fick fiber idag och skulle flytta min netgear n600 till fiberinstallationen, men när jag starta upp n600 så får den ingen kontakt med internet, inte heller lyser lampan som indikerar att den är ansluten.
Provade med sladden direkt i datorn och det funkade.

Troligtvis är wan porten bränd? eller vad kan ha hänt?, nån som vet om det går att fixa?
annars tips på en bra stabil och hållbar router i prisklassen 1000-2000 har inga speciella krav och 100/10 uppkoppling så farten klarar de flesta av skulle jag tro, har inga hårddiskar eller streamar film från disk
 
Jag har en Asus RT-N56U, tror inte att det är den som ligger i butikerna idag men är väldigt nöjd, skulle nog välja Asus igen när den lägger av
 
  • Gilla
erikssonandreas och 1 till
  • Laddar…
J
nino skrev:
fick fiber idag och skulle flytta min netgear n600 till fiberinstallationen, men när jag starta upp n600 så får den ingen kontakt med internet, inte heller lyser lampan som indikerar att den är ansluten.
Provade med sladden direkt i datorn och det funkade.

Troligtvis är wan porten bränd? eller vad kan ha hänt?, nån som vet om det går att fixa?
annars tips på en bra stabil och hållbar router i prisklassen 1000-2000 har inga speciella krav och 100/10 uppkoppling så farten klarar de flesta av skulle jag tro, har inga hårddiskar eller streamar film från disk
Tror inte din router är kass. Låter osannolikt. Började du med datorn i, så behöver ofta dhcpservern hos din tjänsteleverantör ett tag på sig att förstå att din macadress har bytts ut. Fabriksåterställ routern och låt den sitta i över natten så får vi se sedan.
 
Kan vara så att routern är ställd på fast hastighet på WAN porten typ 10 meg och din nya fiber konverterare vill köra 100 eller 1000. Och nu när jag skriver kan det även vara så att din dator är kör auto midx så att du behöver byta mellan rak och korsad kabel eller tvärt om.
 
Jocke Best skrev:
Tror inte din router är kass. Låter osannolikt. Började du med datorn i, så behöver ofta dhcpservern hos din tjänsteleverantör ett tag på sig att förstå att din macadress har bytts ut. Fabriksåterställ routern och låt den sitta i över natten så får vi se sedan.
Men han borde väl ha länk ändå?
 
Vad hade du routern till innan var det en tjänst också ansluten till dess wanport?
Hur ser det ut i routerns inställningar?
 
har återställt routern,
innan satt den kopplade efter telias router, som var kopplad som brygga eller vad man säger använde alltså inte den som wifi, när jag kopplade tillbaka allt så funkade det inte med telia heller :(

nätverkskabel fick jag med en med fiberinstallationen så den bör ju vara ok men jag har även provat med andra kablar

lampan som indikerar att det är en kabel i borde väl tändas på både fiberdosan och på routern även om dhcp blir förvirrad av mac adressen?
 
J
nino skrev:
har återställt routern,
innan satt den kopplade efter telias router, som var kopplad som brygga eller vad man säger använde alltså inte den som wifi, när jag kopplade tillbaka allt så funkade det inte med telia heller :(

nätverkskabel fick jag med en med fiberinstallationen så den bör ju vara ok men jag har även provat med andra kablar

lampan som indikerar att det är en kabel i borde väl tändas på både fiberdosan och på routern även om dhcp blir förvirrad av mac adressen?
Japp, det borde den. Verkar onekligen som något är trasigt då.
 
lurar på ubiquiti router lite och en unifi ap-ac lite om det är så att min är trasig

Om jag förstått det rätt så kräver ap ingen egen ström utan matas via nätverkskabeln
Lite snålt med 3 lan portar, ps4 ska ha en och ap ska ha en och ev så måste jag ha en till ap i framtiden då är det fullt...
kan man komplettera så man får fler portar enkelt och billigt?
 
Kör bara en LAN port och sätt en switch efter routern den dagen du behöver fler portar
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Om jag fatta rätt så var det ingen poe på routern men det följer med en poe injektor med apn, nån som vet?
 
nino skrev:
Om jag fatta rätt så var det ingen poe på routern men det följer med en poe injektor med apn, nån som vet?
Det är korrekt uppfattat så länge som man köper AP styckevis. I deras 3-pack ingår inte POE-injektor av någon anledning.
 
Det är ju kul att köpa nya grejer men jag är fortfarande inne på att du inte får länk mellan wan port på router och fiberkonverteraren.
Testa att koppla datorn mot wan porten bara för att se om du får länk. Får du länk vet du att wan porten fungerar. Gör den detta får man titta på inställningar och rak/korsad kabel.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Provar, man kan ju alltid skicka tillbaka grejerna (lär inte hända men man kan )
 
Händer ingenting när jag stoppar kabeln i wan porten på routern, använder jag en av lan portarna så dyker den upp i utforskaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.