1 400 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Ny snöslunga, Husqvarna ST 224 eller Toro 724 QXE CE?
Ska köpa ny snöslunga och Husqvarna ST 224 eller Toro 724 QXE CE ser ut att vara intressanta modeller. Någon som har praktisk erfarenhet av ovanstående modeller?
Har en "normal" asfalterad garageuppfart samt lite stensatta ytor runt huset. Och jag använder bara snöslunga kanske 3-5 ggr per år. Dvs. då det har kommit mycket snö samt när snön är tung på grund av blötväder.
Har idag en Toro 6053 ES från 2011 men den saknar drivning på hjulen.
Har en "normal" asfalterad garageuppfart samt lite stensatta ytor runt huset. Och jag använder bara snöslunga kanske 3-5 ggr per år. Dvs. då det har kommit mycket snö samt när snön är tung på grund av blötväder.
Har idag en Toro 6053 ES från 2011 men den saknar drivning på hjulen.
Jag blev lite nyfiken på Toro 724 QXE och läste om den hos Toro. Ser bra ut först men när jag tittade på den här reklamfilmen
blev jag lite tveksam. Hastigheten regleras genom att skjuta handtaget framåt. Det kan ju fungera bra eller mindre bra, det vet man först när man har provat. Automatisk styrning förstår jag inte vad det är, kanske är det bara att pressa styret i sidled.
På filmen kör dom inte mycket mer än 1 dm snö som verkar vara ganska torr. Inte mycket värt som demo. Den slungan är bara 1-stegs och kastar troligen inte speciellt långt när snön blir riktigt blöt.
Vi har en Toro 828 OXE som nu har gått 34 timmar på 15 år. Det händer att vi får 3 dm riktigt blöt snö och det klarar 2-stegs slungan bra. Farten regleras med en spak med ett antal fasta lägen. Det fungerar bra men om regleringen på 724 fungerar bra så är den säkert mycket smidigare. 828 har två lägen för att backa vilket jag har stor nytta av. Det ser ut som att 724 inte har någon back vilket om det är så skulle diskvalificera den hos oss.
Joy-stick styrningen av utkastet ser ut att vara samma på 724 som på vår 828, den fungerar mycket bra och utnyttjas flitigt. Vi har grus på vår infart och stora garageplan. 1-stegs slungor fungerar oftast inte på grus men medarna på 724 borde kunna justeras så att den inte tuggar grus. Du skriver att ni har asfalt så då är detta inget problem.
Jag skulle leta efter bättre filmer som visar slungan i svårare röjning med djup blötsnö. Jag hittar ingen uppgift om vikt för 724. 828 väger 108 kg och är ganska klumpig, rekommenderas inte utan styrning, troligen är 724 väsentligt lättare. Jag skulle inte köpa utan att förstå hur styrningen fungerar då den används flitigt här.
På filmen kör dom inte mycket mer än 1 dm snö som verkar vara ganska torr. Inte mycket värt som demo. Den slungan är bara 1-stegs och kastar troligen inte speciellt långt när snön blir riktigt blöt.
Vi har en Toro 828 OXE som nu har gått 34 timmar på 15 år. Det händer att vi får 3 dm riktigt blöt snö och det klarar 2-stegs slungan bra. Farten regleras med en spak med ett antal fasta lägen. Det fungerar bra men om regleringen på 724 fungerar bra så är den säkert mycket smidigare. 828 har två lägen för att backa vilket jag har stor nytta av. Det ser ut som att 724 inte har någon back vilket om det är så skulle diskvalificera den hos oss.
Joy-stick styrningen av utkastet ser ut att vara samma på 724 som på vår 828, den fungerar mycket bra och utnyttjas flitigt. Vi har grus på vår infart och stora garageplan. 1-stegs slungor fungerar oftast inte på grus men medarna på 724 borde kunna justeras så att den inte tuggar grus. Du skriver att ni har asfalt så då är detta inget problem.
Jag skulle leta efter bättre filmer som visar slungan i svårare röjning med djup blötsnö. Jag hittar ingen uppgift om vikt för 724. 828 väger 108 kg och är ganska klumpig, rekommenderas inte utan styrning, troligen är 724 väsentligt lättare. Jag skulle inte köpa utan att förstå hur styrningen fungerar då den används flitigt här.
Update till inlägg 1: Jag köpte en Husqvarna ST124 för 10800.- Är medveten att den är lika många andra modeller men för mig ger den ett hyggligt kvalitetsintryck. Nu väntar jag bara på att det blir något mer kraftigt snöoväder i vinter
Husqvarna brukar hålla bra kvalité så den blir nog bra. Ganska lik Toro 828, lite mindre och smidigare, samma funktion för styrning med två små spakar under styret. Två spakar för styrning av utkastaren istället för en spak lär fungera lika bra. Bra pris!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
köp ny snöslunga?
Trädgårdsmaskiner -
Måste man "resetta" sin Husqvarna Automower 405X när man flyttar till ny villa?
Trädgårdsmaskiner -
Husqvarna diskmaskin qb5250k - nytt kretskort
Vitvaror -
Nya och/eller begagnade reservdelar till Husqvarna (Electrolux)?
Vitvaror -
Nytt nätfilter till köksfläkt (Husqvarna, 80-tal)
Ventilation