Byggahus.se

Nya kol till gammal Black & Decker???

1. H
    Medlem Nivå 7
    Hej

Min ääälsklingsborr har bestämt sig för att lägga av =O(
    Det är en gammal slagborr med steglös varv som slutade snurra när man tiltade den. Öppande den och har kommit fram att det är kolen felet sitter i.

Men VAR hittar jag nya??? Går det ens?
    Försökte se på B&D:s hemsida men dem kan man ju inte ens kontakta.
    Är det lättare/billigare att köpa en ny maskin? HELT idiotiskt tycker jag juh!!
    Kanske nån har ett tips om en gammelfarbro som fortsatt med sitt yrke som hobby med att renovera maskiner (som kan ha gammalt lager kvar av kol) i Skåne (Sjöbo trakten)????

Gubben min v ill slänga miiin älskade borr!!! Hjälp mig nån!!!!

Desperata hälsningar från
    Henrietta

2. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Nej så illa ska det inte behöva vara! Elma Maskinservice på Hammarby fabriksväg i Stockhom reparerar och säljer reservdelar till DeWalt och B&D. De kan direkt svara på om det finns. Min gissning är att det nog går att sätta i andra kol än originalet också, men jag har aldrig prövat det själv.

Nu är ju inte det riktigt rätt ställe för dig att lämna in något på, men de vet garanterat ett ställe i dina trakter som kan hjälpa dig, eller så kan de skicka kolen till dig. har du skruvat ur dem kan du säkert få i de nya.

Lycka till!

3. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Nivå 22
    Industriboden i Malmö är mitt tips (tel 040-21 97 21), de severar dewalt, och förmodligen också B&D. Om kolen inte finns längre så testa att fråga om det finns kol till någon annan maskin som skulle kunna passa.

Vad har maskinen för modellbeteckning förresten?

4. H
    Medlem Nivå 7
    Modellteckningen:
    DN77
    P2921

Dessa är iaf som jag kan hitta som skulle kunna vara dem =O)
    Maskinen är gjord i Tyskland (väst sådeles dessutom...=O)

Tack grabbar!!
    Ska kontakta dessa namngivna för att fråga!

/Henrietta

5. H
    Medlem Nivå 7
    Ju ja - själva kolen är på:
    1/4 " kvadratiskt
    längd: 3/4 " cirka

/Henrietta

6. H
    Medlem Nivå 7
    med en vanlig enkel fjäder

7. H
    Medlem Nivå 7
    Nu, så har jag beställt kol från Elma i Stockholm. Det var postförskottet som vart det dyra, kolen sostade 20 kr st, allting 100 kr.
    Det var de som var snabbast på att svara - men även Industriboden kunde skaka fram dem.

Tusen tack för tipsen!!

/Henrietta