Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Hej!
Tänkte att jag startar en tråd på forumet när jag nu ska till att byta värmekälla och borra för bergvärme.
Det är lite pyssel och jag tar gärna emot tips och idéer av er på forumet!
Elpannan börjar bli till åren och det är lika bra att byta innan det blir ett panikbyte
Har idag en elpanna, CTC 1100 Family 25.
Golvvärme i hela huset som är i 1.5 plan på ca 130m2. Har även en Contura kamin centralt i huset som används ofta och ger bra mys!
Förbrukar ca 15000kw per år.
Så idag hade jag besök av en firma och ska få en offert på borrningen.
Ser ut att bli en CTC EcoHeat 400.
Men till det som ska göras innan så är det;
1. Håltagning i pannrummet ner till krypgrunden för slangarna till pumpen, 2st.
2. Bort med skorstenen som idag står på pannan.
Jag har tänkt göra det själv och det låter kanske lätt men blir nog en utmaning.
Håltagningen, alltså 2st 100mm hål ska göras typ under expansionskärlet. Kruxet är golvvärme så där har jag hyrt en värmekamera imorgon.
Men jag behöver ju också undvika golvreglarna. Funderar på att öppna i krypgrunden för att kolla hur det ser ut. Vad tycker ni andra?
Hur ser era genomföringar ut?
Skorstenen då? 6.5m syrafast ej delbar som alltså måste lyftas upp ur schaktet! Ska kolla med kranbil imorgon men måste öppna skorstenshuven för stt frigöra pipan och borra i röret för lyftanordning.
Den borde väl gå sälja rätt lätt antar jag.
Mycket text o I första inlägget men hoppas ni orkar läsa och kommentera gärna vad ni tror om förbrukningen osv, val av pump mm.
Tänkte att jag startar en tråd på forumet när jag nu ska till att byta värmekälla och borra för bergvärme.
Det är lite pyssel och jag tar gärna emot tips och idéer av er på forumet!
Elpannan börjar bli till åren och det är lika bra att byta innan det blir ett panikbyte
Har idag en elpanna, CTC 1100 Family 25.
Golvvärme i hela huset som är i 1.5 plan på ca 130m2. Har även en Contura kamin centralt i huset som används ofta och ger bra mys!
Förbrukar ca 15000kw per år.
Så idag hade jag besök av en firma och ska få en offert på borrningen.
Ser ut att bli en CTC EcoHeat 400.
Men till det som ska göras innan så är det;
1. Håltagning i pannrummet ner till krypgrunden för slangarna till pumpen, 2st.
2. Bort med skorstenen som idag står på pannan.
Jag har tänkt göra det själv och det låter kanske lätt men blir nog en utmaning.
Håltagningen, alltså 2st 100mm hål ska göras typ under expansionskärlet. Kruxet är golvvärme så där har jag hyrt en värmekamera imorgon.
Men jag behöver ju också undvika golvreglarna. Funderar på att öppna i krypgrunden för att kolla hur det ser ut. Vad tycker ni andra?
Hur ser era genomföringar ut?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skorstenen då? 6.5m syrafast ej delbar som alltså måste lyftas upp ur schaktet! Ska kolla med kranbil imorgon men måste öppna skorstenshuven för stt frigöra pipan och borra i röret för lyftanordning.
Den borde väl gå sälja rätt lätt antar jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket text o I första inlägget men hoppas ni orkar läsa och kommentera gärna vad ni tror om förbrukningen osv, val av pump mm.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Idag fick jag värmekameran och det finns ingen golvvärme i pannrummet, skönt!
Varit i krypgrunden och rivit ner trossbotten för att lokalisera reglarna och även den tidigare genomföringen för inkommande vatten.
Mätte ut och ritade för håltagningen.
Vad tror ni om placeringen av hålen, ska jag sätta dom tätt mot varandra lr en bit isär? Spelar kaklets placering roll så jag ska ra mitt på en varain platta kanske?
Kanske lite närmare väggen än jag ritat nu iaf?
2x110mm avloppsrör använder jag
Varit i krypgrunden och rivit ner trossbotten för att lokalisera reglarna och även den tidigare genomföringen för inkommande vatten.
Mätte ut och ritade för håltagningen.
Vad tror ni om placeringen av hålen, ska jag sätta dom tätt mot varandra lr en bit isär? Spelar kaklets placering roll så jag ska ra mitt på en varain platta kanske?
Kanske lite närmare väggen än jag ritat nu iaf?
2x110mm avloppsrör använder jag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Då var hålen färdiga! Kan lova att jag höll på att stryka med, kallsvettig upptäckte jag en golvvärme slang som jag inte skulle träffa hade ju kollat med värmekamera men den gömde sig bra!!
Touchade den och skyddsokpten strök med. Galen tur eller vad säger man?
Tänkte jag får nog dra på lite plast på den åtminstone eller vad säger ni?
Touchade den och skyddsokpten strök med. Galen tur eller vad säger man?
Tänkte jag får nog dra på lite plast på den åtminstone eller vad säger ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Ungefär som när jag borrade för utebelysning ståendes på en stege, bakom panelen gick tydligen inkommande el men lyckades precis toucha den så drog bara av en fas med ett litet "poff" som resultatholmberg87 skrev:
Har du krypgrund under ? (kanske står någonstans, sorry i så fall)
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Jepp krypgrundViktor.J skrev:
Skorstenen står säkert på pannan och vilar. har du övrig vent i pannrummet. När en panna som är som din tas bort så kommer ventilationen att utebli med skorstenen borta. En klassiker är att det kan bli fukt i rummet.. det man bukar göra med den är att sätta en plåt om ansluter mot taket under och fästa i taket, går då att ha ett venthål i plåten. Och sätta en kineshatt på röret på taket.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Ja skorstenen används ju inte, men det går en likadan bredvid i samma schakt, så jag kan ju sätta en ventil i innertaket till schaktet så borde det bli samma som nu?J jonaserik skrev:Skorstenen står säkert på pannan och vilar. har du övrig vent i pannrummet. När en panna som är som din tas bort så kommer ventilationen att utebli med skorstenen borta. En klassiker är att det kan bli fukt i rummet.. det man bukar göra med den är att sätta en plåt om ansluter mot taket under och fästa i taket, går då att ha ett venthål i plåten. Och sätta en kineshatt på röret på taket.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg

