Vill ställa några frågor kring mitt golvbyte.

Jag har köpt ett hus från -20talet med krypgrund. Huset står på lera och det är ganska hög luftfuktighet i grunden.
Ska byta köksgolv och har tagit bort plastmattan, underlagsgolvet och allt spån så det enda jag har synligt nu är trossbotten. Självklart har brädorna murknat och behöver bytas ut.

Det jag undrar över är om jag kan göra så här eller om något steg är fel eller onödigt:

1. Byta ut alla brädor i trossbotten mot oljehärdad trossbottenskiva som typ denna.
https://www.byggmax.se/oljehärdad-trossbottenskiva-p07042
2. Lägga någon form av vind/isoleringspapp i botten av varje trossbottenfack
3. Isolera med träfiberskivor Hunton
https://byggkatalogen.byggtjanst.se...hunton-nativo-trafiberisolering-skivor/108681
4. Korkunderlag
https://www.byggmax.se/underlagsrul...Wf2dfiklmbg9L2W4gWJrfqzNLJQL_chRoCMZ4QAvD_BwE
5. Trägolv
https://www.sekelskifte.se/product/furugolv-follinge-30x85-mm-8-salsgolv

//Malin

Låter som en bra plan men jag skulle ta bredare och mindre tjockt golv. Hur långt mellan golvreglar har du ?

Ska det inte vara en spånskiva mellan isolering och korkunderlag.

/ATW

Går utan spånskivor beroende på bredd mellan golvreglar och tjocklek på golv.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låter som en bra plan men jag skulle ta bredare och mindre tjockt golv. Hur långt mellan golvreglar har du ?
Åh, vad glad jag blir, tack.

Det är i stort sett 60cm mellan golvåsarna, det kan skilja på några cm men mellan 56-60cm är det.
Golvet har jag letat med ljus och lykta efter så nääää vill verkligen ha just den bredden. Pärlsponten på väggarna blir 7cm och kökstaket har också smal panel. Tjockleken behöver jag eftersom vedspisen är murad på just den höjden.

A ArneTW skrev:
Ska det inte vara en spånskiva mellan isolering och korkunderlag.

/ATW
Funderar också på en skiva mellan åsarna och korkunderlaget men har inte bestämt mig riktigt än.
Beror lite på hur högt allt blir för jag vill inte ha en alltför stor kant mot vedspisen.

M -Malin- skrev:
Funderar också på en skiva mellan åsarna och korkunderlaget men har inte bestämt mig riktigt än.
Beror lite på hur högt allt blir för jag vill inte ha en alltför stor kant mot vedspisen.
Har du inget underlag har väl korkunderlaget nån funktion...

/ATW

A ArneTW skrev:
Har du inget underlag har väl korkunderlaget nån funktion...

/ATW
Jag förstår...

Men jag tänkte så här. Dels kanske den skyddar extra från fukt och drag ifall jag isolerat för dåligt (vilket jag hoppas inte händer) men den borde även minska risken för knarr och gnek. Men jag har aldrig lagt ett golv förut så det kanske är överkurs.

Du måste stoppa den kalla luften innan den når isoleringen, om du har luft i rörelse tar du bort isoleringsförmågan. Bättre då att lägga krut på att göra det riktigt bra i botten.
Ska du isolera med träfibr så kan ju den ta och ge fukt, tycker det är rätt väg att gå så jag ser inte heller behovet av korken riktigt.

S Svanteman skrev:
Du måste stoppa den kalla luften innan den når isoleringen, om du har luft i rörelse tar du bort isoleringsförmågan. Bättre då att lägga krut på att göra det riktigt bra i botten.
Ska du isolera med träfibr så kan ju den ta och ge fukt, tycker det är rätt väg att gå så jag ser inte heller behovet av korken riktigt.
Den enda luften som är i rörelse är antingen när ventilerna är öppna i grunden eller på vintern så finns det väl risk att det inte blir riktigt tätt mellan grund och vägg. Försöker såklart att täta så bra som möjligt men det är svårt att komma åt och svårt att se hur bra man lyckats få dit isoleringen. Därför tänkte jag använda både hängslen och livrem...

Men då kanske jag hoppar korken! Tack snälla för svar.

Har ni något bra förslag på vilken sorts vind/isolerpapp jag kan använda i botten innan träfiberisoleringen?

Hade gått på asfaboard, om ryktet är sant så gillar inte möss det och det är ju mice.. nice :crysmile:

Korken kan du ju skära i remsor och sätta på golvåsarna, kanske minskar det ev golvknarr (eller så blir det värre). Att sätta golspånskiva och sedan brädgolv det är ju helt onödigt om man har ett rejält tjockt trägolv.

• Gilla
ArneTW
  • Laddar…
S Svanteman skrev:
Hade gått på asfaboard, om ryktet är sant så gillar inte möss det och det är ju mice.. nice :crysmile:
Går den att vika upp och få tätt runt åsarna och mot väggen? Sen ska ju träfiberisoleringen ovanpå!

M mlkjhr skrev:
Korken kan du ju skära i remsor och sätta på golvåsarna, kanske minskar det ev golvknarr (eller så blir det värre). Att sätta golspånskiva och sedan brädgolv det är ju helt onödigt om man har ett rejält tjockt trägolv.
Ja det kanske är överkurs med kork

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.