4 857 läst ·
30 svar
5k läst
30 svar
Ny Panasonic luftvärmepump knakar och låter
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Ja det är lite klurigt vad man som slutkund ska veta eller hur man ska kunna söka info om tex knäppningar i plasten vid avfrostning för varje modell.D DesertAngel skrev:Jag tycker det är klurigt överlag. Vår gamla Mitsubishi hade inga knäppningar alls. Mina föräldrar har en Fujitsu som är ett par år gammal, inte heller den har några knäppningar i plasten heller. Men att man då ska hävda att detta är normalt för vår Panasonic, som ändå inte är den billigaste modellen. Jag blir förvirrad, hur kunde vi undvikit detta?
Finns troligen något finstilt på tillverkarens hemsida om att det kan förekomma ljud som tex knäppningar vid avfrostning men knappast någon info om hur mycket.
Har tyvär inget bra svar på hur du ska få detta åtgärdat, om den kommer från Panasonic Sverige så får du testa att maila dom.
Hej! Hur löste det sig med knäppningar och liknande? Vi upplever samma sak med våran helt nyinstallerade NZ25YKE från panasonic. Bytade till den från våran gamla qlima som inte orkade med. Men den gamla lät nästan ingenting i plast osv.
Medlem
· Västa Götaland
· 14 inlägg
Hej!emillin98 skrev:
Vi kämpar på med reklamationsprocessen. Tänker inte acceptera en maskin som låter så att vi väcks på natten, det kan inte vara ok på något sätt. Förstår inte hur de kan sälja dessa pumpar.. Vi har dokumenterat ljuden, och sparat all korrespondens i samband med köp och reparationsförsök, så vi håller tummarna att vi snart får sluta kriga och kan häva köpet.
”fördelen” vi har är att den sitter i vardagsrummet på nedanvåningen så den stör som tur är inte på natten vid sovtid. Men går lixom inte att bara titta lite enkelt på tv utan att man har hur det knäpper från plasten, grymt enerverande.D DesertAngel skrev:Hej!
Vi kämpar på med reklamationsprocessen. Tänker inte acceptera en maskin som låter så att vi väcks på natten, det kan inte vara ok på något sätt. Förstår inte hur de kan sälja dessa pumpar.. Vi har dokumenterat ljuden, och sparat all korrespondens i samband med köp och reparationsförsök, så vi håller tummarna att vi snart får sluta kriga och kan häva köpet.
Medlem
· Västa Götaland
· 14 inlägg
Tycker inte man ska acceptera det, kräv åtgärd och reklamera! Om äldre värmepumpar kunde existera utan dessa ljud, och även billigare modeller, så måste väl ändå kvalitetsmärken kunna leverera samma.emillin98 skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 664 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 664 inlägg
Jag har en "äldre" Panasonic (2017) som sitter i samma rum som jag sover i och det händer att jag vaknar av att den knakar efter avfrostning, men långt ifrån varje natt. "Småknäpparna" stör mig inte, men ibland ger den ifrån sig ett större "KNAK" när den värms upp igen efter en avfrostning. Detta är den enda LLVP jag ägt så har inte reflekterat så mycket över att detta kanske bara gäller vissa modeller. Inte heller funderat på att det kan ha med installationen att göra, men väggen den sitter på är förvisso inte helt rak. Sammantaget tar jag dock hellre fint vinterväder och en och annan natt med knakväckning än det skittrista vädret just nu med ständiga plusgrader.
Redigerat:
Medlem
· Västa Götaland
· 14 inlägg
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 664 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 664 inlägg
Hm, [en]I spoke too soon...[/en]. Nu gick den ner i avfrostning trots att det är helt onödigt (fortfarande ingen is). Längtar till när jag har pengar nog att kasta ut skiten och köra med enbart elvärme.
Medlem
· Västa Götaland
· 14 inlägg
Hm… nu när du säger det här våran inte heller avfrostats så mycket dessa dagar. Konstigt! Men om nån vecka ska det bli riktigt kallt, så då får vi se! Vi har en ny felsökning inbokad om lite över en vecka. Kommer inte acceptera att leva med detta! Och att köra med bara elvärme känns ju helt sjukt, man ska inte behöva det ju!Magnus E K skrev:
Sluta slösa pengar på meningslösa felsökningar. Är det runt nollan och 99% luftfuktighet så behövs avfuktning upp till en gång i timmen.D DesertAngel skrev:Hm… nu när du säger det här våran inte heller avfrostats så mycket dessa dagar. Konstigt! Men om nån vecka ska det bli riktigt kallt, så då får vi se! Vi har en ny felsökning inbokad om lite över en vecka. Kommer inte acceptera att leva med detta! Och att köra med bara elvärme känns ju helt sjukt, man ska inte behöva det ju!
Har du köpt en påkostad modell så märker du inte denna på annat än att fläkten slutar gå och det knäpper lite. Nån kyla hinner du inte märka av med en modell anpassad för nordisk marknad.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västa Götaland
· 14 inlägg
Modellen vi köpt får vi ändå anses vara både påkostad och marknadsförs för nordisk marknad. Därav felsökning (via reklamation, ska inte betala en krona). Modellen bör, för denna prislapp, inte bete sig på detta sätt. Hade vi vetat detta i förväg skulle vi definitivt köpt en ännu dyrare variant om vi hade varit garanterade att slippa problemen. Däremot som konsument hade vi ingen möjlighet att veta detta på förhand, då denna låg i det dyrare prisskiktet av luftvärmepumpar.Attitudeswe skrev:
Sluta slösa pengar på meningslösa felsökningar. Är det runt nollan och 99% luftfuktighet så behövs avfuktning upp till en gång i timmen.
Har du köpt en påkostad modell så märker du inte denna på annat än att fläkten slutar gå och det knäpper lite. Nån kyla hinner du inte märka av med en modell anpassad för nordisk marknad
Attitudeswe skrev:
Sluta slösa pengar på meningslösa felsökningar. Är det runt nollan och 99% luftfuktighet så behövs avfuktning upp till en gång i timmen.
Har du köpt en påkostad modell så märker du inte denna på annat än att fläkten slutar gå och det knäpper lite. Nån kyla hinner du inte märka av med en modell anpassad för nordisk marknad.
Vår tidigare (gamla pump) som vi bytte ut gjorde inga konstiga ljud överhuvudtaget. Visst borde den haft samma behov av avfrostning? Hur ska vi då veta att en ny pump kommer innebära knäppningar och knakningar som väcker oss på natten!
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Dessa ljud skulle jag aldrig acceptera.
Har nyligen köpt en LZ25TKE, den knakar också en del under avfrostning, dock inte lika mycket som i videon.
Vi har även problem att det uppstår någon självresonans i lamellerna som riktar luften så att plasten skakar. Riktigt missnöjd med vårt köpt.
Vi har även problem att det uppstår någon självresonans i lamellerna som riktar luften så att plasten skakar. Riktigt missnöjd med vårt köpt.