Det blir Festool. Har en festool dammsugare hemma med bajonettkoppling.
Hade TS 55 REBQ innan men ibland kan den upplevs som klen, speciellt i hårt trämaterial. I princip omöjligt att såga i tjock 40-45mm massiv ek med fintandade klinga även vass, utan PW12 panther klinga måste först tas fram och därefter finsåga 1mm från kant.

Nu kom den efterlängtade nya 60 med starkare motor på 1500w istället för 1200 och med tunnare klinga.
Fast det finns även batterivariant TSC vilket lockar lite.

Vet inte vilken av dom jag bör välja. Kan vara skönt att jobba sladdfritt men det spelar ju inte roll om dammsugaren ändå ska anslutas. Det blir en "sladd" oavsett. Hur bra jobbar påsen om man vill ha sågen helt fristående?

Tacksam för era åsikter

• Gilla
Lundmarkarn
  • Laddar…
Jag personligen gillar nätdrivna maskiner när det gäller sänksåg gersåg klyv osv. Man är stationär ändå med dammsugare på.

Rickard.
Oavsett såg så kommer det vara jäkligt tufft att såga så tjock ek med fintandad klinga, lite mer kraft ändrar inte det.

Jag tycker klingorna som sitter på dom allra flesta sänksågar tappar funktion redan vid ≈2cm massivt trä. Jag kör ungefär hälften så många tänder och det är ingen märkbar försämring i kvalitén för 99% av det jag gör och är det noga måste man ju oavsett dra några drag med hyveln så jag ser bara fördelar.

Angående batteri eller sladd är ju högst personligt, min sänksåg används främst inomhus med dammsugare så jag sparade några kronor och valde sladd och har aldrig ångrat mig.

Redigerat:
Om sågen ändå ska vara "bunden" till dammsugaren så anser jag att nätströmsdriven såg är bästa alternativet. Själv kör jag batteridriven eftersom jag gillar mobiliteten.

U
Behovs verkligen sänk-funktionen när du såga 45mm ek?
Kraftigare cirkelsåg med skena är väll att föredra för en sån operation

Jag har aldrig kört min hkc med dammsugare för att jag blivit för bekväm av mig. Om jag haft blåtandsstyrning kanske saker varit annorlunda. Sänksågen däremot har jag alltid haft dammsugarkopplad. Min jämförelse är alltså lite äpplen mot päron, men cirkel med påse är (förstås) väldigt mycket stökigare än sänksåg med dammsugare. Tillräckligt mycket för att det ska vara störande, men inte tillräckligt mycket för att få mig att koppla in dammsugaren när jag befinner mig mitt i ett byggprojekt.

Slutsatsen måste nog ändå vara att du skaffar en hkc först för att få en känsla för hur mycket du värdesätter rörelsefriheten. Då borde du ha bättre underlag för att veta vilken sänksåg du vill ha.

F fiskbuggaren skrev:
Jag har aldrig kört min hkc med dammsugare för att jag blivit för bekväm av mig. Om jag haft blåtandsstyrning kanske saker varit annorlunda. Sänksågen däremot har jag alltid haft dammsugarkopplad. Min jämförelse är alltså lite äpplen mot päron, men cirkel med påse är (förstås) väldigt mycket stökigare än sänksåg med dammsugare. Tillräckligt mycket för att det ska vara störande, men inte tillräckligt mycket för att få mig att koppla in dammsugaren när jag befinner mig mitt i ett byggprojekt.

Slutsatsen måste nog ändå vara att du skaffar en hkc först för att få en känsla för hur mycket du värdesätter rörelsefriheten. Då borde du ha bättre underlag för att veta vilken sänksåg du vill ha.
Jag har haft TS55:an och bytte till en HKC55. HKC:n är avsevärt sämre med en dammsugare jämfört med TS:an. Detta trots jag har täckskyddet som ska förhindra att spånen blåsas rakt ut från sidan.
Dessutom är själva sänksågsfunktionen på HKC:n lite mer krånglig jämfört med TS55:an samt motorn är ganska klen. Jag gillar HKC:n pga. den är sladdlös och "kan allt", men saknar TS:an varje gång jag behöver kapa skivmaterial.

Jag testade en ts60... Fy fabian vad stark den var. 45mm ek kändes som mdf på 20mm nästan.
Gillade sågen och lade en beställning från Tyskland. 6150kr inkl frakt känns som ett helt OK pris.

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.