78 851 läst ·
576 svar
79k läst
576 svar
"Nya Blocket åsikter"
https://leio.se/
"Vi är ett ungt, drivet team som tröttnade på dyra och krångliga annonsplattformar. Så vi skapade Leio - en marknadsplats där alla kan sälja, enkelt och billigt"
Lustigt att de 2 första bokstäverna redan har övertalat mig att byta från blocket
"Vi är ett ungt, drivet team som tröttnade på dyra och krångliga annonsplattformar. Så vi skapade Leio - en marknadsplats där alla kan sälja, enkelt och billigt"
Lustigt att de 2 första bokstäverna redan har övertalat mig att byta från blocket
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 595 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 595 inlägg
Instämmer, är ytterst sällan på den skiten numera. Konstigt att man inte tar till sig kritiken och gör något bra av den istället för att ignorera all kritik och se kunderna försvinna ...RoTe skrev:
Dags för BH forumet att göra något liknande som Blocket så att man blir befriad från det beroendet också 🤔😉
Verktygstokig
· Halland
· 8 297 inlägg
Gick iaf snabbt att skanna verktygs delen. 4 verktygA Alexn72 skrev:
Får hoppas de går över på rader istället för rutnät. Går enklare att skanna av då..
HejRoTe skrev:
Jag kan bara instämma i detta.
Blocket var jag inne på varje dag innan uppdateringen.
Denna uppdatering är gjord av några som inte är användare av Blocket.
Så för tillfället är jag helt botad från mitt "Blocketberoende" om det inte ändras tillbaka som blocket var före den här användarfientliga uppdateringen.
Det är ju något bra med uppdateringen jag sparar en massa pengar för inga inköp sker från Blocket längre.
Mvh
Jonas
Medlem
· Blekinge
· 12 168 inlägg
Tråkig utveckling. Blocket fungerade ju fint och smidigt för försäljning men nu kommer ju kundkretsen minska och chansen att hitta mina prylar också för dom som är kvar.
Om det inte dyker upp någon ny sajt så kommer det nog att återgå till någorlunda normal nivå på blocket, dom som är hysteriska måste finna sina knappar och vägar på den nya plattformen så det blir nog bra till slut..T Thomas_Blekinge skrev:
Fast det stora problemet verkar vara för de anslutna företagen. Jag läste något om att småföretagare var väldigt hårt ansatta av Blocket men även stora bilhandlare märkte ett tapp, stort i vissa fall. Hela mitt Blocketletande var att hitta unika fordon som kanske säljs en gång per år eller så, detta missar jag nu, säljaren lika så. Vore kul att se nån undersökning i hur många fordon som säljs som spontanköp.J Jansson69 skrev:
Ja det har jag ingen koll på då jag är en liten privatist som säljer och köper ibland..RoTe skrev:
Fast det stora problemet verkar vara för de anslutna företagen. Jag läste något om att småföretagare var väldigt hårt ansatta av Blocket men även stora bilhandlare märkte ett tapp, stort i vissa fall. Hela mitt Blocketletande var att hitta unika fordon som kanske säljs en gång per år eller så, detta missar jag nu, säljaren lika så. Vore kul att se nån undersökning i hur många fordon som säljs som spontanköp.
maskeradeproggaren
Medlem
· Skåne
· 294 inlägg
maskeradeproggaren
Medlem
- Skåne
- 294 inlägg
Nog kan det kanske vara så att många är emot förändring generellt men i detta fall kan jag inte annat än hålla med.M maria01 skrev:
Det har blivit så plottrigt och svårnavigerat att sökningarna gör att det helt enkelt inte känns kul att slösurfa på blocket längre... Så har mer eller mindre slutat med det. Har inte lagt ut någon annons på länge men la ut en skänkesannons igår och herregud vad det var komplicerat med tusen olika val allmänt krångligt.
Häpnadsväckande dåligt UI och användarupplevelse generellt för en köp och säljupplevelse. Man kan såklart fundera på varför de så radikalt gjort om blocket? De verkar velat göra om blocket till ett "community", där det är ökat fokus på interaktion bortom själva försäljnignen med tex betygsättningen, ""belöningar" och de har säkert en massa annat i pipen för att locka människor vara kvar på sajten och, tja "göra saker". Kanske tänker de sig ökade annonsintäkter och sponsring etc. Typ ett minifacebook fast med försäljning som fokus.
Man kan såklart fråga sig, nog måste de kollat upp att det fanns en efterfråga för så stora förändringar??
I grunden tror jag de varit "datadrivna", dvs tittat på feedback där de kanske hittat stöd i detta. Men oavsett tror jag de dragit fel slutsatser och att blocket har ett väldigt starkt varumärke. Och i den analysen tror jag de fullständigt gjort bort sig. Vad för info de nu hittat, så har de lite i all iver glömt bort varför blocket, fortsatt efter typ 30 år, varit så dominerande. Det är för att blocket är enkelt. Det är enkelt att lägga att söka på saker, lägga upp en annons. Tröskeln är låg att använda blocket. Varumärket "blocket" i sig är inte särskilt starkt, är min uppfattning. Om det nu kommer andra spelare som plockar upp resterna och skapar något enkelt tror jag det finns stora möjligheter för någon (eller några, kanske blir begagnatmarknaden mer fragmentiserad) att göra någon enkel annonsmarknad som drar en stor publik.
Nu undrar man såklart, om nu väldigt många slutar använda blocket, tänker man sig att ledningen på blocket kanske tar till sig kritiken och pudlar, innan det är för sent och folks konsumtionsvanor ändras så att blocket blir en mer eller mindre obsolet sajt? För de är väl inte intresserade av kapitalförstöring?
Men efter att ha läst deras egna kommenterar till det hela på svenskan: https://www.svd.se/a/2p1KRl/blocket-kritiken-22-000-kraver-tillbaka-gamla-sajten
så är jag rätt övertygad av att de nått "point of no return". De har helt enkelt lagt ner så mycket pengar och resurser på att göra om blocket till något de trott skulle bli den ultimata upplevelsen, behålla och attrahera nya kunder, att ingen internt vågar driva på att de ska gå tillbaka. De kanske inte ens kan det rent tekniskt, till en rimlig insats.
Så istället för att fundera på kärnfrågan varför många är upprörda och lämnat blocket på studs, kommer de som varit ansvariga helt klart driva för att "det kommer lösa sig", "det blir bra det här, det kommer blåsa över" av ren och skär självbevarelsedrift.
Och under tiden detta sker går båten under. De kanske kommer till insikt men då tror jag det är för sent och de flesta har gått över till andra plattformar, och sådana beteendemönster är generellt svåra att vända om när de väl skett.