegstätade fasader, rullat tätskiktet för tunt, bakfall, inte täckt byggmaterial med presenningar), inte på lite vatten som regnat.

/Anders

/Anders

• Laddar…
  5. G
    Medlem · Nivå 14
    stämmer ju med det jag hört att trä tål att bli våt bara den har rimligt chans att snabbt torka efteråt. Man vet av erfarenhet att det tar tid att bygga i sten just på grund av torktider innan man får tapetsera, lägga golv. Fukten försvinner lätt när man har värmt och vädrat huset i en längre period.
    Det ser dock ut att det är större riskatt bygga in fuktig trä än jag trodde. Man ser ju inget efter man byggt in och uttorkningsprocessen är svårare efteråt.

Mögel, synlig eller osynlig? Huvudsaken är ju att det inte luktar mögel i huset och virket håller sej friskt.
    Lider med alla som har byggt i sommar då det var inte långt mellan regnskurar och en bestämt inflyttningsdatum skulle ju hållas
    gaia

6. G
    Medlem · Nivå 14
    Bygger man i lösvirket så tar man oftast längre tid på sej så det hinner torka :)

7. A
    Medlem · Nivå 19
    Känns som man hittar något som funnits i alla tider utan att skapa problem. Många forskarrapporter visar sig senare innehålla brister, felaktiga antaganden och inte rätt utförda.
    Ta bara dessa färgtester som Folksam utför och där jag nu efter 6år på de äldsta delar inte har något synligt med den färg jag använder, trots att Folksam knappt kan rekommendera färgen.
    Nu tror jag - i många av dessa tester/forskningar så utgår man inte från vanligt förekommande miljöer utan konstlade former pga av tiden.
    Läste en rapport från skogsforskning nyligen där man under 60-70-tal avsatte ca 150 områden där man hanterade slyrensning/röjning på olika sätt för att se hur tillväxten påverkas. Idag nästan 40 år senare har man resultatet.
    Grovleken på de största träden och virkesmängd inte påverkas av slyrensning eller röjning. Däremot så ser skogen mörkare och mera ovårdat ut när man inte gör det och man begränsar det sociala nyttjandet, skiljer även i den biologiska mångfalden men betyder inte att den är sämre eller bättre, bara att den skiljer sig.
    Så hur det fungerar i verkligheten och under normala tidsrymder visar sig här skilja från simulerade test/forskning under försök att skapa "riktiga" miljöer.

Vi behöver våga använda vårt sunda förnuft ibland och inte luta oss enbart mot forskarrapporter som senare visar sig ha brister eller till och med vara felaktiga.

8. S
    Allvetare · Nivå 11
    Intressant.
    Minst lika många nya frågor som svar.
    Det där med mögel verkar vara ett av de största problemen som finns med hus.
    Hoppas detta leder till att man kommer ett steg vidare i kampen mot mögel.

9. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Anders och Anders.
    Ni har helt rätt i att man ska titta på denna rapport med skepsis.
    Nej förresten inte skepsis, men i rätt belysning iaf.

Men det viktiga är att inse att det mantra som byggare mumlat i alla tider.
    "Det gör inget, det där torkar upp sen så fort vi fått taket tätt"
    måste tas med mycket större skepsis än förut.

Jag klipper in några meningar av vad Rune Johansson från Byggutbildarna skriver i sina senaste "snabba notiser"
    "Gem som rostar, papper som rullar sig av fukt. Huvudvärk, kladdiga ögon. Så ser det ut för poliserna i polishuset i Eksjö som nu misstänker mögel i den 1,5 år gamla byggnaden. Luften luktar unket. Bottenvåningen är iskall. Djupa pölar har bildats i garaget och det finns ingen frisk luft, menar poliserna i Eksjö polishus. (Sjuka husens tid är inte förbi)

Samtidigt är det fortfarande oklart vad som gjort elever och lärare sjuka på en gymnasieskola utanför Göteborg som stängdes av Arbetsmiljöverket för drygt en vecka sedan. Nästan hälften av eleverna måste dock flytta till andra lokaler.

Samtidigt i Tierp måste dock 130 elever undervisas i en av skolans byggnader som är mögelskadad. Ett nytt hus ska byggas men under tiden får man gå kvar. Det är inte farligt hävdar expert om man inte river i golv och tak!

Samtidigt rapporteras till Arbetsmiljöverket om ett sjukhus som är ett sjukt hus."

citat av Rune Johansson.

Så här ser det ut i Sverige idag, 2011.

Så det Anders_Nilsson skriver "men det här med husbygge känns för mig som ett färdigutforskat område. Vi har de byggmaterial och byggtekniker vi behöver. De fall av sjuka hus man läst om i tidningarna beror ju oftast på ren idioti (enstegstätade fasader, rullat tätskiktet för tunt, bakfall, inte täckt byggmaterial med presenningar), inte på lite vatten som regnat."
    ska väl bedömas i den belysningen, att det fortfarande uppförs hus som från första dagen är sjuka och har problem. Det är väl ett problem som är allvarligt?

10. A
    Medlem · Nivå 19
    Håller med dig, men dessa artiklar tycker jag mera visar på att "forskningen" rekommenderar ny byggteknik och sedan alldeles för snabbt implementeras som krav från Boverket.
    Forskning måste vi ha och är bra, men den ger alldeles för få svar på hur det fungerar i praktiken och utifrån en normal tidsrymd som ett hus ska fungera.

Det jag "får för mig" i många fall är att vi försöker "täta igen" allt för att på mekanisk väg lösa problemen och få en minimal energiförbrukning.
    Att nyproducerat och inplastat hus kan ge dessa problem tror jag faktiskt på om det blir blött under montering. Även senare under brukandet med ett minimalt till mindre läckage i både yttre och inre delar av huset kan ge mögelproblem då man stänger inne fukten som blivit.
    Här borde man istället lägga krut på byggmetoder som klarar fukt bättre i grunden och få ned tillverkningskostnaderna på dessa så man kan ta bort nödlösningar med inplastande som nu används som byggmetod.

11. M
    Medlem · Nivå 9
    Här håller jag inte med dig. Visst, testet var utformat för att accelerera åldringen, men jag tror att om färg A är bättre än B. Då tror jag att A klarar sig längre än B i en skonsammare miljö.

Här har du en poäng, det kan vara som med rymdelektronik. Rymdelekronik går sönder av kosmisk strålning och drar då mer ström. Det går inte att accelerera genom att höja stråldosen för då går elektroniken sönder på annat sätt.

12. A
    Medlem · Nivå 19
    Eller helt enkelt så att i en skonsammare miljö, säg verklig miljö, så får varken färg A eller B problem innan det är dags att måla på nytt.
    Det jag helt ovetenskapligt ville säga är att vi t.ex. inför nya byggmetoder som ska vara "bättre", men inte alls är utprovade ur ett helhetstänk.
    Självklart också med drivkraft/lobbyn från byggbranschen som inte säger nej till dyrare byggmetoder och material.

13. G
    Medlem · Nivå 14
    håller med dej. Man strävar efter att hålla fukten borta men gör inget för att underlätta evakuation av den fukt som kommer in på ett eller annat sätt. Gång på gång visar det sej att det är inte den rätta väggen att gå. Man har ett bra system med luftspalt för att yterpanelen ska hålla sej frisk. Men hur går det med resten av väggen?
    Man plastar för att hålla den tjocka isoleringen torrt och sen håller undertryck i huset ifall plasten inte håller tätt någonstans ...allt för att skydda isoleringen och reglar från mögel. Finns det minsta pågående fuktbelastning i isoleringen och otätt plast någonstans så suger man in möglet till boytan. Har man tur att det blir synligt så åtgärdar man .... men annars kan man bo länge i en möglig miljö utan att märka det. Man kan öka ventilation som späder ut lukten men mögelsporer blir man aldrig av om det aldrig torkar. Känns som om plasten är det viktigaste delen av huset idag :).
    Kanske tid för att byta från ull till annat material med stängda luftceller som kan inte lagra fukt? Eller sluta med träreglar i ytterväggar ?

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja då är det väl byte av träreglar till något annat som gäller, väl.
    För med isolering med stängda luftceller blir väl ändå virke och gipsskivor mögelangripna.

Det är ju aldrig mineralullen i väggen som möglar, utan det andra materialet.

15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25