28 370 läst ·
59 svar
28k läst
59 svar
Nya Fönster Vilket fabrikat??
Hur tänker du nu?verktygsgurun skrev:Mest störande och tråkigt, man vill inte stå och läsa monteringsbeskrivningar på en sån simpel sak som att montera fönster. Jag gillar när det flyter och rullar på. Likadant med Velux fönster, jag gör det men tycker det är skittråkigt pga att man måste stå o bläddra i monteringsbeskrivning som inte har en enda bokstav. Lagom roligt på ett tak när det blåser och det är risk för regn.
Det är väl inte olika instruktioner för varje fönster?? Läs instruktionen i lugn och ro inomhus (i arbetsboden?).
Jag skrev Velux....Velux och velfac är samma koncern. Hur många takfönster har du bytt? Klart man läser igenom innan, du kan dock inte komma ihåg alla mått som behövs för installationen utan måste bläddra i monteringsbeskrivningen. Tex placering av nedre bärläkt x mm ovanför nedre pannrad, uppsågning x mm på bredd och höjd för isoleringsramen etc etc. Gäller likadant den färdiga smygen bara glöm att det räcker att läsa igenom den en gång.roland53 skrev:
Man måste byta takfönster ofta för att komma ihåg dessa mått. Har väl bytt 40-50 takfönster under en 10 årsperiod det är dock för lite för att kunna det utantill.
Åter till Velfac.....
verktgsgurun Läste ditt inlägg # 28 lite slarvigt. Visst skrev du Velux. 
Men eftersom du klankade ner på Velfac i inlägg # 5 så är det kanske viktigt att poängtera skillnaderna mellan Velfac och Velux. De säljer olika produkter.
Men eftersom du klankade ner på Velfac i inlägg # 5 så är det kanske viktigt att poängtera skillnaderna mellan Velfac och Velux. De säljer olika produkter.
Medlem
· Västerbotten
· 14 inlägg
Har någon satt in venta fönster och vad anser ni om dom?
"Nya" Velfac 400???
Jag förstår inte varför Velfac slutade producera 400i vid årsskiftet 2012/13. Att man nu skulle ta upp modellen igen låter spännande, även om jag inte är så förtjust i komposit.
Vad är det som gör att du tror att Velfac kommer att börja producera 400-serien på nytt? Man kan inte se någon info om detta på deras danska eller svenska hemsida.
Jag förstår inte varför Velfac slutade producera 400i vid årsskiftet 2012/13. Att man nu skulle ta upp modellen igen låter spännande, även om jag inte är så förtjust i komposit.
Vad är det som gör att du tror att Velfac kommer att börja producera 400-serien på nytt? Man kan inte se någon info om detta på deras danska eller svenska hemsida.
Dom har ett bra rykte samt är serviceminded, dock så behöver nödvändigtvis inte Tanums vara bättre kvalitetsmässigt än SP/Traryd, skulle nog formulerat mig bättre
men jag har aldrig hört något negativt om Tanums dock så har man hört blandade åsikter om SP/Traryd. Rent kvalitetsmässigt så är nog Elite / SP/Traryd och Tanums relativt lika i kvalitén...iom att dom spelar i samma division, hade tex Elite börjat tillverka skit så hade dom försvunnit ganska snabbt...så tillslut handlar det om förtroende samt känsla och ev pris.
Varför tror pbol att Velfac har nya 400-fönster på gång. Någon som vet?pbol skrev:Roland, jag har både 3-glas och 2-glas. De med 3-glas jag har är något djupare än 2-glas (utifrån sett), men det syns egentligen inte alls. De verkar vara betydligt varmare än 2-glasen. Då talar jag om velfac400 modellen.
Tror det är nya Velfac400 på gång som är helt i kompositmaterial, ingen metall.
Hej,
Jag blandade ihop modellerna. Det är Velfac 200i jag menar (det är de jag har). Som jag förstår det så har Velfac testat att byta ut aluminiumprofilen mot ett composit material. De började testa det för flera år sedan. Jag uppfattar att det nu går att köpa det. Se länken nedan, kallas Velfac Helo.
http://www.ecobuildproductsearch.co.uk/03.387 GB_V200_Helo_pages_web-file037028.pdf
Jag blandade ihop modellerna. Det är Velfac 200i jag menar (det är de jag har). Som jag förstår det så har Velfac testat att byta ut aluminiumprofilen mot ett composit material. De började testa det för flera år sedan. Jag uppfattar att det nu går att köpa det. Se länken nedan, kallas Velfac Helo.
http://www.ecobuildproductsearch.co.uk/03.387 GB_V200_Helo_pages_web-file037028.pdf
Så var de till slut monterade och klara och vi är väldigt nöjda. Eftersom det är ett gammalt hus nöjde vi oss med tvåglas med argon uvärde 1,1. Spröjsen sitter på insida, mellan glasen och på insida. Konstruktion verkar gedigen där aluminium skyddar utsidan lika bra när fönstret står i vädringsläge eller är stängt. Varm och skön känsla med trä på insidan. Vi är väldigt nöjda hittills. Återkommer med en vinterrapport