Jag håller på och kikar på en ny värmepump då jag anar att vår IVT Greenline HT-C9 från 2004 sjunger på sista versen.
En parameter som kan vara värd att titta på är om det finns någon som kan serva den nära dig, jag har svårt att hitta någon som kan titta på min pump som inte kör närmare en timme enkel väg, så nästa pump blir troligtvis inte en IVT av den anledningen.
 
useless useless skrev:
För det behöver man ju inte använda någon färdig lösning från värmepumpstillverkaren. Det finns system för eftermontering både på gamla och nya pumpar, t ex Ngenic, som funkar minst lika bra eller bättre.
Ja jag vet att det finns, har tittat på någon variant som använde inomhustempgivaren för styrningen, kändes inte som att det skulle passa mig riktigt. I grunden vill jag inte styra efter inomhustemp, eller iallafall inte efter EN inomhustempgivare.

I vilket fall som helst, det går i princip inte att köpa en Nibepump utan sådan styrning idag så för mig spelar det ingen roll.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Skälet till att byta i förtid är att leveranstiden är väldigt lång på en ny pump och med aktuella elpriset så kan det bli *mycket* dyrt att behöva köra elpatron hela vintern. Det är en risk som inte är trevlig att hantera och att byta i förtid är en blygsam kostnad i sammanhanget.
Sitter i samma sits, har en IVT Greenline som är nånstans 17 år gammal.

En BVP kan mycket väl leva till 25. Så känns dumt att byta i förtid. Men för 6kr / kwh och brist på nya pumpar så håller jag med, då kan ett preventivt byte löna sig mot att köra direktverkande en hel vinter...

Jag köpte en billig jula luft-luft pump utifall min pump skulle rasa, då är jag inte helt på direktverkande el iallafall... Som jag förstår så om en cirkpump rasar så lönar det sig att byta den. Om kompressorn skär är det inte lönsamt men då kan man fortsätta tillverka varmvatten och köra lite låg temp på raddar med eplatronen. och köra max på LLVP Så jag räknar med att jag kan köpa mig tid att få en ny pump om detta händer. Liksom att faktiskt LLVP ger ett jämnare klimat på nedervåningen (reagerar snabbare) och jag kan få kyla på sommaren. Och om BVP inte orkar, så kan LLVP stötta lite. Nu är det väl när det är som kallast det troligen inte orkar, till nästa år ska jag också lägga en regel att LLVP inte går när det är tex <-15. Då är det bättre att BVP går fullt och kör eltillskott tror jag...

Min gamla IVT har jag smartat till lite...

Har kopplat in tempsensorer på in och utgående rad, samt VVBn och en styrning till varmvattentillverkning av/på. Tar in och styr detta i HA där jag även har timpriset på el, så är elpriset högt så tillverkar jag inget varmvatten (eller, jag gör det under de billigaste timmarna).

Till nästa säsong ska jag även styra (lura) tempgivarna för ute och inne så att jag kan lura pumpen att öka lite när det är dyrt och sakta in när det är billigt. Men eftersom systemet är lite underdimensionerat (tror jag) gäller det att inte gasa och bromsa så mkt att elpatronen går in (om inte skillnaden i timpris är mer är 3 ggr då det troligen kan löna sig).

Frågan är ju inte om BVP rasar, utan när. Men jag håller tummarna några vintrar till... :D
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Sitter i samma sits, har en IVT Greenline som är nånstans 17 år gammal.

En BVP kan mycket väl leva till 25. Så känns dumt att byta i förtid. Men för 6kr / kwh och brist på nya pumpar så håller jag med, då kan ett preventivt byte löna sig mot att köra direktverkande en hel vinter...

Jag köpte en billig jula luft-luft pump utifall min pump skulle rasa, då är jag inte helt på direktverkande el iallafall... Som jag förstår så om en cirkpump rasar så lönar det sig att byta den. Om kompressorn skär är det inte lönsamt men då kan man fortsätta tillverka varmvatten och köra lite låg temp på raddar med eplatronen. och köra max på LLVP Så jag räknar med att jag kan köpa mig tid att få en ny pump om detta händer. Liksom att faktiskt LLVP ger ett jämnare klimat på nedervåningen (reagerar snabbare) och jag kan få kyla på sommaren. Och om BVP inte orkar, så kan LLVP stötta lite. Nu är det väl när det är som kallast det troligen inte orkar, till nästa år ska jag också lägga en regel att LLVP inte går när det är tex <-15. Då är det bättre att BVP går fullt och kör eltillskott tror jag...

Min gamla IVT har jag smartat till lite...

Har kopplat in tempsensorer på in och utgående rad, samt VVBn och en styrning till varmvattentillverkning av/på. Tar in och styr detta i HA där jag även har timpriset på el, så är elpriset högt så tillverkar jag inget varmvatten (eller, jag gör det under de billigaste timmarna).

Till nästa säsong ska jag även styra (lura) tempgivarna för ute och inne så att jag kan lura pumpen att öka lite när det är dyrt och sakta in när det är billigt. Men eftersom systemet är lite underdimensionerat (tror jag) gäller det att inte gasa och bromsa så mkt att elpatronen går in (om inte skillnaden i timpris är mer är 3 ggr då det troligen kan löna sig).

Frågan är ju inte om BVP rasar, utan när. Men jag håller tummarna några vintrar till... :D
Min Plan B har varit en beggad pump på blocket. Har haft koll på det ett tag och det finns hela tiden likadana pumpar att köpa för några få tusenlappar. Då kan jag själv enkelt göra ett byte av hela värmepumpen om kompressorn kastar in handduken.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag hade kört vidare med bef system en vinter till alla gånger. Slår du ut offererad byteskostnad på 20år med ränta så är du väl uppe i en 7-10 kkr/år?

Du kommer inte spara mer än så på bättre effektivitet eller smart styrning av nya. Det är enbart om man har rejäl otur med haveri och lång leveranstid på delar som man kan spara något på att byta ut värmepumpen i förtid.
Möjligen kan en ny pump vara lite effektivare pga mindre slitage och drifttimmar men räknar inte med några större skillnader.

Billigaste offerten jag har nu är på straxt under 100k kr efter rot men i princip så är det i samma pengar vi pratar om. Osäkerhetsfaktorn är hur länge nuvarande pump håller, vad den nya kostar om 1-5 år samt vad leveranstiden blir.

MathiasS MathiasS skrev:
Sitter i samma sits. Har en bergvp som är 21 år gammal men som fortfarande går som en klocka. Har noll timmar i eltillskott och värmer 250kvm med 7kW Nibe idag.

Styrning mot elpris ser jag som en självklar funktion som måste finnas oavsett om man köper en on/off eller inverter-VP. Det finns pengar att hämta där och även om jag inte har timavtal idag så tror jag det slutar där förr eller senare.

Onnoff eller inverter är mycket svårare. Jag har anpassat min anläggning till on-offpumpen så att jag inte "drabbas" av dess nackdelar. Jag har, bevisligen, ett bra driftläge även med en dum onoffpump. Är du i samma sits bör man överväga en sådan pump eftersom den är ordentligt billigare än motsvarande inverterpump.

En annan sak som är viktig att ha är lite mer avancerad variant av borrhålsövervakning. Detta verkar i första hand finnas i inverterpumpar.

Sist men inte minst - även de stora tillverkarna har svarta får i produktutbudet. Det gäller att hitta de modeller som har fungerat bra under några år, oavsett onoff/inverter.
Värmesystemet i huset har ett visst behov av uppfräschning men det tas i samma takt som vi går igenom rummen och inget som stressas fram. Gamla radiatorer som ska ersättas och golvvärme ska in i ett badrum och ett sovrum till. Och sen behöver hela systemet balanseras upp men just nu är det enligt principen "rör inte något som nästan fungerar"

Att kunna styra en del av förbrukningen känns i alla fall som nånting som skulle kunna vara aktuellt för vår del. Sen exakt hur är en annan räkneövning där egen elproduktion ska kunna tas med i planeringen.

Förutom att ha jämnare temperatur ut från en inverterstyrd kompressor, vad är egentligen de direkta nackdelarna med av/på? Knäppningar i systemet är knappt märkbart här och allt verkar hänga med bra i temperatursvängingar utomhus även om källaren blir kall när det är soligt på våren och hösten pga litet värmebehov på övervåningen.
 
Styrningen bör väl vara exakt samma för en on-off eller inverter. Jag installerade en helt ny ctc on-off lvvp under hösten då det var vad jag fick tag på. Men innerdelen och styrning är exakt samma oavsett om jag har inverter eller on-off. Den har tom elpris-styrning, men ctc's smartgrid verkar ganska kass så jag kör inte ens den. Kör helt utan tillskott utan problem. Jag antar att det är samma för de flesta tillverkare och oavsett om man kör lvvp eller bv.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag håller på och kikar på en ny värmepump då jag anar att vår IVT Greenline HT-C9 från 2004 sjunger på sista versen.
En parameter som kan vara värd att titta på är om det finns någon som kan serva den nära dig, jag har svårt att hitta någon som kan titta på min pump som inte kör närmare en timme enkel väg, så nästa pump blir troligtvis inte en IVT av den anledningen.
Skulle ju svarat här med ser jag nu...

Thermia finns på samma ort (lokal ÅF/installatör)
IVT finns 20 minuter härifrån, service och installation i hela länet.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Min Plan B har varit en beggad pump på blocket. Har haft koll på det ett tag och det finns hela tiden likadana pumpar att köpa för några få tusenlappar. Då kan jag själv enkelt göra ett byte av hela värmepumpen om kompressorn kastar in handduken.
Smart!!! Har inte tänkt på det, tänkte snarare att värmepumps-reparatörer borde ta tillvara tex fungerande kompressorer när de gör preventiva byten... Men det är väl för stor arbetskostnad för att det ska vara lönsamt...

Om jag monterar ny pump ska jag sätta kulventiler på alla ut och ingående rör, så man kan stänga både brine och radiatorkretsar och ventiler för att sen kunna lufta/fylla enkelt när man bytt.

Egentligen skulle jag vilja flytta min pump 2m, den står dåligt till. Tror de satt den där för att det tidigare stått en oljepanna som kanske stod kvar parallellt med installationen eller till och med varit i drift samtidigt... Egentligen skulle man ju kunna göra detta redan nu, så det är en enkel plug and play att installera en ny pump. Konstigt att man inte alltid gör så. Men iom jag har en LLVP så tänkte jag nog vänta till min pump dör. Jag har inte plats för att ha en komplett reservdelspump, vet inte hur bra de mår att stå "oinkopplade". Men bra att de finns beggade, då kanske man kan göra ett fulbyte om pumpen nu går sönder...
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
O OskarJ skrev:
Förutom att ha jämnare temperatur ut från en inverterstyrd kompressor, vad är egentligen de direkta nackdelarna med av/på? Knäppningar i systemet är knappt märkbart här och allt verkar hänga med bra i temperatursvängingar utomhus även om källaren blir kall när det är soligt på våren och hösten pga litet värmebehov på övervåningen.
Jag ser två faktorer:

1. En on/off kan vara svårare att anpassa till ett borrhål som är på gränsen till att ha rätt kapacitet. Inverterpumparna verkar ha smartare styrning för detta och kan förstås enkelt göras på lägre/lagom effekt.

2. Det är enklare att få en bra driftsmiljö för en inverterpump. Oavsett kompressortyp så eftersträvar vi ju långa gångtider och få start och stopp eftersom det är vad som huvudsakligen har ansetts begränsa livslängden på kompressorn. För att en onnoffpump ska gå "perfekt" behövs typiskt en volymtank som gör systemet trögare.

Baserat på ovanstående borde det också vara enklare att undvika elpatron om hålet orkar med det. VP kan ha effekt för att hantera kalla dagar och sedan köras på lägre effekt för att få ett bra driftsläge övrig tid.

.....men, baksidan av myntet är ju priset för inverterpumpen.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Ett år senare, ingen värmepump beställd ännu :)

Jag har räknat en del på detta och kommit fram till att även om elpriset går mot noll (skatt och överföring kvarstår på nuvarande nivå) så lönar det sig att betala lite extra för en större inverterstyrd efter ganska få år.

Jag har fått ett gäng uppdaterade offerter nu och funderar på att gå vidare med någon av dem.

I prisordning har jag följande att välja på
Thermia Legend 8
Thermia Calibra 8 Eco
Thermia Calibra 12
Mellan dessa tre skiljer det bara ett fåtal tusenlappar, dvs försumbar skillnad.

Thermia Atlas 12
IVT Geo 612
Nibe S1256-13
Här är det från 10-25k högre pris än de tre första alternativen.
Vad hade ni valt?
Thermia Atlas har som fördel att kunna producera enorma mängder varmvatten.
Nibe S1256-13 verkar vara ny modell med annat kylmedium, samma med Calibra 8 Eco. Fördel eller nackdel? Övriga verkar använda R410A.
 
O OskarJ skrev:
Ett år senare, ingen värmepump beställd ännu :)

Jag har räknat en del på detta och kommit fram till att även om elpriset går mot noll (skatt och överföring kvarstår på nuvarande nivå) så lönar det sig att betala lite extra för en större inverterstyrd efter ganska få år.

Jag har fått ett gäng uppdaterade offerter nu och funderar på att gå vidare med någon av dem.

I prisordning har jag följande att välja på
Thermia Legend 8
Thermia Calibra 8 Eco
Thermia Calibra 12
Mellan dessa tre skiljer det bara ett fåtal tusenlappar, dvs försumbar skillnad.

Thermia Atlas 12
IVT Geo 612
Nibe S1256-13
Här är det från 10-25k högre pris än de tre första alternativen.
Vad hade ni valt?
Thermia Atlas har som fördel att kunna producera enorma mängder varmvatten.
Nibe S1256-13 verkar vara ny modell med annat kylmedium, samma med Calibra 8 Eco. Fördel eller nackdel? Övriga verkar använda R410A.
Jag skulle nog titta mera på legenden som jag själv installerade i januari. Räknade på calibra 1,5-7 kw mot 8 kw legenden och skulle ta 15 år att tjäna in mellanskillnaden.legenden har r452.
 
410 vill de ju ta bort och ska minska produktionen med 50% inom några år inom eu på denna och andra köldmediet med högt gwp. Så det kan ju bli riktigt dyra reparationer om det skulle behövas ny gas om några år. R32 är lite bättre men propan är på frammarsch.
 
V växelventil skrev:
Jag skulle nog titta mera på legenden som jag själv installerade i januari. Räknade på calibra 1,5-7 kw mot 8 kw legenden och skulle ta 15 år att tjäna in mellanskillnaden.legenden har r452.
Installerat och klart skiljer det cirka 2000kr mellan Legend och Calibra.

Det är nånstans runt 1000-2000kwh beroende på elpris.

Då har Calibran i alla fall enligt specifikationen 15% högre effektivitet. Baserat på ett värmebehov på 25000kwh per år är det stor skillnad om man slår ut det på 20 år.
 
E Emanuel01 skrev:
410 vill de ju ta bort och ska minska produktionen med 50% inom några år inom eu på denna och andra köldmediet med högt gwp. Så det kan ju bli riktigt dyra reparationer om det skulle behövas ny gas om några år. R32 är lite bättre men propan är på frammarsch.
Värt att tänka på!

Finns det mer information kring detta att läsa någonstans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.