Byggahus.se
Vi har just nu en IVT Greenline C7 från 2002 som än så länge gör det den ska men man vet ju aldrig hur länge den fortsätter göra det... Passade på att fråga om lite råd och priser vid senaste service-tillfället och har fått offert på två varianter från IVT.

Greenline CE H7 som är en "likadan fast nyare" eller IVT Geo 608 som är en nyare och smartare variant med steglös kompressor och alla moderna finesser. Prisskillnaden på dessa är ungefär 30k kr och båda är lite i underkant för vad huset behöver när det är riktigt kallt. Just nu får man räkna med att tillskottet går in nånstans vid -8-10 grader med några timmar om dagen. Totalt den här vintern har det blivit 73 timmar men då har det varit lite kallt inne vissa dagar också.

Har även fått liknande priser på motsvarande storlekar från Thermia.

Termia-säljaren var väldigt inne på att det är varvtalsstyrd kompressor som man ska ha även om de är dyrare medan IVT-säljaren i stort sett sa att det går på ett ut sett över livslängden på pumpen så man kan välja fritt vad som passar bäst.

Förutsättningarna i huset är följande:

Uppvärmd yta: 220 kvadratmter fördelat på två plan + etagevåning. Cirka 110 kvadratmeter källare/sutterängplan där största delen är uppvärmd till minst 18 grader året runt. Nya treglasfönster i hela huset och tilläggsisolerad vind men klen isolering i väggarna. Golvvärme på större delen av övervåningen och radiatorer av varierande ålder i resten av hus + garage.

Vilket val hade ni gjort? Jag känner inget jättebehov av att kunna styra värmepumpen från en app... det som hade varit intressant är att kunna läsa ut status och drifttider per dygn/vecka/månad/år på ett enkelt sätt utan att behöva titta till den en gång i veckan och klappa lite på den och fråga om den mår bra.

Just nu lutar det åt att köra den en vinter till och hoppas att det var ett bra val.
 
Hur djupt borrhål har du?
 
D
När vår gamla pump havererade bytte vi till en kraftigare med inverter (varvtalsstyrd). Det innebar att vi kunde få ner vår årskonsumtion med drygt 4000 kWh.
 
D datja skrev:
När vår gamla pump havererade bytte vi till en kraftigare med inverter (varvtalsstyrd). Det innebar att vi kunde få ner vår årskonsumtion med drygt 4000 kWh.
Det betyder att eran gamla pump var underdimensionerad. TS har 73 timmar tillskott hittills i vinter, så det finns inga tusentals kWh att spara med en kraftigare pump.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
G GA Anderson skrev:
Hur djupt borrhål har du?
142 meter borrhål.

I slutet på säsongen ligger köldbärartemperatur in på runt -0,2 grader.
 
useless useless skrev:
Det betyder att eran gamla pump var underdimensionerad. TS har 73 timmar tillskott hittills i vinter, så det finns inga tusentals kWh att spara med en kraftigare pump.
Ja, den är lite i klenaste laget men det var så man dimensionerade pumparna för 20 år sedan.

Totalt har tillskottet gått 6800 timmar sen installation. Hur mycket kompressorn har gått är svårt att veta eftersom den snurrat räkneverket ett par gånger.

En kall vecka (runt -10 grader) så går kompressorn i stort sett hela tiden.
 
Ta hänsyn till att billiga bundna elavtal troligen blir timpris för de flesta. Då är det otroligt bra att ha en pump som är uppkopplad och kan undvika de dyraste timmarna. Jag har tyvärr själv inte nån sån men har lyckats styra varmvattnet så iallafall det tar en paus de dyraste timmarna.
 
J JohanLun skrev:
Ta hänsyn till att billiga bundna elavtal troligen blir timpris för de flesta. Då är det otroligt bra att ha en pump som är uppkopplad och kan undvika de dyraste timmarna. Jag har tyvärr själv inte nån sån men har lyckats styra varmvattnet så iallafall det tar en paus de dyraste timmarna.
Alla modeller vi kollat på har stöd för det, antingen direkt i pumpen eller för ett tillägg på några tusenlappar. Prisskillnaden mellan "smart" och "dum" blir ändå ganska stor.
 
O OskarJ skrev:
Alla modeller vi kollat på har stöd för det, antingen direkt i pumpen eller för ett tillägg på några tusenlappar. Prisskillnaden mellan "smart" och "dum" blir ändå ganska stor.
Altså, även de nya "dumma" är uppkopplade?
 
Ja, alla tillverkare måste ha någon form av styrning utifrån pris idag för att kunna konkurrera. Sen om det funkar bra spelar inte så stor roll...
 
J JohanLun skrev:
Altså, även de nya "dumma" är uppkopplade?
Ja, om man köper till den modulen för ett par tusenlappar.

Sen är ju nästa fråga hur öppet systemet är och hur länge det underhålls. Egentligen handlar det ju om saker som ska funka i 25 år.
 
  • Gilla
and.wei
  • Laddar…
B
Jag hade kört vidare med bef system en vinter till alla gånger. Slår du ut offererad byteskostnad på 20år med ränta så är du väl uppe i en 7-10 kkr/år?

Du kommer inte spara mer än så på bättre effektivitet eller smart styrning av nya. Det är enbart om man har rejäl otur med haveri och lång leveranstid på delar som man kan spara något på att byta ut värmepumpen i förtid.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Sitter i samma sits. Har en bergvp som är 21 år gammal men som fortfarande går som en klocka. Har noll timmar i eltillskott och värmer 250kvm med 7kW Nibe idag.

Styrning mot elpris ser jag som en självklar funktion som måste finnas oavsett om man köper en on/off eller inverter-VP. Det finns pengar att hämta där och även om jag inte har timavtal idag så tror jag det slutar där förr eller senare.

Onnoff eller inverter är mycket svårare. Jag har anpassat min anläggning till on-offpumpen så att jag inte "drabbas" av dess nackdelar. Jag har, bevisligen, ett bra driftläge även med en dum onoffpump. Är du i samma sits bör man överväga en sådan pump eftersom den är ordentligt billigare än motsvarande inverterpump.

En annan sak som är viktig att ha är lite mer avancerad variant av borrhålsövervakning. Detta verkar i första hand finnas i inverterpumpar.

Sist men inte minst - även de stora tillverkarna har svarta får i produktutbudet. Det gäller att hitta de modeller som har fungerat bra under några år, oavsett onoff/inverter.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Styrning mot elpris ser jag som en självklar funktion som måste finnas oavsett om man köper en on/off eller inverter-VP. Det finns pengar att hämta där och även om jag inte har timavtal idag så tror jag det slutar där förr eller senare.
För det behöver man ju inte använda någon färdig lösning från värmepumpstillverkaren. Det finns system för eftermontering både på gamla och nya pumpar, t ex Ngenic, som funkar minst lika bra eller bättre.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag hade kört vidare med bef system en vinter till alla gånger. Slår du ut offererad byteskostnad på 20år med ränta så är du väl uppe i en 7-10 kkr/år?
Skälet till att byta i förtid är att leveranstiden är väldigt lång på en ny pump och med aktuella elpriset så kan det bli *mycket* dyrt att behöva köra elpatron hela vintern. Det är en risk som inte är trevlig att hantera och att byta i förtid är en blygsam kostnad i sammanhanget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.