Vi har en ganska nyborrad vattenbrunn (borrades i mitten av Juni), vi har spolat ur rätt mycket vatten under sommaren och vi har i ungefär en månad använt vattnet i huset.

Brunnen är artesisk och vi har dränerat den till en bäck i närheten, det rinner ut cirka 8 liter per minut och brunnsborraren mätte upp 12 liter per minut i flöde totalt.
Systemet idag ser ut på följande sätt, pump -> hydropress -> partikelfilter, allt vattenrelaterat står ute i garaget.

Vi har tagit två vattenprov, så här såg det första ut:

Vattenanalysrapport med resultat för bakterier, mineraler och tungmetaller. Märkt "OTJÄNLIGT" längst ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Misstänkte att de höga värdena på vissa metaller var någon form av mätfel/kontaminering, så jag tog ett nytt prov strax innan jul, såg bättre ut på metallerna men radonet var ännu sämre.

Laboratorieresultat med metallanalyser, radonmätning, SS-EN ISO-standardreferenser, resultat, mätnoggrannhet, enheter, bedömd som otjänligt.

Utöver vattenprovet så luktar vattnet lite svagt av ruttna ägg när det hälls upp (gissar på svavelväte), svaga missfärgningar i toalett. Tvätt ser bra ut, inga andra missfärgningar vad jag kan se.

Slutsatsen är att vi antagligen behöver en radonavskiljare, alternativt om man skulle klara sig på att byta till hydrofor och luftinjektor och sedan leda ut avluftningen utomhus via rör och fläkt.

Frågan är om det lilla järn vi har (0.23) kan ställa till det i en radonett, har förstått att det ev kan fällas ut i radonetten eller hydropressen när det syresätts?

Med så höga värden av radon hade jag satt in en radonavskiljare (Radonett). Jag har ungefär samma radonvärden som du och jag tänkte att även om gränsen för radon går vid 1000Bq/l i privata brunnar (har jag för mig) så har man 100Bq/l som gräns i kommunala vattenverk. Varför skulle det vara säkrare att ha 1000Bq/l i en privat brunn men inte i det kommunala vattennätet?

Det bästa är nog att prata med en seriös vattenreningsfirma angående järnet. Vi har även ett kalk-/uranfilter som tar bort kalk och uran innan Radonetten. Tänk på att om du har en Radonett så behöver du ytterligare ett tryckkärl också.

• Gilla
David L
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Med så höga värden av radon hade jag satt in en radonavskiljare (Radonett). Jag har ungefär samma radonvärden som du och jag tänkte att även om gränsen för radon går vid 1000Bq/l i privata brunnar (har jag för mig) så har man 100Bq/l som gräns i kommunala vattenverk. Varför skulle det vara säkrare att ha 1000Bq/l i en privat brunn men inte i det kommunala vattennätet?

Det bästa är nog att prata med en seriös vattenreningsfirma angående järnet. Vi har även ett kalk-/uranfilter som tar bort kalk och uran innan Radonetten. Tänk på att om du har en Radonett så behöver du ytterligare ett tryckkärl också.
Är eg inte så orolig för radonet då livsmedelsverket (tror jag det var) uppskattar att 1000bq/l blir ungefär 100bg/m3 i luft i huset, har inte mätt just i duschen men vi ligger rätt lågt i övriga huset.

Det sagt så tänker jag nog ändå att det kan vara värt att få ner värdena en hel del, dessutom blir man ju även av med svavelvätet med en radonavskiljare.

Ingen som har några synpunkter på järnhalterna och om man behöver filtrera bort en del järn också?

Hur djupt är hålet

J jonaserik skrev:
Hur djupt är hålet
60 meter. Vatten vid 30.

Pratade med ett vattenreningsföretag idag som tyckte att det borde räcka med en radonett, eventuellt kunde det bli att det samlades järn i tanken i radonetten som man fick rengöra någon gång i halvåret eller så.

Låter det rimligt?
Vad tror @mogge_73 ?
Hur mycket jobb är det att rengöra radonetten?

D David L skrev:
Pratade med ett vattenreningsföretag idag som tyckte att det borde räcka med en radonett, eventuellt kunde det bli att det samlades järn i tanken i radonetten som man fick rengöra någon gång i halvåret eller så.

Låter det rimligt?
Vad tror @mogge_73 ?
Hur mycket jobb är det att rengöra radonetten?
Ett jäkla pyssel är det, direkt nedanför under fyrkantiga luckan sitter en stor pump och den sitter i vägen för att komma åt på ett bra sätt, Att komma åt med en borste eller liknande går knappt. Att ha en högtryck är en variant men det skitiga vattnet ska ut det med och att få i en liten pump är nog omöjligt för att pumpa ur. Kanske det går med en kraftigare akvariepump, men har aldrig provat. Enda möjligheten är att ta ur pumpen och bara det ett rackarns jobb då den är kopplad med rör invärtes.

• Gilla
David L
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ett jäkla pyssel är det, direkt nedanför under fyrkantiga luckan sitter en stor pump och den sitter i vägen för att komma åt på ett bra sätt, Att komma åt med en borste eller liknande går knappt. Att ha en högtryck är en variant men det skitiga vattnet ska ut det med och att få i en liten pump är nog omöjligt för att pumpa ur. Kanske det går med en kraftigare akvariepump, men har aldrig provat. Enda möjligheten är att ta ur pumpen och bara det ett rackarns jobb då den är kopplad med rör invärtes.
Hur ofta gör du rent din Radonett? Jag har bara haft min i drygt ett år så jag har inte gjort det än. Kan det vara värt att sätta in ett björnfilter innan?

Har ingen radonet, men mina kunder har, att sätta ett björnfilter före är inte helt fel, gärna då ett dubbelt och det första ska vara grovfilter och finare efter. det finns dom som inte gjort rent på många år och fungerar bra. Klart allt är beroende på hur mycket skit som kommer. Det ska då sitta direkt efter pumpen, innan alla andra delar och ta skiten så tidigt som möjligt. Om jag inte minns fel, så finns dom på billiga varuhusen, hos grossister och rörisar är dom dyra. Sen när filtren är skitiga, så in med dom i diskmaskinen med 50 C så går dom att använda 3 gånger.

Nja, det är väll en sanning med modifikation, visst det är inte jättemycket järn så ur garanti syn så klarar ni er. Tror gränsen ligger på 1mg/l.

Det som händer är att järn/mangan oxiderar när vattnet syresätts, detta gör att metallerna fäller ut ur vattnet och blir en utfälld partikel. Det kommer att missfärga radonett, men det mesta av järnet kommer att passera pumpen och följa med vattnet ut i ledningen. Dessvärre då i utfälld form.
Det skulle jag inte rekommendera då det på sikt kommer ställa till det i ledningsnätet.

Du kan sätta ett patronfilter efter radonett för att samla upp det. Det blir en billigare lösning och ser du att det blir ohållbart på sikt så kan du ta nästa steg att att rena vattnet innan då. Du kan sätta ett Birmfilter innan radonett, men det drar ju ändå iväg lite då du måste ha ett extra tryckkärl samt magnetventil.

Byt filtret relativt ofta då ett patronfilter egentligen inte renar järn, det samlar bara upp det.

• Gilla
David L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.