12 786 läst · 98 svar
13k läst
98 svar
Ny "smart" bergvärmepump eller gammal beprövad teknik?
Då måste du fått ett bra pris för när vi köper in calibran mot legenden skiljer det 10000 i inköp..O OskarJ skrev:
Jag ser nu att jag jämfört två olika bolag så Calibran är från en billigare installatör.V växelventil skrev:
Jag ska se över mina beräkningar en gång till och se vart det landar. En del av vinsten ligger i att kapa antalet timmar vi kör tillskott. Denna vinter lev det runt 250 timmar, delvis beroende på väldigt kall januari.
Sedan är det bra att både legenden och calibran kan du markera att man kan ha extra varmvatten valbart om man har behov av det.Själva har inte fått slut på varmvatten med vanliga thermian diplomaten trots tonårsdöttrar när dom bodde hemma.O OskarJ skrev:Jag ser nu att jag jämfört två olika bolag så Calibran är från en billigare installatör.
Jag ska se över mina beräkningar en gång till och se vart det landar. En del av vinsten ligger i att kapa antalet timmar vi kör tillskott. Denna vinter lev det runt 250 timmar, delvis beroende på väldigt kall januari.
Den stora skillnaden som jag ser mot min beräkning är att jag har räknat på högre SCOP på inverterpumparna och dessutom jämför en 8kw mot en 12kw. 12kw inverterpumpar ligger på nära 6 på SCOP35 och runt 4,5 på SCOP55. Våra förutsättningar är förstår lite speciella då halva huset har golvvärme och resten värms med radiatorer.V växelventil skrev:
De on/off-pumpar jag kollat på har SCOP 35 runt 4-5 och SCOP 55 kring 3-4, dvs en bit lägre.
Värmebehov (extremt grovt uppskattat) cirka 28000kwh per år.
Räknat på 8kw pump med SCOP55 på 3,7 blir det cirka 7500kwh. Här behövs garanterat tillskott på cirka 1000-2000kwh per år såvida vi inte har katastrofal effektivitet på nuvarande värmepump.
Räknat på 12kw med SCOP55 på 4,3 borde det bli cirka 6500kwh och betydligt mindre behov av tillskott, men säg 250-500kwh beroende på hur mycket vårt borrhål orkar med. Ser sällan minusgrader på ingående ledning ens i slutet på vintern.
Vart räknar jag bort mig?
Om du kör tibber välj en som stödjer det från start.... IVT är kass. Mvh Geo 508cO OskarJ skrev:Ett år senare, ingen värmepump beställd ännu
Jag har räknat en del på detta och kommit fram till att även om elpriset går mot noll (skatt och överföring kvarstår på nuvarande nivå) så lönar det sig att betala lite extra för en större inverterstyrd efter ganska få år.
Jag har fått ett gäng uppdaterade offerter nu och funderar på att gå vidare med någon av dem.
I prisordning har jag följande att välja på
Thermia Legend 8
Thermia Calibra 8 Eco
Thermia Calibra 12
Mellan dessa tre skiljer det bara ett fåtal tusenlappar, dvs försumbar skillnad.
Thermia Atlas 12
IVT Geo 612
Nibe S1256-13
Här är det från 10-25k högre pris än de tre första alternativen.
Vad hade ni valt?
Thermia Atlas har som fördel att kunna producera enorma mängder varmvatten.
Nibe S1256-13 verkar vara ny modell med annat kylmedium, samma med Calibra 8 Eco. Fördel eller nackdel? Övriga verkar använda R410A.
SCOP är ett hittepåvärde men COP är mätt vid en specifik mätpunkt för både förångning och kondensering samt enligt en gemensam norm. Att den skulle skilja mot verkligheten skulle förvåna många! COP är dessutom inte svårt att kontrollmäta själv där hemma på sin egen pump.J jonaserik skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 955 inlägg
SCOP är ju ändå en standardiserad metod för att få ett vettig värde att jämföra pumpar med.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 955 inlägg
Jag har nog inte sett själva standarden, men en beskrivning av hur man räknar ut den.NICHOLAS J skrev:
Här är ett exempel:
https://www.eurovent-certification....y-efficiency#How is a SCOP rating calculated?
Hur fick du fram tillskottstimmarna?O OskarJ skrev:Den stora skillnaden som jag ser mot min beräkning är att jag har räknat på högre SCOP på inverterpumparna och dessutom jämför en 8kw mot en 12kw. 12kw inverterpumpar ligger på nära 6 på SCOP35 och runt 4,5 på SCOP55. Våra förutsättningar är förstår lite speciella då halva huset har golvvärme och resten värms med radiatorer.
De on/off-pumpar jag kollat på har SCOP 35 runt 4-5 och SCOP 55 kring 3-4, dvs en bit lägre.
Värmebehov (extremt grovt uppskattat) cirka 28000kwh per år.
Räknat på 8kw pump med SCOP55 på 3,7 blir det cirka 7500kwh. Här behövs garanterat tillskott på cirka 1000-2000kwh per år såvida vi inte har katastrofal effektivitet på nuvarande värmepump.
Räknat på 12kw med SCOP55 på 4,3 borde det bli cirka 6500kwh och betydligt mindre behov av tillskott, men säg 250-500kwh beroende på hur mycket vårt borrhål orkar med. Ser sällan minusgrader på ingående ledning ens i slutet på vintern.
Vart räknar jag bort mig?![]()
Tog fram mitt gamla beräkningsprogram
och där ser du tillskott skulle gå in vid -11.8 men borrade 13 meter till från 137m till 150 meter och med min thermia tws 8 kw så gick tillskott in vi -21 grader.Totalt under 19 års tid så hade jag under 500 timmar tillskott och då det mesta på legionella körningar.
PS:Calibran är förberedd för att köra onlinestyrning men inte Legenden.
Redigerat:
Antal timmar tillskott på nuvarade värmepump är från min egna statistik. Läser av antalet timmar tillskott och hur mycket kompressorn har gått varje vecka. Senaste säsongen landade på cirka 300 timmar vilket stämmer ganska bra med genomsnittet senaste 22 åren. Totalt tillskott sen installation är 6900 timmar.V växelventil skrev:Hur fick du fram tillskottstimmarna?
Tog fram mitt gamla beräkningsprogram
och där ser du tillskott skulle gå in vid -11.8 men borrade 13 meter till från 137m till 150 meter och med min thermia tws 8 kw så gick tillskott in vi -21 grader.Totalt under 19 års tid så hade jag under 500 timmar tillskott och då det mesta på legionella körningar.
PS:Calibran är förberedd för att köra onlinestyrning men inte Legenden.
En 7-8kw är i klenaste laget för vårt hus vilket gör att det räcker med -7-8 grader för att den inte ska klara allt utan tillskott.
Beräkningen mot en ny värmepump är 110% gissning. Men förmodligen har en 12kw lättare att klara toppeffektbehoven även om den blir lite begränsad av borrhålet.
Ju mer jag räknar på detta desto svårare inser jag att det är.
Men i Kalmar-området har vi inte många dagar/år med -8 eller kallare.😉O OskarJ skrev:Antal timmar tillskott på nuvarade värmepump är från min egna statistik. Läser av antalet timmar tillskott och hur mycket kompressorn har gått varje vecka. Senaste säsongen landade på cirka 300 timmar vilket stämmer ganska bra med genomsnittet senaste 22 åren. Totalt tillskott sen installation är 6900 timmar.
En 7-8kw är i klenaste laget för vårt hus vilket gör att det räcker med -7-8 grader för att den inte ska klara allt utan tillskott.
Beräkningen mot en ny värmepump är 110% gissning. Men förmodligen har en 12kw lättare att klara toppeffektbehoven även om den blir lite begränsad av borrhålet.
Ju mer jag räknar på detta desto svårare inser jag att det är.