Hej,

Håller på med utbyggnad med källare av Leca. Nästa steg är att slamma grundmuren. Jag förstår självklart att jag ska slamma alla väggar utvändigt innan platon etc. Men behöver jag även slamma invändigt? Jag kommer regla med plåtreglar och skiva väggarna.

I Webers anvisning står det att man ska slamma överallt, men det framgår inte om man behöver göra det även om man inte ska putsa invändigt.

Jupp, det ska slammas på alla sidor.
Slammningen tätar mot luft och vatten och är en "del" av systemet.

Tänk på att slamningen ska jobbas in i ytan gärna med en murarpensel.

/Peter

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Okej. Tack så mycket för ditt svar!

Staffans2000
Vafalls!
Behöver Lecakällarväggen verkligen putsas utvändigt även ifall den kläds med Platon eller Pordrän?

Staffan

Staffan2000 skrev:
Vafalls!
Behöver Lecakällarväggen verkligen putsas utvändigt även ifall den kläds med Platon eller Pordrän?

Staffan
Slammas, inte putsas. I alla fall enligt de anvisningar jag har sett. De gör väggarna mer täta mot luft samt fukt.
Sen så rostar inte de obehandlade bistålen så lätt om man har valt att använda de istället för förzinkade eller de asdyra rostfria dito.

Leca blocken muras stötfogsfritt samt är öppna i sin struktur. Detta kräver en slamma som tätar fogar och block mot luft och vatten.
Du kan hoppa över slamningen om du vill men då gäller inte dimensioneringstabeller eller garanti utfästelser.

Sido aspekt hur mycket kryp tror det kommer in i väggen om du inte slammar?!?

/Peter

Följdfråga. Mitt hus är från -52 murad med betonghålsten. Tidigare bara putsad fasad. Nu är fasaden reglad och tilläggsisolera, panel på det. Putsen kvar under reglar/isolering/vindpapp/panel.

Insidan ytterväggar är uppreglad och alla möjliga lager skivor och reglar genom åren.
Jag kommer riva ytterväggar invändigt ända in till sten och regla upp på nytt. Ser att betonghålsten-väggarna är oputsade/oslammade. Ska man passa på att slamma innan uppregling? Kanske kan bli lite mer vindtät på det sättet?

Förslag på bruk? Rödgrund base 103 även där?

Är det betonghålsten eller lättbetong?!?

Är det betonghålsten så skulle jag iaf dra på ett lager rödgrund eller grundningsbruk som är finjas motsvarighet.
Är det däremot lättbetong så är det vitgrund (weber) eller grundningsbruk grå (Combimix) som gäller då den är lågalkalisk och inte reagerar med lättbetongen.
/Peter

psau skrev:
Är det betonghålsten eller lättbetong?!?

Är det betonghålsten så skulle jag iaf dra på ett lager rödgrund eller grundningsbruk som är finjas motsvarighet.
Är det däremot lättbetong så är det vitgrund (weber) eller grundningsbruk grå (Combimix) som gäller då den är lågalkalisk och inte reagerar med lättbetongen.
/Peter
Ah tack för svaret. Jag får kolla upp vad det är för något. Har för mig att jag har läste hålsten.
Kan ta en bild och posta om jag blir osäker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.