2 724 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Nya elanslutningsavgifter hos Vattenfall igen
Hej!
Vill bara ventilera lite frustration över hur anslutningsavgiften ändrats under de senaste åren. När vi köpte en tomt för några år sedan (2009) ordnade grannen (ett husföretag) en offert till alla 5 tomter som blivit avstyckade vid samma tidpunkt. 18 kkr gick det på under hösten -09. Vi var inte redo att sätta spaden i marken då så vi lät den förfalla.
Året därefter begärde vi själva in en ny offert, då var den på 27 kkr. Blev lite irriterad och av olika anledningar så sköt vi upp byggstarten. När spaden väl skulle sättas i marken sommaren 2012 var priset uppe i chockerande 67 kkr. Efter många sura mail och överklaganden så har man förlikat sig med att det var så sjukt dyrt att koppla på sig. Vi flyttade in i somras och fakturan för anslutningen betalades i juni-13. I morse läste jag en artikel här på byggahus.se om hur mycket olika anslutningsavgifter kostar vid nybygget. Blev förvånad då priset återigen har ändrats till det billigare så klart
.
Mina blivande grannar kommer ju att blir väldigt glada då de kommer att få betala 27 kkr eftersom vi har dragit fram 2 stycken elskåp till gatan. Jag förväntar mig att Vattenfall kommer att kompensera oss precis som Eon gjorde för något år sedan när deras kunder kom i kläm.
Är det någon mer som betalt den hutlösa avgiften som gällde under de senaste 2 åren? Avståndet till transformatorn är ungefär 250 meter vilket var praxis för prissättningen då. Nu gäller tydligen avståndet till kabelskåp, kabel i mark eller stolpe. Blir så trött på allt hattande hit och dit.
/Luttrad husbyggare
Vill bara ventilera lite frustration över hur anslutningsavgiften ändrats under de senaste åren. När vi köpte en tomt för några år sedan (2009) ordnade grannen (ett husföretag) en offert till alla 5 tomter som blivit avstyckade vid samma tidpunkt. 18 kkr gick det på under hösten -09. Vi var inte redo att sätta spaden i marken då så vi lät den förfalla.
Året därefter begärde vi själva in en ny offert, då var den på 27 kkr. Blev lite irriterad och av olika anledningar så sköt vi upp byggstarten. När spaden väl skulle sättas i marken sommaren 2012 var priset uppe i chockerande 67 kkr. Efter många sura mail och överklaganden så har man förlikat sig med att det var så sjukt dyrt att koppla på sig. Vi flyttade in i somras och fakturan för anslutningen betalades i juni-13. I morse läste jag en artikel här på byggahus.se om hur mycket olika anslutningsavgifter kostar vid nybygget. Blev förvånad då priset återigen har ändrats till det billigare så klart
Mina blivande grannar kommer ju att blir väldigt glada då de kommer att få betala 27 kkr eftersom vi har dragit fram 2 stycken elskåp till gatan. Jag förväntar mig att Vattenfall kommer att kompensera oss precis som Eon gjorde för något år sedan när deras kunder kom i kläm.
Är det någon mer som betalt den hutlösa avgiften som gällde under de senaste 2 åren? Avståndet till transformatorn är ungefär 250 meter vilket var praxis för prissättningen då. Nu gäller tydligen avståndet till kabelskåp, kabel i mark eller stolpe. Blir så trött på allt hattande hit och dit.
/Luttrad husbyggare
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Jag förstår din frustration. att det skilljer ca 10k första gången är väl mer att de gör gärna allt jobb ute på fält samtidigt och får ner kostnaden. Sen kostar det att rita om kartor och allt annat. så att ni senare får det 10k dyrare kan jag mycket väl förstå. 10k är ju inte lika mycket pengar idag som det var för ett par år sedan. Men att de hoppar upp till 67k är bara löjligt.
De har ju givetvis tagit hänsyn till hur stort området ska vara i form av kabel dimensioner och antal elskåp och serviser från varje skåp osv. Även transformatorn är ju beräknad från detta så de kan omöjligt ha något att hämta därifrån om de skulle dra det kortet att nätet är underdimensionerat.
De har ju givetvis tagit hänsyn till hur stort området ska vara i form av kabel dimensioner och antal elskåp och serviser från varje skåp osv. Även transformatorn är ju beräknad från detta så de kan omöjligt ha något att hämta därifrån om de skulle dra det kortet att nätet är underdimensionerat.
Yeees!
Så har man blivit kompenserad då
. Nästa 40 kkr tillbaka på anslutningsavgiften, bra jobbat Vattenfall! Hoppas andra husbyggare har insett att det är nya anslutningsavgifter sedan några månader tillbaka. Mao ni som kopplat in er på elnätet och inte betalat minimibeloppet kolla upp er offert/faktura! Det kan finnas mycket pengar att få tillbaka.
/Claes
Så har man blivit kompenserad då
/Claes
Härligt att du fick pengar tillbaka!
Själv byggde jag för 2 år sedan, på en skogstomt med en sommarstuga och en annan villa som grannar.
Där fanns redan matning till dessa 2 hus, dock var det ganska dålig servis för de krävdes en trafo för att höja spänningen till dessa 2.
När jag skickade in anmälan till vattenfall och fick offert så var de tvungna att byta denna servis ändå ifrån stationen. Eftersom jag bor utanför planlagt område åker jag då på hela denna kostad. ca 500m kabel från stationen, ett nytt markskåp mellan våra 3 tomter, 2st nya mätarskåp till de redan befintliga tomterna (de delade mätarskåp tidigare.)
Hela kalaset landade på 74'kr... Ingen höjdare, men svårt att tacka nej till el i huset...
Själv byggde jag för 2 år sedan, på en skogstomt med en sommarstuga och en annan villa som grannar.
Där fanns redan matning till dessa 2 hus, dock var det ganska dålig servis för de krävdes en trafo för att höja spänningen till dessa 2.
När jag skickade in anmälan till vattenfall och fick offert så var de tvungna att byta denna servis ändå ifrån stationen. Eftersom jag bor utanför planlagt område åker jag då på hela denna kostad. ca 500m kabel från stationen, ett nytt markskåp mellan våra 3 tomter, 2st nya mätarskåp till de redan befintliga tomterna (de delade mätarskåp tidigare.)
Hela kalaset landade på 74'kr... Ingen höjdare, men svårt att tacka nej till el i huset...
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Känns ju fel att man ska betala för att nuvarande nät inte redigt pallar det befintliga. om man behöver uppgradera enbart för en ny kund så kan jag förstå. Men antar att de såg lite pengar att tjäna och gräva ner något nytt..
Trafon må du ha fått gratis iofs.
Nu vet jag inte vad de lagt ner men jag gissar på att de drog ner en 50mm2 akkj exempelvis och sen satte ett elskåp vid fastigheterna och koppla på de befintliga kablar till mätarskåp/fastighet. Att du ska betala för att de hade delat mätarskåp tycker jag dock låter helt orimligt. Det är ju de själva som ha godkänt det en gång i tiden och nu så är det visst fel. Ajaj.. Man kan la inte vara nöjd med allt antar jag 
Trafon må du ha fått gratis iofs.
Conzair, 74' känns som en väldigt udda summa. Det borde ha varit max 67' om det var under 2012 och den senare delen av 2011. Hade du byggt just nu hade priset blivit 27', underförutsättning att dina grannars gamla skåp stod inom 200 m från din tomtgräns. Kanske är läge att höra vad EI (energimarknadsinspektionen) säger. Det kostar inget förutom ett samtal eller ett mail. Jag hade utan tvekan kontaktat dem.
Efter läst om Desmo72 så fick jag upp hoppet om att få igen stora delar av anslutningsavgiften. När jag tidigare ringt vattenfall så har dom spelat helt oförstående. Som tur var så fanns det ett nummer i finstilt på mitt avtal till Energimarknadsinspektionen Nu kunde jag efter en del ringande få tips på hur jag begär en prövning av anslutningsavgiften. Jag skickade in papperen 2014-08-26 ca en månad senare får jag Vattenfalls inlaga i brevlådan, där man vidhåller att 67' var det rätta. Märkligt nog precis samma summa som Desmo72. Men nu äntligen 2014-12-05 fick jag beslutet från Energimarknadsinspektionen om att jag kommer att få igen ca 40'. Visst är det en lättnad att få igen pengarna men det är skandal att inte sånt här sköts snyggare. När det gäller att driva in pengar är det väldigt noga. Om någon betalar in för mycket på mitt konto så är jag återbetalningsskyldig som privatperson. Men om man är en jättekoncern gäller inte normalt hyfs. Det är säkert hur många privatpersoner som helst ute i landet som har rätt att få igen pengar. Självklart borde Vattenfall ta sitt ansvar och betala ut det man är skyldiga. Energimarknadsinspektionen sitter knappast och slår tärning om vilka som skall få tillbaka pengarna utan har ju självklart regler för sådant. Det är ju bara för vattenfall gå igenom vilka som har rätt att få igen pengar och betala ut utan att man ska behöva göra en prövning.
Jag vet inte hur andra bolag skött sig? Om ni läser det här och råkat ut för något liknande skulle det vara intressant att få dela era erfarenheter....
Jag vet inte hur andra bolag skött sig? Om ni läser det här och råkat ut för något liknande skulle det vara intressant att få dela era erfarenheter....
Härligt med en tidig julklapp!
I mitt fall var jag så förbannad på hur avgiften fullkomligt exploderade. Jag följde noga hur snacket i pressen gick eftersom det inte var helt bestämt hur avgifterna skulle se ut framöver. Just när jag blev "rånad" var det bara att gilla läget. Slutligen fick EI tummen ur och kunde sätta priser som jag tycker är acceptabla.
Det är helt bedrövligt hur Vattenfall har agerat efter att avgifterna ändrats. Efter superfiaskot med Nuon så skall det tydligen skäras överallt och de ser väl en business med att spela dumma i detta fall. I Forsmark försvann under hösten saften vid kaffeautomaterna pga besparingar. Måste ju finnas en smärre förmögenhet att spara där
. Undrar när fruktkorgarna ryker?
Tyvärr är det nog en hel del personer som inte har en aning att det finns pengar att få tillbaka.
God Jul på er Vattenfallkunder!
I mitt fall var jag så förbannad på hur avgiften fullkomligt exploderade. Jag följde noga hur snacket i pressen gick eftersom det inte var helt bestämt hur avgifterna skulle se ut framöver. Just när jag blev "rånad" var det bara att gilla läget. Slutligen fick EI tummen ur och kunde sätta priser som jag tycker är acceptabla.
Det är helt bedrövligt hur Vattenfall har agerat efter att avgifterna ändrats. Efter superfiaskot med Nuon så skall det tydligen skäras överallt och de ser väl en business med att spela dumma i detta fall. I Forsmark försvann under hösten saften vid kaffeautomaterna pga besparingar. Måste ju finnas en smärre förmögenhet att spara där
Tyvärr är det nog en hel del personer som inte har en aning att det finns pengar att få tillbaka.
God Jul på er Vattenfallkunder!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Effektavgift (den nya) hos Göteborg Energi
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Nya avgifter hotar solcellsutbyggnad hos husägare
Artikelkommentarer -
Serva nya byggbilen hos icke auktoriserad verkstad. Vad händer med nybilsgarantin?
Juridik -
Bosch kommer med 2st nya 18V dammsugare i höst.
Verktyg & Maskiner -
Konstigt beteende hos min nya R50li
Robotgräsklippare