Byggahus.se

Ny rapport

1. magnuse74
    Medlem · Västerbotten · 346 inlägg

magnuse74

Medlem
    http://vk.se/Article.jsp?article=406601

http://www.konsumentverket.se/Globa..._29_Bygga_smahus_pa_husforetagens_villkor.pdf

/ Magnus

Redigerat 28 dec 2010 12:37
  2. J
    Medlem · 180 inlägg

JK

Medlem
    Läste snabbt genom rapporten. Kan inte säga att jag är förvånad att Willa Nordic är med i listan över husföretag med oskäliga avtalsvillkor. De tillämpar dessutom dessa oskäliga avtalsvillkor med brutal kraft.

3. mhg_3
    Medlem · Stockholm · 495 inlägg

mhg_3

Medlem
    alla husföretag är ju med i listan typ...

4. M
    Medlem · 80 inlägg

mfransso

Medlem
    Detta var inte en dag för tidigt, att det förhöll sig så visste redan många av oss. Nu vill vi även se en åtgärd som möjliggör för konsumenten att tvinga husföretagen att följa gällande regler och förordningar så man slipper höra "en sak är att ha rätt, och en helt annan att få rätt", som vi fick höra Bollebygdshus advokat säga.

/MF

5. E
    Medlem · Stockholm · 426 inlägg

Evi

Medlem
    Kan bara hålla med föregående talare - inte en dag för tidigt. Har också läst rapporten. Kan bara hoppas att Konsumentverket framhärdar här, och går vidare med de husföretag som inte följer lagen.
    Lag skall följas, även av denna märkliga bransch.

6. T
    Medlem · Skåne · 21 inlägg

TJ1965

Medlem
    När jag var kritisk till vårt avtal, skröt vår hussäljare om hur bra kontrakts de hade, det hade fått beröm av advokater mfl.

Uppenbarligen gav då inte konsumentverket dem beröm i alla fall...

7. mhg_3

mhg_3

Medlem
    Jag har läst rapporten och gick igenom vårt avtal med husleverantören och hittade två träffar från rapporten, dock känns de inte allvarliga. När jag däremot går igenom avtalet med grundentreprenören står det att GAR-BO ska utse besiktningsman, att man ska ha en oberoende besiktningsman när huset är färdigställt är jag med på men gäller detta även för grunden egentligen eller spelar detta ingen roll tro? Någon som vet eller vill gissa? :)

8. J
    Medlem · Halland · 1 275 inlägg

jhenrikj

Medlem
    Att GAR-BO utser besiktningsmän beror väl på att GAR-BO även står för färdigställande/byggfelförsäkringen. Om jag ska försäkra ett hus för mångmiljonbelopp så skulle jag vilja vara alldeles säker på att besiktningen görs av folk jag kan lita på och inte vem som helst.

Sen är det givetvis fritt för kunden att ta dit en egen besiktningsman (jag hade t.ex min KA med på kontrollbesiktningen som påpekade ett och annat som besiktningsmannen missade), men att GAR-BO har som krav att få ta dit en egen för att säkerställa att huset är bra byggt tycker jag är en självklarhet eftersom de riskerar att få stå för stora summor om det skiter sig.

9. mhg_3

mhg_3

Medlem
    Tack jhenrikj, låter som en bra slutsats av vad jag skrev! Antar att KA är den som inspekterar under byggets gång och vi tar dit en egen besiktningsman först när bygget ska slutbesiktigas. Att GAR-BO vill besiktiga grunden låter väl sunt det med precis som du skriver!

10. O
    Medlem · Västerbotten · 157 inlägg

Oppe

Medlem
    En KA skall bara se till att de regler som kommunen och myndigheter ställer på kontrollplaner och liknande uppfylls. Har i princip inget med kvaliteten på själva bygget att göra. Har hört att man skall byta namn till Kontrollansvarig i stället för att inte missleda folk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.