Hej!
Startade för första gången en ny ugn från Siemens(iq700 Hb834gcb1s/35). Ugnen är ansluten via medföljande kabel till ett 16A vägguttag.
Ugnen startar och allt verkar normalt förutom att belysningen inuti ugnen inte tänds, varken när man öppnar luckan eller startar ett program. Inställningen belysning av/på gör ingen skillnad. Glödlampan är hel.
Startar man ett program klickar det i lite relän och om man valt något med fläkt startar den också. Men, oavsett program, efter cirka 3 minuter går alltid ugnen tillbaka till standby.
Jag har undersökt/provat:
-Läst manualen
-Dubbelkollat att Demo=AV
-Mätt spänning i vägguttag.
-Fabriksåterställt ugnen.
-Gjort ugnen strömlös
Ringde försäljaren som hänvisade till Siemens som bokade en tekniker. Självklart behöver jag betala teknikerns omkostnader om det visat sig att jag har klantat mig. Hoppas inte det, jag har försökt vara noggrann.
Finns det något mer jag borde kolla?
Mvh
Skyldig
Startade för första gången en ny ugn från Siemens(iq700 Hb834gcb1s/35). Ugnen är ansluten via medföljande kabel till ett 16A vägguttag.
Ugnen startar och allt verkar normalt förutom att belysningen inuti ugnen inte tänds, varken när man öppnar luckan eller startar ett program. Inställningen belysning av/på gör ingen skillnad. Glödlampan är hel.
Startar man ett program klickar det i lite relän och om man valt något med fläkt startar den också. Men, oavsett program, efter cirka 3 minuter går alltid ugnen tillbaka till standby.
Jag har undersökt/provat:
-Läst manualen
-Dubbelkollat att Demo=AV
-Mätt spänning i vägguttag.
-Fabriksåterställt ugnen.
-Gjort ugnen strömlös
Ringde försäljaren som hänvisade till Siemens som bokade en tekniker. Självklart behöver jag betala teknikerns omkostnader om det visat sig att jag har klantat mig. Hoppas inte det, jag har försökt vara noggrann.
Finns det något mer jag borde kolla?
Mvh
Skyldig
Redigerat:
Ställa klockan?
Det är ju också knasigt. Det bör finnas en dörrkontakt, typ på vänster sida, som känner så att luckan är stängd. Skulle kunna vara den som inte sluts. Om du låter luckan vara öppen halvvägs och trycker på start, hur blir det då?Skyldig skrev:
Glödlampans strömbrytare identifierade jag så fort jag upptäckte att lampan inte tändes. Den sitter precis som du säger uppe i vänstra hörnet och sluts när luckan öppnas. När jag trycker in knappen hör jag ett relä klicka så ugnen förstår att luckan öppnas/stängs och vad jag tror försöker tända glödlampan.
Ok, då fungerar ju det iaf.Skyldig skrev:
Glödlampans strömbrytare identifierade jag så fort jag upptäckte att lampan inte tändes. Den sitter precis som du säger uppe i vänstra hörnet och sluts när luckan öppnas. När jag trycker in knappen hör jag ett relä klicka så ugnen förstår att luckan öppnas/stängs och vad jag tror försöker tända glödlampan.
Vad händer om du sätter demoläget till PÅ. Alltså mot all logik (Siemens har faktiskt misslyckats med översättningen från tyska till svenska förr).
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Är den ansluten via ett fullkopplat Perilex-uttag? Låter konstigt att endast ha en enda 16A-säkring, inte mycket effekt man kan ta ut ur 16A enfas.
Kanske någon fas saknas fram till inkopplingsplinten i spisen, kolla inkopplingsanvisningarna och mät så du har vad som krävs.
Angående ugnslampan, på vår Siemens inbyggnadsugn så lyser inte ugnslampan förrän ca 50 grader och högre (och är även släckt vid pyrolys).
Kanske någon fas saknas fram till inkopplingsplinten i spisen, kolla inkopplingsanvisningarna och mät så du har vad som krävs.
Angående ugnslampan, på vår Siemens inbyggnadsugn så lyser inte ugnslampan förrän ca 50 grader och högre (och är även släckt vid pyrolys).
Det är en ugn som maxar 3600 watt. En fas på 16 A är precis vad den kräver. Alla Siemens ugnar de senaste 10+ åren är på en fas 16 A.H Harald Blåtumme skrev:Är den ansluten via ett fullkopplat Perilex-uttag? Låter konstigt att endast ha en enda 16A-säkring, inte mycket effekt man kan ta ut ur 16A enfas.
Kanske någon fas saknas fram till inkopplingsplinten i spisen, kolla inkopplingsanvisningarna och mät så du har vad som krävs.
Angående ugnslampan, på vår Siemens inbyggnadsugn så lyser inte ugnslampan förrän ca 50 grader och högre (och är även släckt vid pyrolys).
(Edit: dilato hann före mig)
Redigerat:
Min gamla siemensugn hade jordfel till elementen, och min splitnya elecrolux var också trasig ur kartong och löste jordfelsbrytaren. En tekniker konstaterade felet, öppnade ugnen och kliade sig i huvudet. Vartefter ugnen återmonterades och fungerade. Teknikerna trodde att det var transportfukt som orsakade felet, och det har dessutom inte återkommit.
