2 089 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Ny panna?
Sida 1 av 2
Hej, i tisdags när jag kom från skidåkningen så var det lite fukt framför/under pannan men jag tänkte att det lyckats snöa eller regna in i skorstenen så jag laddade pannan och tände. Återgick sedan till jobbet. Efter en stund gick jag ner och "vände' pannan. För att kolla att den tog sig så öppnade jag den nedre luckan för att se att draget räckte till för att underförbränningen skulle fungera. Ut kommer en lite större skvätt vatten så då förstod jag att pannan kanske inte var helt frisk. Några timmar senare när allting hunnit kallna, och jag jobbat klart, så skrapade jag ur askan och kunde konstatera att det kom en liten man stadig ström av vatten längst bak på den betongsten där veden läggs.
Mitt pannrum är ganska litet, det finns plats för den 500-liters acktank som står där och pannan. Dagens panna, en Euronom keramex på 15KW, är 60 centimeter djup och bred med skorstenen rakt upp. Nu undrar jag om någon vet en lämplig modell att ersätta den med? Jag hittade en Värmebaronen som går dit rent fysiskt men den är på ~30KW. Enligt rörmockarfirman fungerar det inte att köra en så kraftig panna mot min lilla tank. Stämmer det? Jag kan mycket väl tänka mig att det skulle kunna bli problem och att det inte är optimalt, men exakt vad är problemet?
Frågan är kanske inte så mycket för att jag inte litar på rörisen utan mer att jag gärna vill förstå hur saker fungerar, eller inte fungerar.
Med vänlig hälsning
Erik
Mitt pannrum är ganska litet, det finns plats för den 500-liters acktank som står där och pannan. Dagens panna, en Euronom keramex på 15KW, är 60 centimeter djup och bred med skorstenen rakt upp. Nu undrar jag om någon vet en lämplig modell att ersätta den med? Jag hittade en Värmebaronen som går dit rent fysiskt men den är på ~30KW. Enligt rörmockarfirman fungerar det inte att köra en så kraftig panna mot min lilla tank. Stämmer det? Jag kan mycket väl tänka mig att det skulle kunna bli problem och att det inte är optimalt, men exakt vad är problemet?
Frågan är kanske inte så mycket för att jag inte litar på rörisen utan mer att jag gärna vill förstå hur saker fungerar, eller inte fungerar.
Med vänlig hälsning
Erik
Effekten på pannan har inget med det att göra, utan det är mängden ved du kan elda innan tanken är full.
Med tex den pannan du nämner kan du kanske fylla den till 1/3 varje gång du eldar. Inte optimalt men det fungerar.
Med tex den pannan du nämner kan du kanske fylla den till 1/3 varje gång du eldar. Inte optimalt men det fungerar.
Lite så jag tänker. Borde det inte bli lite mer än 1/3-del, effekten är ju "bara" ungefär den dubbla.dof skrev:
Effekten spelar nästan ingen roll utan det är mängden ved du kan elda per ilägg som styr tankvolymen. 1/3 tog jag bara som ett exempel. De flesta tillverkare av liknande pannor brukar rekommendera ca 1500l tankvolym och du har 1/3 av det.
Storleken på Laddomaten kan behöva ökas om effekten ökas 100%. Men som ovan så om bör det funka även med bara 500l om man ev. inte fyller den fullt. Det är väl idag svårt att hitta vedpannor med effekt på 15kW, dom flesta ligger väl på 25-30kW. Iallafall om det ska vara en med keramik och omvänd förbränning.
Med laddomaten menar du "cirkulatonspumpen" eller något annat. Jag läste att den inte får ladda för snabbt då det pajar skiktningen i tanken.Kuslake skrev:
Storleken på Laddomaten kan behöva ökas om effekten ökas 100%. Men som ovan så om bör det funka även med bara 500l om man ev. inte fyller den fullt. Det är väl idag svårt att hitta vedpannor med effekt på 15kW, dom flesta ligger väl på 25-30kW. Iallafall om det ska vara en med keramik och omvänd förbränning.
Det är en nästan omöjlig frågaE EBMTJ skrev:
Hur ser din tillgång till ved ut? Har du egen skog eller behöver du köpa?
Hur lever du? Måna långa arbetspass hemifrån där huset står tomt eller är du eller eventuell familjemedlem hemma och eldar? Om du har familj som kan elda, vill de elda eller kommer det att vara en konstant konflikthärd?
Kommer ett köp av bergvärmepump ge ekonomisk stress?
Ska du bo länge i huset eller planerar du att sälja? Om du planerar att sälja, vad är mest attraktivt för flest köpare? Kommer investeringen att återspegla sig i försäljningspriset om du planerar att sälja?
Tillägg: Välj det uppvärmningssystem som ger dig mest livskvalitet.
Jag har kanske varit lite snål med inparametrar. Ingen egen eller i alla fall förhållandevis lite egen ved.
Vi är två i huset och inga nuvarande planer på att sälja. Förra året gjorde jag 4 eller 5 besök på kontoret och hittills i år ett. Vid försäljning antar jag att *värmepump är mest attraktivt men det är ju bara en gissning som dessutom inte besvaras lika av alla framtida eventuella spekulanter.
För tillfället köper jag veden till ett ganska bra pris, även om den stigit i pris de senaste åren. Där har jag dessutom frågan, hur länge orkar den mannen med att hugga ved.
Sen är jag naturligtvis medveten om hur svårt det är att besvara frågan och att jag fortfarande kommer att vara kvar i "Aftonbladet eller Expressen" velandet.
Det enda som skulle kunna göra valet enkelt är om det skulle visa sig vara en väldigt markant prisskillnad mellan de båda alternativen eller en ännu mer markant skillnad i leveranstid.
Vi är två i huset och inga nuvarande planer på att sälja. Förra året gjorde jag 4 eller 5 besök på kontoret och hittills i år ett. Vid försäljning antar jag att *värmepump är mest attraktivt men det är ju bara en gissning som dessutom inte besvaras lika av alla framtida eventuella spekulanter.
För tillfället köper jag veden till ett ganska bra pris, även om den stigit i pris de senaste åren. Där har jag dessutom frågan, hur länge orkar den mannen med att hugga ved.
Sen är jag naturligtvis medveten om hur svårt det är att besvara frågan och att jag fortfarande kommer att vara kvar i "Aftonbladet eller Expressen" velandet.
Det enda som skulle kunna göra valet enkelt är om det skulle visa sig vara en väldigt markant prisskillnad mellan de båda alternativen eller en ännu mer markant skillnad i leveranstid.
Något osäker på vokabulären så jag beskriver hur det fungerar. På vattenröret ut ur pannan sitter en termostat som vid temperatur högre än termostatens inställning aktiverar en cirkulationspump som trycker in vatten i pannan. Utgående vatten går sedan under taket och sedan rakt ner i acktanken.D Daniel 109 skrev:
Har du inte plats för tankar utanför pannrummet ?
Atmos har en panna på 19kw men även den rekommenderas att eldas mot 1000-1500L
Atmos har en panna på 19kw men även den rekommenderas att eldas mot 1000-1500L
Japp den får säkert plats i vardagsrummet om jag flyttar soffan men känns inte jättelockande. Jag tror dessutom att det skulle kunna bli svårt att få igenom i förhandlingarna med sambon.Huggabuggaa skrev:
såg även att dom hade en på 15kw och rekommenderas att eldas mot 750-1000L och får du in en 500 så får du säkert in en 750LE EBMTJ skrev:
Eftersom ni inte har planer platt sälja hade jag valt utifrån er situation och inte fokuserat på en teoretisk försäljning.E EBMTJ skrev:Jag har kanske varit lite snål med inparametrar. Ingen egen eller i alla fall förhållandevis lite egen ved.
Ved låter som ett hållbart val för er om ni trivs med det idag. En annan fördel med ved är att det tycks fungera med ert hus idag. Är huset äldre och har självdrag kan det bli lite meckigt med ventilationen om man byter ut vedpanna mot bergvärme eftersom den varma murstocken är en viktig del av ventilationen.
Ni kanske ska börja leta efter en kompletterande vedleverantör redan nu.
Vilken panna som passar ert hus bäst kan jag för lite om. När vi valde fick vi bra hjälp av en röris som var van vid vedeldade pannor.
Som bakgrundsinformation har vi ett hus med vedpanna ( egentligen kökspanna kopplad mot ackumulatortank och vattenburen värme - men samma princip som en vedpanna) och ett som vi är i planeringsstadiet för att ersätta den vedeldade med markvärme.