78 841 läst ·
576 svar
79k läst
576 svar
"Nya Blocket åsikter"
Nya Blocket vs Tradera
Ny Blocket har verkligen framkallat reaktioner hos oss användare.
Även hos mig blev det negativa reaktioner och jag har i stort sätt slutat att gå in på sidan.
Men ”förändringar” kan ju bli till det bättre när dom har justerats lite så jag beslöt att testa Nya Blocket vs Tradera med två saker som jag tänkte sälja.
Nya Blocket
Det tog betydligt längre tid att skapa annonserna mot tidigare. Kändes svårt att hitta rätt plats att placera annonserna på och betydligt fler rutor att fylla i mot tidigare.
En sak som jag reagerade kraftigt emot var att Blocket ville ha mitt kontonummer på banken för att kunna göra en utbetalning över Swish! För mig ligger där ”en hund begraven”! Har någon annan reagerat på detta?
När allt var ifyllt publicerade jag annonserna.
Kostnad: 0kr
Tradera
Kändes betydligt enklare att skapa annonserna med färre rutor att fylla i och hitta rätt plats för publicering. Här tycks Swish fungera utan att mitt kontonummer behövs!
Kostnad: 10% av försäljningsvärdet.
Resultat
Spontant kändes det väldigt trögt med annonserna på Blocket. Jämfört med tidigare blocketförsäljningar upplevde jag att annonserna fick betydligt färre klickar. Det känns som om dom ”finns i sjön” och den tilltänkta kundkretsen inte hittar dom.
På Tradera såldes bägge objekten inom 24h till ”köp nu” pris.
Det enda positiva med Nya Blocket är nog att det är lättare att hitta ”fynd” om du lägger mycket tid och söker kors och tvärs med olika sökord. Det finns fortfarande ”fynd” att hitta i sjön om du har rätt bete på kroken!
God fiskelycka!
Dag
Ny Blocket har verkligen framkallat reaktioner hos oss användare.
Även hos mig blev det negativa reaktioner och jag har i stort sätt slutat att gå in på sidan.
Men ”förändringar” kan ju bli till det bättre när dom har justerats lite så jag beslöt att testa Nya Blocket vs Tradera med två saker som jag tänkte sälja.
Nya Blocket
Det tog betydligt längre tid att skapa annonserna mot tidigare. Kändes svårt att hitta rätt plats att placera annonserna på och betydligt fler rutor att fylla i mot tidigare.
En sak som jag reagerade kraftigt emot var att Blocket ville ha mitt kontonummer på banken för att kunna göra en utbetalning över Swish! För mig ligger där ”en hund begraven”! Har någon annan reagerat på detta?
Kostnad: 0kr
Tradera
Kändes betydligt enklare att skapa annonserna med färre rutor att fylla i och hitta rätt plats för publicering. Här tycks Swish fungera utan att mitt kontonummer behövs!
Kostnad: 10% av försäljningsvärdet.
Resultat
Spontant kändes det väldigt trögt med annonserna på Blocket. Jämfört med tidigare blocketförsäljningar upplevde jag att annonserna fick betydligt färre klickar. Det känns som om dom ”finns i sjön” och den tilltänkta kundkretsen inte hittar dom.
På Tradera såldes bägge objekten inom 24h till ”köp nu” pris.
Det enda positiva med Nya Blocket är nog att det är lättare att hitta ”fynd” om du lägger mycket tid och söker kors och tvärs med olika sökord. Det finns fortfarande ”fynd” att hitta i sjön om du har rätt bete på kroken!
God fiskelycka!
Dag
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
Problemet jag känner är att den nya notisfunktionen som ska användas istället för bevakningar inte ger mig den översikt jag vill ha.
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 449 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 449 inlägg
Jag har väl vant mig nu tror jag.
Men saknar en siffra i bevakningsöversikten på hur många ny/olästa annonser respektive bevakning har.
Gillar att nya notisfliken inte automatiskt markerar annonser som lästa bara för att man råkar öppna sidan utan att man medvetet måste markera det.
Ogillar att jag behöver skapa flera bevakningar eftersom en bevakning inte kan bevaka hela blocket samtidigt.
Ogillar att startsidan inte lika tydligt segmenterar kategorierna som nästa nivå under sedan gör, dvs det är inte alls uppenbart att vissa katergorier hamnar i "torget", vissa i någon av fordonskategorierna eller "Entreprenad- och lantbruksmaskiner", eller ja, den strukturen tycker jag inte har blivit bra alls
Att slösurfningen på blocket helt upphört för mig vet jag inte om det är bra eller dåligt, men ur blockets synpunkt måste det vara dåligt då de har färre klick på annonserna från mig nu.
Jag tycker det är positivt att annonser som markerats som sålda eller liknande nu är åtkomliga i fulltext och med bilderna och inte som tidigare.
Jag ogillar att den tidigare knappen att välja om man vill se sålda eller inte i sina bevakningar just nu saknas, igen. Sålda visas normalt inte i en vanlig sökning, vilket är vettigt.
Nä fattar inte riktigt poängen med omdesignen, men för mig är det väl just nu 40/60% bättre/sämre tror jag.
Men saknar en siffra i bevakningsöversikten på hur många ny/olästa annonser respektive bevakning har.
Gillar att nya notisfliken inte automatiskt markerar annonser som lästa bara för att man råkar öppna sidan utan att man medvetet måste markera det.
Ogillar att jag behöver skapa flera bevakningar eftersom en bevakning inte kan bevaka hela blocket samtidigt.
Ogillar att startsidan inte lika tydligt segmenterar kategorierna som nästa nivå under sedan gör, dvs det är inte alls uppenbart att vissa katergorier hamnar i "torget", vissa i någon av fordonskategorierna eller "Entreprenad- och lantbruksmaskiner", eller ja, den strukturen tycker jag inte har blivit bra alls
Att slösurfningen på blocket helt upphört för mig vet jag inte om det är bra eller dåligt, men ur blockets synpunkt måste det vara dåligt då de har färre klick på annonserna från mig nu.
Jag tycker det är positivt att annonser som markerats som sålda eller liknande nu är åtkomliga i fulltext och med bilderna och inte som tidigare.
Jag ogillar att den tidigare knappen att välja om man vill se sålda eller inte i sina bevakningar just nu saknas, igen. Sålda visas normalt inte i en vanlig sökning, vilket är vettigt.
Nä fattar inte riktigt poängen med omdesignen, men för mig är det väl just nu 40/60% bättre/sämre tror jag.
Några insikter och synpunkter.....
Sammanfattning - börjar man om från scratch verkar det ändå fungera, iallafall för bilar.
- Alla mina bevakningar havererade över natten när uppdateringen gjordes, och jag har knappt kunnat följa dessa alls sedan dess. De flesta har behövt göras om från början.
- Notissidan är fortfarande svårbegriplig. Jag vill ju se nyheter per bevakning, inte per bevakning i en lång kronologisk lista.
- Jag letar aktivt efter en bil till föräldrarna sedan några veckor. Jag använder blocket, wayke, bilweb, wowto mfl. I det perspektivet måste jag erkänna att sökfunktionen för blocket är bland de bättre:
- Jag kan sätta vilka värden jag vill på pris och mil-intervall vilket är avgörande för att hitta rätt när det finns många objekt.
- jag kan fritextsöka i den bevakning jag gjort (tex för att hitta bilar med skinnklädsel). Andra har möjlighet att kryssa i vilken utrustning bilen ska ha, men man ser snart att annonsören inte anger detta korrekt => jag missar objekt om jag söker på det sättet.
- Notiser till mail kommer dagen efter, på morgonen (för långsamt). Notiser i appen kommer direkt och fungerar.
- Listorna med favoriter man kan skapa är ok.
Sammanfattning - börjar man om från scratch verkar det ändå fungera, iallafall för bilar.
Traderas bilförsäljning faller mig mycket bättre i smaken iaf.
De har fattat att man vill kunna zooma i bilderna
https://www.tradera.com/category/1001
De har fattat att man vill kunna zooma i bilderna
https://www.tradera.com/category/1001
Man hade "erbjudande" till användarna att prova nya blocket några månader innan katastrofen var ett faktum.H hovapettson skrev:Att man inte provkör. Släpp in ett tjog normalanvändare och låt dem testa för att få ett utlåtande. Jag kan hålla med dig om det där med gnället men störs över att man ändrar så radikalt. Vi får nu söka på ett annat vis s a s. Jag har personligen inte många bevakningar (just nu blott en) men letar runt litegrann för att se vad som finns. Oftast i närheten. Men efter att ha provat några gånger nu så börjar man vänja sig vid upplägget. Slutsats: Den första uppbragdheten har nu lagt sig. Men visst fanken var det bättre förr!