Tycker du inte om skyddsjord???

Elvis blir uppdaterat om några veckor fick jag veta idag.

elmont: jag är trött... kabeln utan skyddsjord hjälper förstås inte ett dugg i detta fall.
Finns det 3G1.5 med gulgrön, brun, svart tex?

T.ex. gummikabel 4GXX har funnits länge med vit istället för blå, så varför inte? Men den är ju iofs harmonerad redan med övriga Europa.

mrfrenzy skrev:
Det är många elinstallatörer här som påstått att man med dom gamla reglerna kunde lämna uttaget för tex kylen utan jfb eftersom det var för en specifik apparat och bökigt att komma åt för att ansluta flyttbara prylar.
Jo.. man FÅR göra de (enligt gamla). Sa bara att JAG aldrig gjort de :) Känns som en dumsnål lösning.

Av alla apparater som borde anslutas till en JFB är väl en kondensdrypande gammal kyl eller frys ett av de bästa exemplen.

Resonemanget att maten i kylen är värd mer än en familjemedlems liv har jag ytterst svårt att förstå. Bra att det blir ändrat.

Det som orsakar bränder och skador hos frysar o kylar är damm, skulle folk dra fram sina kyla/frysar och städa bakom dem en gång/år så skulle olyckor med K/F i stort försvinna och antalet eldvådor minska.

Hej!
Jag planerar för infällda (230V 50W IP44) tak-spotlights i badrummet som jag håller på att kakla nu. Jag kommer att ta hjälp av elektriker när det blir dags, men försöker nu att få klarhet i hur man får placera dessa. Badrummet har 210cm takhöjd och jag vill placera spotarna i taket ovanför ett badkar.

I den gamla Starkströmsföreskrifterna (1999:5, s143) anges det att i Område 1 (ovan ett badkar) skall ljusarmatur ha kapslingsklass IP44 och jag tolkar det att det är OK att sätta IP44-spotar i taket! (Rätta mig om jag har fel!!)

Har något gällande detta ändrats i de nya föreskrifterna (4364000)? Av det jag hittat på nätet så verkar i alla fall områdesindelningen vara likvärdig (http://www.elstandard.se/hamta_fritt/index.asp)

Anledningen till att jag börjar tveka är att i instruktionerna för några spotar (Markslöjd, North Light), så anges det att de inte får installeras i område 1 och de visar skisser att område 1 sträcker sig från badkaret och upp till 2,25m från golvet!

Kan någon vara så snäll och titta i den nya standarden och se om det skett någon förändring!

Hälsningar Tomas

Du befinner dig i område 1 enligt både nya och gamla standarden. I den nya gäller att område 1 sträcker sig 225 cm över golv vilket är nytt i Sverige innan var det ända upp till tak. Ditt rum var ju dock lägre än 225 cm.
IP44 är godkänd i det område 1.
Du måste också följa tillverkarens anvisningar, de du hänvisar till håller dessa IP44?

man använder dom gamla reglerna tills dom nya träder i kraft

Hmm... rätt mig om jag har fel, men är inte områdesreglerna grundade i en uppfattning om personskydd. Då borde det vara rätt att ta så hög IP-klass som möjligt (och då menar jag möjligt, inte att man tar IPx7 i hela huset) oavsett område. Detta med all respekt för att en del designarmaturer inte finns i högre IP.
Fråga till Rappala: Är det absolut nödvändigt att ha spottarna precis ovanför badkaret? Kan du inte snedställa ett antal spottar en bit utanför område 1?
Jag inser också att i stort sett ingen kommer att peta i en armatur c:a 2m ovanför badkaret, men det är ju tråkigt om JFB löser.

Redigerat:
För de båda spotarna som jag har tittat på står det IP44 på kartongen men i instruktionerna står det att de inte får installeras i Område1.

Är det då fel att göra som det som står i Starkströmsföreskrifterna eller bör jag följa tillverkarens instruktioner och låta bli?

Ifö skrev:
Fråga till Rappala: Är det absolut nödvändigt att ha spottarna precis ovanför badkaret? Kan du inte snedställa ett antal spottar en bit utanför område 1?
Det kommer nog att se lite asymetriskt ut i rummet då! Placeringen begränsas av bla. träbjälkar samt ventilation- och avloppsrör ovanför innertaket .

Så alternativet för mig blir att använda 12V i stället!

/Tomas

Rappala skrev:
För de båda spotarna som jag har tittat på står det IP44 på kartongen men i instruktionerna står det att de inte får installeras i Område1.

Är det då fel att göra som det som står i Starkströmsföreskrifterna eller bör jag följa tillverkarens instruktioner och låta bli?
Svårt. Tillverkarens rekommendationer gäller ju vid en eventuell rättstvist. Kan du inte hitta några andra spottar?

Du ska följa tillverkarens anvisningar, det är deras bedömning som gäller. Men det finns ju som sagt andra.

Jag håller med ovanståden "talare".
Det är ALLTID tillverkarens anvisningar som gäller, så länge anvisningen inte gör att man bryter mot gällande föreskrifter.

I

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.