A Alexn72 skrev:
[länk]

"Vi är ett ungt, drivet team som tröttnade på dyra och krångliga annonsplattformar. Så vi skapade Leio - en marknadsplats där alla kan sälja, enkelt och billigt"

Lustigt att de 2 första bokstäverna redan har övertalat mig att byta från blocket
Det är imponerande att teamet är ungt och redan drivet.
Annars brukar det ta många år innan man är erfaren och skicklig (vilket driven betyder på svenska).

maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Nog kan det kanske vara så att många är emot förändring generellt men i detta fall kan jag inte annat än hålla med.

Det har blivit så plottrigt och svårnavigerat att sökningarna gör att det helt enkelt inte känns kul att slösurfa på blocket längre... Så har mer eller mindre slutat med det. Har inte lagt ut någon annons på länge men la ut en skänkesannons igår och herregud vad det var komplicerat med tusen olika val allmänt krångligt.

Häpnadsväckande dåligt UI och användarupplevelse generellt för en köp och säljupplevelse. Man kan såklart fundera på varför de så radikalt gjort om blocket? De verkar velat göra om blocket till ett "community", där det är ökat fokus på interaktion bortom själva försäljnignen med tex betygsättningen, ""belöningar" och de har säkert en massa annat i pipen för att locka människor vara kvar på sajten och, tja "göra saker". Kanske tänker de sig ökade annonsintäkter och sponsring etc. Typ ett minifacebook fast med försäljning som fokus.

Man kan såklart fråga sig, nog måste de kollat upp att det fanns en efterfråga för så stora förändringar??
I grunden tror jag de varit "datadrivna", dvs tittat på feedback där de kanske hittat stöd i detta. Men oavsett tror jag de dragit fel slutsatser och att blocket har ett väldigt starkt varumärke. Och i den analysen tror jag de fullständigt gjort bort sig. Vad för info de nu hittat, så har de lite i all iver glömt bort varför blocket, fortsatt efter typ 30 år, varit så dominerande. Det är för att blocket är enkelt. Det är enkelt att lägga att söka på saker, lägga upp en annons. Tröskeln är låg att använda blocket. Varumärket "blocket" i sig är inte särskilt starkt, är min uppfattning. Om det nu kommer andra spelare som plockar upp resterna och skapar något enkelt tror jag det finns stora möjligheter för någon (eller några, kanske blir begagnatmarknaden mer fragmentiserad) att göra någon enkel annonsmarknad som drar en stor publik.

Nu undrar man såklart, om nu väldigt många slutar använda blocket, tänker man sig att ledningen på blocket kanske tar till sig kritiken och pudlar, innan det är för sent och folks konsumtionsvanor ändras så att blocket blir en mer eller mindre obsolet sajt? För de är väl inte intresserade av kapitalförstöring?

Men efter att ha läst deras egna kommenterar till det hela på svenskan: [länk]
så är jag rätt övertygad av att de nått "point of no return". De har helt enkelt lagt ner så mycket pengar och resurser på att göra om blocket till något de trott skulle bli den ultimata upplevelsen, behålla och attrahera nya kunder, att ingen internt vågar driva på att de ska gå tillbaka. De kanske inte ens kan det rent tekniskt, till en rimlig insats.

Så istället för att fundera på kärnfrågan varför många är upprörda och lämnat blocket på studs, kommer de som varit ansvariga helt klart driva för att "det kommer lösa sig", "det blir bra det här, det kommer blåsa över" av ren och skär självbevarelsedrift.

Och under tiden detta sker går båten under. De kanske kommer till insikt men då tror jag det är för sent och de flesta har gått över till andra plattformar, och sådana beteendemönster är generellt svåra att vända om när de väl skett.
finns ju inga andra plattformar idag jag tror folk fortsätter på blocket

själv har jag inte lagt up en annons på blocket på minst 15 år när det kommer till fordon på grund av alla bönder och sista pris kompisar som inte läste annonsen vart tvungen att ha kontantkorts telefon till blocket på grund av alla pajasar som ringde och pruta på telefon

och sen på grund av det inte var gratis som det var på dom utlänska blocket med samma ägare bara sverige som tog betalt under många år vet inte riktigt varför det var så alls eller om det fortfarande är så på svenska blocket

T
M MagHam skrev:
Annars brukar det ta många år innan man är erfaren och skicklig (vilket driven betyder på svenska).
Det finns nog fler betydelser, till exempel om någon har drivkraft och vill arbeta för att åstadkomma något.
Jag gissar att det är det som avses i det här fallet.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det finns ett generellt probelem med "unga team".

Ofta så försöker det unga teamet uppfinna hjulet igen, utan att ta tillvara på erfarenheter från tidigare försök att uppfinna hjul. Vissa lösningar är bra andra mindre bra. En del lösningar har för länge sedan kastats på sophögen.

Dessutom har de unga en mycket begränsad livserfarenhet, och har en tendens att tro att deras referensramar är universella.

Är det desutom så att det finns en övervikt av av sociala medier överintresserade personer, så är referensramarna ännu snävare.

• Gilla
MagHam och 4 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Det finns ett generellt probelem med "unga team".

Ofta så försöker det unga teamet uppfinna hjulet igen, utan att ta tillvara på erfarenheter från tidigare försök att uppfinna hjul. Vissa lösningar är bra andra mindre bra. En del lösningar har för länge sedan kastats på sophögen.

Dessutom har de unga en mycket begränsad livserfarenhet, och har en tendens att tro att deras referensramar är universella.

Är det desutom så att det finns en övervikt av av sociala medier överintresserade personer, så är referensramarna ännu snävare.
Jag är varken kunnig i att skapa ett nytt blocket eller har tiden till de men likväl så är det intressant att göra. För att blocket har skitit i de bli skåpet.

RoTe
Det är ju inget problem att göra ett nytt blocket det svåra är ju att få över folket. Hur många sociala medier har facebook förlorat mot än?

• Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Det finns nog fler betydelser, till exempel om någon har drivkraft och vill arbeta för att åstadkomma något.
Jag gissar att det är det som avses i det här fallet.
Nu var inte detta meningen att bli en ordpolis-tråd.
Men ordet "driven" används fel av många, t o m i platsannonser. Antagligen som en direktöversättning från engelska.
Om man håller sig till SAOL så betyder det skicklig och inget annat.
Svenska Akademiens ordlista visar betydelsen av "driven" som skicklig eller elegant.

• Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag håller med.
Driven betyder inte endast vilja, utan jag skulle se det som att det finns både en viss skicklighet samt en vilja - kombinerat.

För en som är superduktig och jätteerfaren, men slö, lat och mätt på att skapa och jobba - skulle jag inte heller kalla driven.
Lika lite som jag skulle kalla en nyanställd junior som är rejält hungrig på att göra stordåd, men fixar typ inget alls pga bristande erfarenhet - för driven.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag håller med.
Driven betyder inte endast vilja, utan jag skulle se det som att det finns både en viss skicklighet samt en vilja - kombinerat.

För en som är superduktig och jätteerfaren, men slö, lat och mätt på att skapa och jobba - skulle jag inte heller kalla driven.
Lika lite som jag skulle kalla en nyanställd junior som är rejält hungrig på att göra stordåd, men fixar typ inget alls pga bristande erfarenhet - för driven.
Pratar vi om någon som uträttar något? Tar tag i saker och gör något? Som ser något som behöver göras och gör det? Någon som får saker att hända oavsett tjänstebeskrivning — för att man är ”driven”

//Ronnie

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Mikael_L
Vad ett ord betyder är ju sällan entydigt bestämt, så jag ska nog inte försöka förklara vad jag menar mer än jag gjort.

Men jag åtminstone, skulle inte kalla någon "driven" endast utifrån att det finns en drivkraft.
Som jag skrev, för mig skulle det ta emot att kalla någon för "driven" om det denne gör (med stor iver) bara blir fel, dåligt, klumpigt osv, oavsett hur mycket drivkraft det finns bakom.

En driven förhandlare (eller försäljare osv) är nog inte bara entusiastisk, utan har nog även listat ut de smarta sätten, genvägarna, ömma punkterna osv.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Driven felanvänds där det egentligen menas driftig.

• Gilla
hobbs och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag gjorde just misstaget att försöka köpa något via blocket och av någon anledning måste man betala innan säljaren godkänt affären och jag tänkte swish var smidigt för att slippa lägga in kortuppgifter. Affären blev nekad och pengarna är nu borta, jag är inte direkt orolig att dom är borta permanent men det är inte direkt en smidig upplevelse att betala först..
Förstår inte poängen heller.

maskeradeproggaren
Rickard. Rickard. skrev:
Jag gjorde just misstaget att försöka köpa något via blocket och av någon anledning måste man betala innan säljaren godkänt affären och jag tänkte swish var smidigt för att slippa lägga in kortuppgifter. Affären blev nekad och pengarna är nu borta, jag är inte direkt orolig att dom är borta permanent men det är inte direkt en smidig upplevelse att betala först..
Förstår inte poängen heller.
Måste man betala via blocket nu, eller är det option som säljaren kan välja eller inte välja? (har inte köpt på blocket på länge)... Nu tror jag som du själv är inne på att det säkert inte är någon fara med pengarna men gissningsvis så ser blocket en möjlighet till gratispengar på genom att hålla betalningarna några dagar. Man kan undra om inte blocket blivit lite för fiffiga för deras eget bästa när man summerar deras eskapader den senaste tiden.

Rickard.
Måste man betala via blocket nu, eller är det option som säljaren kan välja eller inte välja? (har inte köpt på blocket på länge)... Nu tror jag som du själv är inne på att det säkert inte är någon fara med pengarna men gissningsvis så ser blocket en möjlighet till gratispengar på genom att hålla betalningarna några dagar. Man kan undra om inte blocket blivit lite för fiffiga för deras eget bästa när man summerar deras eskapader den senaste tiden.
Bara om man vill använda deras frakttjänst, blocket sköter inte egna betalningar utan det gör ett annat företag men det blir ju omöjligt att bjuda på flera saker om man hela tiden blir av med pengarna.
Istället för köp nu knappen så borde man nog kontakta säljaren först för att slippa detta men det ska väl inte behövas...

J
Du kan göra upp affären helt utan blocket i slutändan..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.