Vi har planerat att bygga ett fritidshus om 50 kvm (Enligt fastighetsbeskrivningen har tomten en byggrätt på max 50 m²).
Enligt de nya byggreglerna har vi även rätt att disponera de 45kvm för attefall/friggebod på ett annat sätt och målet är att huvudbyggnaden skall bli 73kvm när den är klar.
22kvm finns då kvar till en fristående gästbyggnad.

Från en artikel här på byggahus kommer följande citat:
"För småhusägare som vill bygga ut sina bostäder blir det nu möjligt att göra tillbyggnader på upp till 30 kvadratmeter utan bygglov, jämfört med dagens 15 kvadratmeter. Det blir även tillåtet att fördela dessa kvadratmeter på flera olika tillbyggnader och att bygga i flera våningar.
- Åtgärderna ska kunna utföras samtidigt med att byggnaden uppförs. Har du exempelvis fått bygglov för en villa på 120 kvm, kan du lägga till de 30 kvm redan från början så att du slipper riva en vägg, sa Andreas Carlson."

Hur skall ett bygglov utformas för att få bygga i mitt fall 50+23 kvm huvudbyggnad samtidigt.
- Skall man skicka in ett bygglov på en byggnad som är 50kvm, och markera tillbyggnad? Tänker att det blir fel om jag skickar in ett bygglov för 73 kvm, då kommer detta bli nekat för att det inte följer detaljplanen?

Mitt problem ligger i att huset är ritat för att vara 73kvm stort. Att plocka bort 23kvm blir väldigt svårt...

Men hur skulle dessa dokument isf se ut?
Co-Pilot försökte sig på ett exempel... Men hjälpte inte mig så mycket.

Planlösning av ett fritidshus på 73 kvadratmeter med två sovrum, badrum, kök och vardagsrum samt en markerad tillbyggnad på 23 kvadratmeter.

Claes Sörmland
Jag får nog justera lite vad gäller regelverket.

Ni får bygga fritidshusets byggrätt enligt detaljplanen + 30 kvm bygglovsfritt och i strid med detaljplanen. Alltså 50+30=80 kvm.

Utöver detta får ni också bygga totalt 45 kvm komplementbyggnader och komplementbostadhus utan bygglov där den största får vara 30 kvm och 4 m i nockhöjd. Ni får också bygga komplementbyggnader med bygglov om planen tillåter det.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.