8 181 läst ·
90 svar
8k läst
90 svar
ny router
Sida 1 av 7
fick fiber idag och skulle flytta min netgear n600 till fiberinstallationen, men när jag starta upp n600 så får den ingen kontakt med internet, inte heller lyser lampan som indikerar att den är ansluten.
Provade med sladden direkt i datorn och det funkade.
Troligtvis är wan porten bränd? eller vad kan ha hänt?, nån som vet om det går att fixa?
annars tips på en bra stabil och hållbar router i prisklassen 1000-2000 har inga speciella krav och 100/10 uppkoppling så farten klarar de flesta av skulle jag tro, har inga hårddiskar eller streamar film från disk
Provade med sladden direkt i datorn och det funkade.
Troligtvis är wan porten bränd? eller vad kan ha hänt?, nån som vet om det går att fixa?
annars tips på en bra stabil och hållbar router i prisklassen 1000-2000 har inga speciella krav och 100/10 uppkoppling så farten klarar de flesta av skulle jag tro, har inga hårddiskar eller streamar film från disk
Tror inte din router är kass. Låter osannolikt. Började du med datorn i, så behöver ofta dhcpservern hos din tjänsteleverantör ett tag på sig att förstå att din macadress har bytts ut. Fabriksåterställ routern och låt den sitta i över natten så får vi se sedan.nino skrev:fick fiber idag och skulle flytta min netgear n600 till fiberinstallationen, men när jag starta upp n600 så får den ingen kontakt med internet, inte heller lyser lampan som indikerar att den är ansluten.
Provade med sladden direkt i datorn och det funkade.
Troligtvis är wan porten bränd? eller vad kan ha hänt?, nån som vet om det går att fixa?
annars tips på en bra stabil och hållbar router i prisklassen 1000-2000 har inga speciella krav och 100/10 uppkoppling så farten klarar de flesta av skulle jag tro, har inga hårddiskar eller streamar film från disk
Kan vara så att routern är ställd på fast hastighet på WAN porten typ 10 meg och din nya fiber konverterare vill köra 100 eller 1000. Och nu när jag skriver kan det även vara så att din dator är kör auto midx så att du behöver byta mellan rak och korsad kabel eller tvärt om.
Men han borde väl ha länk ändå?Jocke Best skrev:
har återställt routern,
innan satt den kopplade efter telias router, som var kopplad som brygga eller vad man säger använde alltså inte den som wifi, när jag kopplade tillbaka allt så funkade det inte med telia heller
nätverkskabel fick jag med en med fiberinstallationen så den bör ju vara ok men jag har även provat med andra kablar
lampan som indikerar att det är en kabel i borde väl tändas på både fiberdosan och på routern även om dhcp blir förvirrad av mac adressen?
innan satt den kopplade efter telias router, som var kopplad som brygga eller vad man säger använde alltså inte den som wifi, när jag kopplade tillbaka allt så funkade det inte med telia heller
nätverkskabel fick jag med en med fiberinstallationen så den bör ju vara ok men jag har även provat med andra kablar
lampan som indikerar att det är en kabel i borde väl tändas på både fiberdosan och på routern även om dhcp blir förvirrad av mac adressen?
Japp, det borde den. Verkar onekligen som något är trasigt då.nino skrev:har återställt routern,
innan satt den kopplade efter telias router, som var kopplad som brygga eller vad man säger använde alltså inte den som wifi, när jag kopplade tillbaka allt så funkade det inte med telia heller
nätverkskabel fick jag med en med fiberinstallationen så den bör ju vara ok men jag har även provat med andra kablar
lampan som indikerar att det är en kabel i borde väl tändas på både fiberdosan och på routern även om dhcp blir förvirrad av mac adressen?
lurar på ubiquiti router lite och en unifi ap-ac lite om det är så att min är trasig
Om jag förstått det rätt så kräver ap ingen egen ström utan matas via nätverkskabeln
Lite snålt med 3 lan portar, ps4 ska ha en och ap ska ha en och ev så måste jag ha en till ap i framtiden då är det fullt...
kan man komplettera så man får fler portar enkelt och billigt?
Om jag förstått det rätt så kräver ap ingen egen ström utan matas via nätverkskabeln
Lite snålt med 3 lan portar, ps4 ska ha en och ap ska ha en och ev så måste jag ha en till ap i framtiden då är det fullt...
kan man komplettera så man får fler portar enkelt och billigt?
Det är ju kul att köpa nya grejer men jag är fortfarande inne på att du inte får länk mellan wan port på router och fiberkonverteraren.
Testa att koppla datorn mot wan porten bara för att se om du får länk. Får du länk vet du att wan porten fungerar. Gör den detta får man titta på inställningar och rak/korsad kabel.
Testa att koppla datorn mot wan porten bara för att se om du får länk. Får du länk vet du att wan porten fungerar. Gör den detta får man titta på inställningar och rak/korsad kabel.