3 382 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Ny vinkelslip
Sida 1 av 2
Det börjar bli dags för en ny vinkelslip. Har en hel del Bosch (både blå och gröna) som jag gillar. Så just nu lutar det åt en (blå) Bosch GWS 11-125 CIE http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/...elslipar/101278/GWS+11-125+CIE/9847/index.htm. Finns det några andra vinkelslipar som jag bör titta på innan köp (oavsett märke)?
Jag kan verkligen rekommendera blå bosch vinkelslipar, de är utmärkta. Möjligtvis kanske du vill gå på en 1400W-modell istället. De är identiska med 1100W-modellerna, fast naturligtvis med mer effekt. Avgiven effekt är 25% högre, men väger bara 0,2kg mer (2,2 vs 2,0kg). Jag rekommenderar inte 1000W-modellerna, som saknar bla nollspänningsbrytare.
Bosch 14-125CIT har dessutom styrelektronik, vilket övriga modeller saknar.
Bosch 14-125CIT har dessutom styrelektronik, vilket övriga modeller saknar.
Då blir det att införskaffa en av dessa modeller. Använde min gamla för det aktuella jobbet i dag så det blev genast svårare att motivera ett "omedelbart och absolut nödvändigt inköp".. får hitta på något annat som kan motivera inköp istället. 
Var och tittade på en GWS 125 CI i går och den hade ett annat (bättre) handtag än det som satt på GWS 125 CIE. Så nu är frågan hur viktigt är det att kunna reglera hastigheten på vinkelslipen? Eller är det viktigare med handtaget? Går det att köpa löst i efterhand om jag absolut skulle vilja ha ett?
Jag tycker att boschs anti-vibration handtag är bra, upplever att man kan jobba längre då. Dock är det väldigt stort och klumpigt, så där det är trångt bytar jag till ett "vanligt"-mindre handtag. Kanske kan det gamla handtaget till din nuvarande maskin passa boschen? Mitt tips är att köpa en maskin med anti-vibration handtag. Kanske kan du pruta dig till det?
Som jag förstår kan det lägre varvtalet vara bra för vissa stålborsttrissor. Vet inte om det är för resultatets skulle eller om trissorna inte är klassade för 12000rpm. (kollar alltid så allt jag köper till slipen är klassade för full speta)
Jag tycker Bosch antivibb hantag på min GWS 125 CI är riktigt bra men då jämför jag eg bara med tidigare budgetmaskiner. (Ska jag vara ärlig så trodde jag bara att AntiVibb hantaget ingick i CIE så jag vart glatt överraskad då det kom till CI)
Nu är jag ju kanske inte rätt referens då mina vinkelslip pass oftast ligger mellan 30sek och kanske som mest 10min.
Jag tycker Bosch antivibb hantag på min GWS 125 CI är riktigt bra men då jämför jag eg bara med tidigare budgetmaskiner. (Ska jag vara ärlig så trodde jag bara att AntiVibb hantaget ingick i CIE så jag vart glatt överraskad då det kom till CI)
Nu är jag ju kanske inte rätt referens då mina vinkelslip pass oftast ligger mellan 30sek och kanske som mest 10min.
Köpte en Metabo 1400 W i vintras som jag är nöjd med. Något antivibrations-jox i navet, varvtalsreglering och rejält bölstark.
Vi har några Metabo på jobbet och jag stör mig på några grejer.Fotografen skrev:
Motorn låter mycket,överbelastningsskyddet åker på hela tiden.
Den sämsta vinkelslipen jag kört i proffs segmentet är nog hitachi. Fast man kanske inte kan räkna den till proffs?
Nej hitachi är inte min favorit i alla fall. Kroppen är tjock på den, Den är svag jämfört med dom andra 125mm jag använder, Ingen mjukstart.
Den hoppar till när man startar den.
Och man kan inte reglera varvtalet .Inte på G13SB3 i alla fall
Den hoppar till när man startar den.
Och man kan inte reglera varvtalet .Inte på G13SB3 i alla fall
Här har vi lite fina vinkelslipar.
http://www.flex-tools.com/xml/FLEX_cat_main_se.pdf
Min favorit är nog Makita 9565CV
http://www.flex-tools.com/xml/FLEX_cat_main_se.pdf
Min favorit är nog Makita 9565CV
Fick först hem en Bosch GWS 14-125 men blev besviken över att den saknade mjukstart som jag prioriterar högt så det blev en Makita 9565CV istället. Enligt Bosch ska den ha mjukstart men den jag fick gick på högvarv direkt så det var ingen mjukstart. Bosch kanske har en annan definition av vad mjukstart är för något? Makitan saknar i sin tur nollspänningsutlösare, vilket är synd då det är en bra säkerhetsdetalj men jag har alltid koll på brytaren innan jag stoppar in kontakten. Efter att ha känt på båda tycker jag att Boschen kändes bättre på flera punkter:
Handtaget, Makitans är oerhört plastig, hade gärna haft Boschens om de hade haft samma gänga.
Byggkvaliteten, här känns Makitan lite plastigare men vinkelslip är ju trots allt en "förbrukningsvara" så det är inte så viktigt egentligen, för mig räcker det med att motorn och resten av konstruktionen är välgjord så att den håller länge.
Boschen har kraftigare gummikabel som dessutom är längre än Makitans.
Sprängskyddet är något enklare att justera i Boschen men Makitan funkar också.
Ibland undrar jag om mjukstart verkligen överväger allt det här... Men varje gång jag startar maskinen blir jag riktigt nöjd så jag tror jag gjorde ett rätt val ändå.
Nåja vad du än väljer ska du ha 1400 W, det har hänt flera gånger att min 1400 wattare kärvat för att jag belastat den för mycket. Hade den varit under 1000 W hade den med andra ord varit obrukbar
Handtaget, Makitans är oerhört plastig, hade gärna haft Boschens om de hade haft samma gänga.
Byggkvaliteten, här känns Makitan lite plastigare men vinkelslip är ju trots allt en "förbrukningsvara" så det är inte så viktigt egentligen, för mig räcker det med att motorn och resten av konstruktionen är välgjord så att den håller länge.
Boschen har kraftigare gummikabel som dessutom är längre än Makitans.
Sprängskyddet är något enklare att justera i Boschen men Makitan funkar också.
Ibland undrar jag om mjukstart verkligen överväger allt det här... Men varje gång jag startar maskinen blir jag riktigt nöjd så jag tror jag gjorde ett rätt val ändå.
Nåja vad du än väljer ska du ha 1400 W, det har hänt flera gånger att min 1400 wattare kärvat för att jag belastat den för mycket. Hade den varit under 1000 W hade den med andra ord varit obrukbar