Fast problemet med kategorierna lär ju vara övergående nu när alla verkar lägga in idiotannonser med kategorier/texter/beskrivningar (snart bilder?) som är AI-genererade 🙃

Inom huvudkategorin "Torget" går det ju att söka utan att ange underkategorier. Sedan är det bara att börja filtrera hej vilt. Dock tror den ibland att du letar efter bil, mc eller något annat som har en egen huvudkategori och då hamnar man där om man bara trycker enter. Då kommer man inte därifrån utan att backa tillbaka och söka igen.

Hade dock gärna haft det tydligare med de olika huvudkategorierna, eller bara inga huvudkategorier alls. Samt att söka kategori-/filterlöst borde vara högst upp, alltid, vid sökning.

C
useless useless skrev:
Fast det är ju det som inte funkar. Det bekräftas även av Martin.
Mmm... Fast Martin har fel.
Det @Dan_Johansson skriver ovan för mobilversionen funkar likadant på datorn.
Om man på förstasidan söker (på t.ex. rems) ser det ut så här:

Söksida på Blocket med resultat för "rems" inom olika kategorier som snöskoter, kläder, och torget. Alternativ för fler resultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klickar man då på "Hitta fler resultat för rems" kommer man till sidan "Alla träffar på Blocket":
Skärmbild av Blocket-sökresultat för "rems", visar kategorier som Torget, MC, Bil och Båt med antal träffar bredvid varje kategori.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och där visas alla kategorier där det finns träffar på sökordet (https://www.blocket.se/globalsearchlander?q=rems i adressfältet). Dock går det som sagt inte att filtrera förrän man klickat sig vidare in på någon kategori, t.ex. Torget, så det går t.ex. inte att se hur många träffar det finns totalt avgränsat till en viss region.

Inte så intuitivt, och denna "globala" sökfunktion fanns inte från början, men det går.

Redigerat:
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Mmm... Fast Martin har fel.
Det @Dan_Johansson skriver ovan för mobilversionen funkar likadant på datorn.
Jag får inte upp den menyn på datorn, bara på telefon.

Men oavsett vilket fattar jag inte varför jag hamnar i kategorin "Snöskotrar" när jag skriver "rems" och trycker på enter. De annonserarna innehåller ju inte ens sökordet. Om det fanns någon vettig logik borde jag hamna i verktygkategorin där det finns 100 annonser som innehåller ordet.

phl phl skrev:
Fast problemet med kategorierna lär ju vara övergående nu när alla verkar lägga in idiotannonser med kategorier/texter/beskrivningar (snart bilder?) som är AI-genererade 🙃
Drabbades av en sådan nu, öppnade en annons på ett släp.

Släpvagn med blått kapell. Öppen lastkorg med höga sidor och täckande kapell som skyddar lasten mot väder. Enaxlad konstruktion med dragkrok och stödhjul framtill. Passar för transport av exempelvis byggmaterial, trädgårdsavfall eller annan skrymmande last. Lastytan är rektangulär med metallgolv och metallram runtom.
Dvs, allt man ser på bilderna, inget av det man faktiskt vill veta i övrigt 🙄

"dragkrok och stödhjul framtill."

En sån har jag letat länge...

P
useless useless skrev:
"dragkrok och stödhjul framtill."

En sån har jag letat länge...
_Dragkrok_ framtill?
Trodde det var bilen som hade dragkrok _bak_

P PappasHammare skrev:
_Dragkrok_ framtill?
Trodde det var bilen som hade dragkrok _bak_
Du läser lite fel, släpvagnen har givetvis dragkroken baktill och stödhjul framtill. Smidigt att kunna koppla på fler kärror efter varandra!

C
useless useless skrev:
Jag får inte upp den menyn på datorn, bara på telefon.
Skumt, men du kan ju gå direkt till "Alla träffar på Blocket-sidan" och söka där:
https://www.blocket.se/globalsearchlander
useless useless skrev:
Men oavsett vilket fattar jag inte varför jag hamnar i kategorin "Snöskotrar" när jag skriver "rems" och trycker på enter. De annonserarna innehåller ju inte ens sökordet. Om det fanns någon vettig logik borde jag hamna i verktygkategorin där det finns 100 annonser som innehåller ordet.
Ja, resultatlistan är förvisso skrattretande dålig, varför hittar den t.ex. 10 träffar på "redskapsbod"?

Generalmissen de gjort här är uppdelningen i ett antal (huvud-)kategorier med uppenbarligen separata sökindex.

Redigerat:
De där beskrivningarna är helt koko, likadant börjar det bli på Tradera. Det går utför med världen...

• Haha
jawen och 1 till
  • Laddar…
phl phl skrev:
De där beskrivningarna är helt koko, likadant börjar det bli på Tradera. Det går utför med världen...
Ja, man får passa på att söka nu medan det ändå finns en fotad bild så man kan lista ut vad som eg säljs.
När den kommer ai-genererad också så är vi ju rökta.

• Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Ja, man får passa på att söka nu medan det ändå finns en fotad bild så man kan lista ut vad som eg säljs.
När den kommer ai-genererad också så är vi ju rökta.
Ja fy fan, går vi tillbaka till "lånad bild" stadiet kastar jag in handgr...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
inte på datorn, telefonen surfar jag sällan med
Tycker du på ctrl och + så zoomar/förstorar man sidan, visserligen allt och inte bara bilden men det är bättre än inget.

• Älska
Tokslut
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Tycker du på ctrl och + så zoomar/förstorar man sidan, visserligen allt och inte bara bilden men det är bättre än inget.
Jodå, gått på 150% ett tag, vägrar läsglasögon :D

• Haha
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om man på förstasidan söker (på t.ex. rems) ser det ut så här:

[bild]
Den där bilden avslöjar vad det handlar om, nämligen gammal hederlig "stemming" (det heter nog "stambildning" eller liknande på svenska). Det innebär att man använder några enkla grammatiska regler för att bryta ner alla ord i texten till sina grundformer innan texten sparas i sökmotorn. När du söker görs samma sak med din söksträng innan sökningen utförs. Det betyder att om du söker på "stolar" så får du även träffar på "stol", "stolen", "stolens", "stolarna", "stolarnas" o s v eftersom de alla delar samma grundform.

När du söker på "rems" så få du därför samma result som om du söker på "rem", vilket förklarar träffar bland både snöskotrar och kläder/handväskor. Du ser samma sak om du jämför träffarna för hittepå-orden "fems"/"fem", "roms"/"rom", "dums"/"dum" o s v.

Tilläggas kan att det här har funnits länge på Blocket så det är inget nytt.

Redigerat:
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.