Vi har precis fått en helt ny Panasonic luftvärmepump installerad av modell LZ35TKE och reagerade direkt första dagen att den ger ifrån sig knäppande och knakande ljud från plasten när den avfrostas, vilket det verkar göra flertalet gånger per dag. Ljudet håller i sig i 5-10 minuter åt gången och vi vaknar flera gånger per natt av detta i en veckas tid. Detta kan väl inte anses vara ok? Är orolig ifall vi kommer få hjälp med detta via garantin nämligen.

Bifogad video på över två minuter visar hur mycket det låter och stundvis knäpper det till riktigt högt.

Vår gamla Mitsubishi pump lät absolut ingenting alls! Och jag har aldrig hört en pump bete sig såhär hos någon annan heller, men när jag googlar på det verkar fler ha haft bekymmer med olika typer av pumpar. Detta är väl inget vi ska behöva leva med? Tacksam för lite hjälp från andra med erfarenhet av detta, och hur vi ska hantera frågan i samband med garantiärendet ifall de skulle påstå att detta är normalt och ok?

• Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Usch som den låter mycket. Såsom gamla elektriska kontaktorer som slår till och från. Ingen bra modell. Mycket mer än normalt knäppande som jag har hört.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Det där är ju mer än normalt, i alla fall så låter inte min Mitsubishi (5 år gammal) på långa vägar så mycket när den avfrostar, tydligen inte heller din gamla Mitsubishi.

Jag skulle ställa frågan på "Värmepumpsforum"
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php

Vanligtvis får man riktigt bra svar där, dessutom ofta av installatörer som jobbar i branschen och som ofta är inloggade på det forumet.
Kan ju vara bra att kontakta installatören också och se vad dom har för åsikt om ljudet.

• Gilla
DesertAngel
  • Laddar…
Tack snälla!

Svårt att lyssna på en telefon då man kan få riktigt högt ljud beroende på hur hög volym man har men smäller lite mer än normalt tycker jag.
Sen det är R32 som köldmedia tycker jag generellt det gurglar/pyser/väser lite mer än tidigare, lite knäppningar kan man också få då metall och plast blir iskalla vid avfrostng efter att ha varit riktigt varma så dom rör sig.

• Gilla
DesertAngel
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Svårt att lyssna på en telefon då man kan få riktigt högt ljud beroende på hur hög volym man har men smäller lite mer än normalt tycker jag.
Sen det är R32 som köldmedia tycker jag generellt det gurglar/pyser/väser lite mer än tidigare, lite knäppningar kan man också få då metall och plast blir iskalla vid avfrostng efter att ha varit riktigt varma så dom rör sig.
Tack! Finns det någon förklaring till varför en helt ny värmepump låter så mycket när vår gamla inte lät något alls? Är detta att förvänta sig?

D DesertAngel skrev:
Tack! Finns det någon förklaring till varför en helt ny värmepump låter så mycket när vår gamla inte lät något alls? Är detta att förvänta sig?
Dålig koll på LZ och hur mycket knäppningar/knakande dom brukar ha men det lät mer än vanligt .
Er gamla modell hade troligen inte R32 som köldmedel.
Låter det så illa som man hör på telefon så skulle jag kontakta återförsäljaren.

• Gilla
DesertAngel
  • Laddar…
D DesertAngel skrev:
Vi har precis fått en helt ny Panasonic luftvärmepump installerad av modell LZ35TKE och reagerade direkt första dagen att den ger ifrån sig knäppande och knakande ljud från plasten när den avfrostas, vilket det verkar göra flertalet gånger per dag. Ljudet håller i sig i 5-10 minuter åt gången och vi vaknar flera gånger per natt av detta i en veckas tid. Detta kan väl inte anses vara ok? Är orolig ifall vi kommer få hjälp med detta via garantin nämligen.

Bifogad video på över två minuter visar hur mycket det låter och stundvis knäpper det till riktigt högt.

Vår gamla Mitsubishi pump lät absolut ingenting alls! Och jag har aldrig hört en pump bete sig såhär hos någon annan heller, men när jag googlar på det verkar fler ha haft bekymmer med olika typer av pumpar. Detta är väl inget vi ska behöva leva med? Tacksam för lite hjälp från andra med erfarenhet av detta, och hur vi ska hantera frågan i samband med garantiärendet ifall de skulle påstå att detta är normalt och ok?
Hej,

Har en samma modell som ger samma typ av oljud. Oavsett om det er är stora temperaturskillnader eller avfrostning/värme igång. Vi har haft vår i snart 8 månader utan att det blivit bättre (enligt pansonic kunde detta avta med tiden - inget har hänt och lika illa för oss).

Hur har det löst sig för er? Eller är det någon annan som har något förslag på hur man kan gå tillväga för att övertyga dem om att detta är över det normala, när vi hör knäppningarna i hela huset, trots stängda dörrar.

Intressant att höra hur det löst sig för er.

• Gilla
Daniel Suran
  • Laddar…
Cfe198 Cfe198 skrev:
Hej,

Har en samma modell som ger samma typ av oljud. Oavsett om det er är stora temperaturskillnader eller avfrostning/värme igång. Vi har haft vår i snart 8 månader utan att det blivit bättre (enligt pansonic kunde detta avta med tiden - inget har hänt och lika illa för oss).

Hur har det löst sig för er? Eller är det någon annan som har något förslag på hur man kan gå tillväga för att övertyga dem om att detta är över det normala, när vi hör knäppningarna i hela huset, trots stängda dörrar.

Intressant att höra hur det löst sig för er.
Vi har haft tekniker ute från firman som installerade värmepumpen vid två tillfällen nu, då det fått till sig från Panasonic att olika delar ska bytas ut. Efter dessa två rundor kvarstår problemet. Nu senast bytte de fläktmotor och fläktrulle, och det ursprungliga problemet kvarstår OCH vi har dessutom fått ett tillkommande missljud från fläktmotorn i form av ett brummande/surrande ljud som kommer då och då.

Nu har teknikern fått till sig från Panasonic att hela innerdelen ska bytas ut hos oss. Men med tanke på att det inte verkar vara bara vi med detta problem så är jag väldigt orolig att det helt enkelt är en kass produkt och att bytet inte kommer göra någon skillnad.

Vi ska få den nya innerdelen installerad imorgon, så vi får se hur det blir därefter! Vi är mycket tacksamma att installatörerna vi haft på plats tar detta på allvar. Det blir värre om Panasonic till slut slår ifrån sig problemet och försöker hävda att det är normalt eller ska passera som i ert fall.

• Gilla
Daniel Suran och 1 till
  • Laddar…
Hur gick det med pumpen? Vi har installerat en panasonic luft-luft och den väcker mig nästan varje natt trots öronproppar!

Vi fick bytt innerdelen efter att det konstaterats att den lät onormalt mycket. Efter bytet så är den väldigt tystgående, förutom vid avfrostning- då knakar den fortsatt så att den väcker oss på nätterna och barnen undrar varför någon går runt på nedervåningen. Suck! Då vi inte haft några problem under vår och sommarmånaderna har vi inte tagit tag i frågan igen förrän nu när vi upplevt några nätter som varit kalla och som gjort att den avfrostas och knakar. Jag har återupptagit diskussionen med Bauhaus och fått följande svar nu sist:

Avfrostning och temperaturförändring:

Enheten går bara in i avfrostningsläge när utomhustemperaturen är tillräckligt låg för att frost ska bildas. Under avfrostningen värms de inre komponenterna snabbt upp, vilket skapar en plötslig temperaturförändring inuti innerdelen. Det är denna snabba uppvärmning som gör att plastdetaljerna expanderar och drar ihop sig hastigt.

Installationens betydelse:

Denna termiska expansion och sammandragning sker alltid under avfrostning, men det är bara om plastdelarna redan står under mekanisk spänning som detta resulterar i höga knäppande ljud. Sådan spänning uppstår oftast om innerdelen inte är installerad på en helt plan, rak och lodrät vägg. En ojämn yta kan göra att enhetens bakplatta och plastchassi blir lätt skevt, vilket skapar en inbyggd spänning. Under avfrostningen förstärks denna spänning och leder till tydliga knäpp- och knackljud.

Det är därför ljudet uppstår i samband med kallt väder (och därmed avfrostning), men den bakomliggande orsaken ligger ofta i installationsytan, som fysiskt påverkar enhetens konstruktion. Innerdelen bör alltid installeras på en lämplig, jämn yta för att undvika att dessa termiska rörelser ger upphov till höga ljud.

Vårt nästa steg blir nu att försöka få dem att skicka ut en tekniker som kan se över maskinen igen och eventuellt göra justeringar. Vi vill egentligen inte ha kvar den alls, har noll förtroende kvar för denna värmepump..

Under avfrostning blir innerdelen kall 😉
Känns som en Google translate översättning.
Om det är ”installationsfel” på grund av väggens utformning så borde väl installatören ha påpekat detta kan man tycka och
inte monterat innerdelen på den platsen.

C Comfort Thomas skrev:
Under avfrostning blir innerdelen kall 😉
Känns som en Google translate översättning.
Om det är ”installationsfel” på grund av väggens utformning så borde väl installatören ha påpekat detta kan man tycka och
inte monterat innerdelen på den platsen.
Helt rätt observation. Känns snarare som en riktigt dålig produkt, trots prislappen och märket. Den stora frågan är hur man ska få rätt i sakfrågan när de hävdar att vissa knakande ljud är normala? Vår gamla Mitsubishi lät ingenting. Mina föräldrars nya Fujitsu låter ingenting. Men denna knakar vid avfrostning. Ångrar verkligen köpet, men hur skulle man veta?!

• Ledsen
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D DesertAngel skrev:
Helt rätt observation. Känns snarare som en riktigt dålig produkt, trots prislappen och märket. Den stora frågan är hur man ska få rätt i sakfrågan när de hävdar att vissa knakande ljud är normala? Vår gamla Mitsubishi lät ingenting. Mina föräldrars nya Fujitsu låter ingenting. Men denna knakar vid avfrostning. Ångrar verkligen köpet, men hur skulle man veta?!
En del knäppningar/tickande vid avfrostning får man nog räkna med, men är det mycket värre än normalt så är det bara
och reklamera.
Det kluriga är nog att definiera vad som är onormalt höga ljud.
Är det väldigt stor skillnad på ”oljudet” mellan företagets övriga likvärdiga modeller kan man kanske
hävda konstruktionsfel om många upplever samma sak och få den utbytt till en annan produkt.

Men finns säkert något finstilt som gör att man inte kan vinna😎

C Comfort Thomas skrev:
En del knäppningar/tickande vid avfrostning får man nog räkna med, men är det mycket värre än normalt så är det bara
och reklamera.
Det kluriga är nog att definiera vad som är onormalt höga ljud.
Är det väldigt stor skillnad på ”oljudet” mellan företagets övriga likvärdiga modeller kan man kanske
hävda konstruktionsfel om många upplever samma sak och få den utbytt till en annan produkt.

Men finns säkert något finstilt som gör att man inte kan vinna😎
Jag tycker det är klurigt överlag. Vår gamla Mitsubishi hade inga knäppningar alls. Mina föräldrar har en Fujitsu som är ett par år gammal, inte heller den har några knäppningar i plasten heller. Men att man då ska hävda att detta är normalt för vår Panasonic, som ändå inte är den billigaste modellen. Jag blir förvirrad, hur kunde vi undvikit detta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.