12 787 läst · 98 svar
13k läst
98 svar
Ny "smart" bergvärmepump eller gammal beprövad teknik?
Ny vecka och nya förutsättningar...
Om man står och väger mellan Thermia, Nibe och IVT och priset är i stort sett detsamma. Vad hade ni valt och varför?
Står mellan IVT Geo 612, Thermia Atlas och Nibe S1256-13.
Kan få Thermia Calibra 12 cirka 10kkr billigare än övriga.
Om man står och väger mellan Thermia, Nibe och IVT och priset är i stort sett detsamma. Vad hade ni valt och varför?
Står mellan IVT Geo 612, Thermia Atlas och Nibe S1256-13.
Kan få Thermia Calibra 12 cirka 10kkr billigare än övriga.
Varför ska det alltid finnas en massa finesser på en massa inställningar på en VP, mycket som ska lira ihop i en sådan och kan vara grekiska för en konsument. Begriper inte tankesättet eller att det alltid ska vara just bara 3 fabrikat som ska rekommenderas eller hänvisas till.. Begriper inte det heller. Dom är inte ensamma att tillverka VP och alla är i stort lika. Gammal beprövad teknik är alltid bäst och innehåller inte en mssa lullull i datan so kan ställa till det. I det stora hela så är det vad huset är i behöv av och vilket driftsätt som är i dag, samt är det implementerbart med att sätta in ny VP. Ett system i dag som fungerar, sätt in ett lika så fungerar det direkt utan problem.J Josth skrev:
Nuvarande system har en hel del brister som jag ser hade gått att lösa med bättre styrmöjligheter. Vilken tillverkare har öppnast kommunikationsprotokoll och är lättast att styra/kontrollera externt?J jonaserik skrev:Varför ska det alltid finnas en massa finesser på en massa inställningar på en VP, mycket som ska lira ihop i en sådan och kan vara grekiska för en konsument. Begriper inte tankesättet eller att det alltid ska vara just bara 3 fabrikat som ska rekommenderas eller hänvisas till.. Begriper inte det heller. Dom är inte ensamma att tillverka VP och alla är i stort lika. Gammal beprövad teknik är alltid bäst och innehåller inte en mssa lullull i datan so kan ställa till det. I det stora hela så är det vad huset är i behöv av och vilket driftsätt som är i dag, samt är det implementerbart med att sätta in ny VP. Ett system i dag som fungerar, sätt in ett lika så fungerar det direkt utan problem.
Att jag kollar främst på IVT, Nibe och Thermia beror på att det är vad installatörerna i närområdet installerar och servar. Men har du fler förslag på tillverkare så kan jag alltid ta in fler offerter att ha som jämförelse.
Och vad tänker du på då i styrmöjligheter externt. Att som en del ( ironi ) sitta i Australien och styra VP, klart det kan vara bra att ha lite koll på en VP om man reser bort längre tider. Det med vad dom runt om dig säljer, klart dom vill sälja sitt, många köp från respektive fabrikant, blir högre vinst för dom, inget onormalt.
Bosch är IVT med andra kläder bara, Qvantum från början ett enskilt företag som sålts till en stor drake och tillverkas i Helsingborg, kommer med en BV-VP inom kort och den har nog det mesta i sig, men vet inte.. Viessmann en tysk VP av kvalitet och funnits i många år.
Alla dessa har säkert uppdaterats under åren med övervakning på distans har säkert implemterats, dom kan ju inte stå utanför och är nog gratis. Några tillverkare ska ha betalt per år för att få alla uppgifter ut från VP. är inte säker på om det gäller endast styrning på konsumentnivå.
Har själv en Qvantum dum VP ,ON/OFF ca 20 år nu och är som en Duracelgubbe och räcker för mig, ingen lullull här inte.
Bosch är IVT med andra kläder bara, Qvantum från början ett enskilt företag som sålts till en stor drake och tillverkas i Helsingborg, kommer med en BV-VP inom kort och den har nog det mesta i sig, men vet inte.. Viessmann en tysk VP av kvalitet och funnits i många år.
Alla dessa har säkert uppdaterats under åren med övervakning på distans har säkert implemterats, dom kan ju inte stå utanför och är nog gratis. Några tillverkare ska ha betalt per år för att få alla uppgifter ut från VP. är inte säker på om det gäller endast styrning på konsumentnivå.
Har själv en Qvantum dum VP ,ON/OFF ca 20 år nu och är som en Duracelgubbe och räcker för mig, ingen lullull här inte.
Beskriv vilka möjligheter att styra som du har krav på ska finnas.O OskarJ skrev:
Själva grundinställning görs initialt tillsammans med intrimning av hela värmesystemet och fintrimmas ev. sedan första året.
Kvalitetsmässigt är i alla fall historiskt sett Thermia snäppet bättre. Fördelen med Nibe är att reservdelar och rörpulare som har i alla fall någon erfarenhet av prylarna finns överallt. Samtidigt är det en av nackdelarna med Nibe - Det finns återförsäljare och installatörer överallt och Nibe ställer inga större krav, så kompetensen hos de som säljer och installerar prylarna kan variera väldigt mycket. Både Thermia och IVT har lite striktare krav på "certifiering" av installatörerna, men det kan ju samtidigt göra att tillgängligheten blir lite sämre utanför de större orternna. Sen behöver ju inte en "certifierad" IVT-installatör i praktiken vara bättre än en duktig rörkrökare som installerar Nibe-pumpar...
Jag tänker att det är bra att ha reservdelar och märkeskunnig personal på nära håll. Lite tråkigt om närmaste reparatör finns 15 mil bort den dagen något rasar.J jonaserik skrev:Och vad tänker du på då i styrmöjligheter externt. Att som en del ( ironi ) sitta i Australien och styra VP, klart det kan vara bra att ha lite koll på en VP om man reser bort längre tider. Det med vad dom runt om dig säljer, klart dom vill sälja sitt, många köp från respektive fabrikant, blir högre vinst för dom, inget onormalt.
De funktioner jag gärna vill ha är att på sikt kunna köra med styrning mot timpris på elen samt att kunna utnyttja egen elproduktion bättre.
Loggning av drifttider och energiförbrukning ska förstås också finnas. Gärna smartare än manuell avläsning en gång i veckan.
Inte fel du tänker med tillgänglighet vid fel. Dom stora drakarna i landet har varit igång en längre tid och fått ett grepp om marknaden som är av lite ondo. Vad det beror på kan inte sägas, men blir liksom ett monopol av mindre art, som inte är bra. Alla talar bara om dom tre och det måste till lite konkurens för att få ner priserna, som i dag är en guldgruva för dom, tar betalt i förhållande på till vad som kan tas ut som en smärtgräns för en konsument. I mitt tycke så är inte priserna relevanta med kostnader för att tillverka VP. Det gäller att sko sig och inget ovanligt för vissa olika företag.O OskarJ skrev:Jag tänker att det är bra att ha reservdelar och märkeskunnig personal på nära håll. Lite tråkigt om närmaste reparatör finns 15 mil bort den dagen något rasar.
De funktioner jag gärna vill ha är att på sikt kunna köra med styrning mot timpris på elen samt att kunna utnyttja egen elproduktion bättre.
Loggning av drifttider och energiförbrukning ska förstås också finnas. Gärna smartare än manuell avläsning en gång i veckan.
Det med styrning och annat som nu ska ske mot el-priser har dom flesta nu och ingen kan ligga i bakkant för att komma på efterkälken. Och dom flesta har en disply där alla driftförhållande med temperaturer finns och kan läsas av direkt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur bygger jag smartast ny vägg + byte av innertak
Byggmaterial & Byggteknik -
Nya modeller bergvärmepumpar 2024 - effektivare och miljösmartare men också dyrare
Artikelkommentarer -
Ska köpa ny Bergvärmepump
Värmepumpar -
Är strålningen från nya elmätare farlig? (smartmätare)
El -
Hur mycket energi kan man spara på uppvärmning med nya "smarta" termostater jämfört med gamla 70-talsgråa Danfoss?
Värme allmänt