Hej alla kunniga människor!

Nu börjar huset att se ut som ett hus och vi börjar tänka på tomten (inte den med julklappar)...
Vår tomt består av gammal åkermark som inte har varit odlad på de senaste fem åren och för tillfället finns det tre rejäla högar att få undan.
Jorden innehåller mycket ogräs och även lite sten men tanken är att vi på något sätt ska få ut dessa igen.
Vad ska vi göra?
-Ska vi hyra in någon att portionera ut högarna så att vi själva kan kratta ut resten? Vet ni någon i södra skåne?
-När ska vi fräsa jorden? Vad är lättast att göra detta med - stor eller liten maskin?
-Ogräset, vad gör vi med det?
-Behövs det matjord?
-Hur stor lutning ska det vara ut från huset? (vi var tvungna att höja rätt mycket)

Tacksam för många svar!

/C

Precis samma funderingar har jag...

Jag har suttit flera timmar idag och läst igenom alla gammla trådar om att anlägga en trädgård, men just detta första steg verkar här inte vara mycket skrivet om.

Inte heller på www.olleberg.nu eller någon annan stans.

Det som jag undrar mest över är vad man gör med allt "ogräs" som växer på tomten nu.

Ska man först trimma ner allt och sammla ihop och sedan bara fräsa ner resten? Eller man kan fräsa ner allt och sedan kratta sten?

Lite beroende på vad det är för sorts ogräs som växer på tomten så är grundrådet, -rensa bort så mycket som möjligt innan du fräser ;), hur trist det än låter ;).

Detta gäller ffa. rotogräs som brännässlor, kvickrot, kirskål osv osv.
De mångfaldigas bara av att fräsas ner, varenda liten sönderhackad rotbit blir en ny planta, tyvärr... :-/

Smått harmlöst (iaf. i sammanhanget) fröogräs spelar mindre roll om man fräser ner, men med det andra blir det ett elände.

MVH//Christina.

*EDIT* Det är alltså rötterna till kvickrot, nässlor osv. som måste bort i största möjliga utsträckning (bra grep behövs för det är rejäla 'rotsaker'), räcker alltså inte med att ta bort det gröna.

Menar du då alltså att man ska börja med att gå och handgripeligen DRA upp allt ogräs...

Tomten är ju 2000kvm... :'( Låter som om man får planera in en vecka bara till det.... :(

Strixx skrev:
Menar du då alltså att man ska börja med att gå och handgripeligen DRA upp allt ogräs...
Dessvärre så går det inte ens att dra upp rotogräset, det måste grävas upp och det är alltså från rotsystemet det kommer nytt ogräs hela tiden, tänker man bara dra av de gröna stråna (ovan jord) på tex. kvickrot, så kan man lika gärna fräsa ner även dem.

Men det beror som sagt på vad som växer på din tomt, samt även till viss del om du ska så i befintlig jord eller lägga ut ett tunt matjordslager ovanpå, för de centimetrarna växer de igenom hur lätt som helst.

Men ju bättre du rensar jorden på rötter från stora kvickrotstuvor, nässlor osv. dess mer har du igen det sedan, spec. om du sår gräsmatta.
MEN det är inget annat än urtrist, ingen kan påstå annat :P ;)

MVH//Christina.

Min tanke var att man skulle dra upp det med rot och allt, men det är klart det kanske inte går.

Så det är grepen man får ta till då? Och gräva upp hela tomten.

Var gör man sedan av ogräset? Vågar man kompostera det, eller man ska köra iväg med det till återvinningsgården?

Strixx skrev:
Min tanke var att man skulle dra upp det med rot och allt, men det är klart det kanske inte går.

Så det är grepen man får ta till då? Och gräva upp hela tomten.

Var gör man sedan av ogräset? Vågar man kompostera det, eller man ska köra iväg med det till återvinningsgården?
Du får väl ta med dig tex. 'Vår vilda Flora i färg' ut och kolla vad du behöver grep till ;), det övriga kan du väl låta fräsen ta hand om, så kanske det inte känns som ett helt oöverstigligt projekt :).

'Kompostera/Deponera' renset kan du väl göra i naturen, men mindre lämpligt är väl att göra det på den egna (eller för den delen grannarnas) tomt, när du väl en gång fått bort det, fast riktigt så farligt är det ju inte att du måste åka till återvinningen med det :)

MVH//Christina.

Vi har haft samma problem! Vi började med att dra upp det största ogräset, dvs kirskål m.m. Det hade regnat innan så eftersom jorden var fuktig var det lätt att dra upp ogräset med rötterna. Sen slog vi resterande med lie så nu har ogräset kommit ner till en mer hanterbar nivå.
Men nu vet vi inte hur vi ska gå vidare. Ska vi plöja ner det som är kvar och sen lägga på matjord eller måste man ta bort det helt och hållet först?

Vi körde iväg allt och lade på "Trädgårdsavfall" på Återvinningscentralen.

Gammal åkermark ska man inte förakta men tyvärr brukar den vara berikad med ogräs.
Använd sensommaren och hösten till att få bort så mycket ogräs (rotogräs) som möjligt, gärna direkt efter regn.
Använd högarna till att grovt få till lutning och "form", om jorden är fräst eller handgrävd brukar den vara tämligen lättarbetad.
Är det mycket lera i jorden kan en grävd men inte krattad jord över vintern vara att föredra då leran fryser sönder över vintern.
Kirskål brukar vid tät klippning snart ge upp och minska eller helt försvinna. Nässlor är något mer envis men "lite" rötter kan vara kvar.
Lägg ner mer energi på de delar som kommer att bli rabatter, de klipps ju inte. Gräv gärna ur lite i rabatterna och fyll på till våren med planterngsjord, kogödsel.
Det kan vara kul med lite blomster till våren så passa på att gräva ner lite vårlökar nu i höst.

Avboka gymtiderna och se grävandet, ogräsbekämpningen som bra, hälsosam froskvård i friska luften.
Lycka till !

Kör Roundup med hjälp av ett trädgårdsproffs eller behörig bonde så blir du av med alla växter inkl. rotsystemen. Sedan är det bara att markbereda för din nya gräsmatta eller trädgård.

Läste tidigare i sommar 'någonstans' (kan inte för mitt liv komma på var just nu :-/) att ännu strängare regler kring användning av bekämpningsmedel av typen 'RoundUp' utreds, ffa. just pga. privatpersoners (alltså villaägare o.dyl) groteskt, både överdrivna och slarviga användning och hantering av medlet.

Så alla som vill ta genvägen och slå ut allt levande på tomten, i jorden, diken, samt vad än värre är, dvs. på markstensbeläggningar, grusgångar och asfaltinfarter osv osv. med hårda ytor och låg/obefintlig biologisk aktivitet kanske måste (förhoppningsvis) skynda på, för även om 'Roundup' sedan 2003 är förbjudet för konsumentmarknaden och det dessutom sedan våren 2004 är förbjudet att använda 'RoundUp' för ogräsbekämpning på villatomter så verkar det ju användas frikostigt ändå.

MVH//Christina.

*EDIT* Kan tillägga att även jag kände mig förra sommaren starkt frestad av den, till synes, enkla vägen att bara spruta på det där och sedan var allt klart ;)
Efter att ha försökt sätta mig in i vad det där eg. var för sorts preparat så beslöt vi emellertid att hellre rensa och låta jorden ligga över vintern och sedan rensa igen, där är vi nu och jag har idag en (med all sannolikhet övergående ;)) nervskada i höger ben/fot som 'tack' för allt knäkrypande, men likafullt så ångrar jag mig inte, det kan aldrig vara bra för natur och miljö att 'kreti och pleti' kan komma åt den här typen av medel för 'husbehovsanvändning' och till vad '17' som helst :'(.

Vet inte om våra erfarenheter hjälper något, men kanske några saker kan vara till nytta.

Vi byggde på en gammal sjöbotten och har därför pålat huset. Vi fyllde på med lite mer jord som vi fick av en granne, men i stort så var det lerjord som vi skulle bygga tomten med.

Vi fick dit en grävare som jämnade till tomten och sedan började det roliga.... :-[ Vi spadvände hela tomten för hand. Det är totalt ca 600 kv. meter som vi har satt spaden i och vänt på jorden. Två saker uppnådde vi med detta. Vil luckrade upp jorden och vi fick bort alla stora stenar ner till ca 30 cm. Det blev faktiskt en ansenlig hög till slut. I samband med vändningen av jorden så tog vi bort alla rötter mm som fanns i jorden.

Sedan lät vi jorden gå i "träda" över sommaren varvid nya skott och rötter började växa. Så fick det stå över vintern. På våren körde vi över det en gång till med spade för att ta bort ogräs med rötterna. Denna gång gick det ju mycket snabbare och lättare eftersom jorden redan var uppluckrad.

Nästa steg var att köra på grov sand 2-5 mm som vi fräste ner med en enkel jordfräs. Eftersom det inte fanns några stenar kvar i jorden och eftersom vi hade luckrat upp jorden så gick detta jättelätt. Nu hade vi en fantastisk jordmån att jobba med.

På denna jord körde vi ut finare sand som vi lade i ett lager om ca 5 cm. Sedan lånade vi golfklubbens jordvält och plattade till hela ytan. På detta lade vi sedan ut matjord ca 5 cm som vi sådde gräs på och sedan körde över med en lätt belastad gallervält.

Vi sådde sedan gräs med Wiebulls "Golf Green" eller vad den nu hette. Det var i alla fall ett långsamt växande gräs som blev fantastisk fint.

Idag är gräsmattan fantastiskt fin och vi håller efter ogräs med hjälp av en "saltstav" eller att manuellt ta bort ogräs och dess rötter.

Vi har ingen bild som direkt visar hur fin gräsmattan blev, men man kan skjönja på denna bild hur den blev.
00278990011174369922.jpg

Mycket jobb var det, men vår gräsmatta sväljer hur mycket vatten som helst (troligen pga av sandlagret under) och håller sig relativt fuktig (lerjorden under sanden) när det blir torrt. Det är även enkelt att plantera i jorden eftersom alla stora stenar är borta.

Tack för alla bra tips och fin bild!
Ska bara övertyga mannen nu...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.